האם גביית דמי טיפול מהווה הסדר כובל?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

האם גביית דמי טיפול מהווה הסדר כובל? 

מאת    [ 03/03/2009 ]
מילים במאמר: 429   [ נצפה 1969 פעמים ]

 
 
במסגרת הליכי בית המשפט בין התאחדות סוכני הנסיעות לבין לופטהנזה, סוויס ויונייטד, בעקבות החלטת חברות התעופה הנ"ל לבטל את עמלות הבסיס לסוכני הנסיעות, הוצע על ידי חברות התעופה מתווה פיצוי שיקטין את מידת הפגיעה בסוכני הנסיעות, לפיו בעת מכירה ישירה של כרטיסי טיסה על ידי חברות התעופה, הן תגבנה דמי טיפול בשיעור שיעמוד על רמה המשקפת עלויות טיפול סבירות באופן שיאפשר לסוכני הנסיעות בישראל לגבות מלקוחותיהם גמול סביר והוגן בעד מכירת כרטיסי טיסה. המתווה האמור יחול לתקופה של 3 שנים מיום ביטול העמלות. האם דברים אמורים בהסדר כובל?


סעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988 מגדיר הסדר כובל בהאי לישנא:
"2. הסדר כובל
(א) הסדר כובל הוא הסדר הנעשה בין בני אדם המנהלים עסקים, לפיו אחד הצדדים לפחות מגביל עצמו באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים בינו לבין הצדדים האחרים להסדר, או חלק מהם, או בינו לבין אדם שאינו צד להסדר.
(ב) מבלי לגרוע מכלליות האמור בסעיף קטן (א) יראו כהסדר כובל הסדר שבו הכבילה נוגעת לאחד העניינים הבאים:
(1) המחיר שיידרש, שיוצע או שישולם;
(2) הריווח שיופק;
(3) חלוקת השוק, כולו או חלקו, לפי מקום העיסוק או לפי האנשים או סוג האנשים שעמם יעסקו;
(4) כמות הנכסים או השירותים שבעסק, איכותם או סוגם".


גבייה של דמי שירות קבועים מצד חברות התעופה עשוי לפגוע בתחרות החופשית ולייצג לכאורה, הסדר כובל בניגוד למותר בחוק. הסדר כובל שאינו לטובת הציבור, מנוגד להיגיון כלכלי מסחרי ויוביל לייקור המוצרים לצרכן. דא עקא, בכוונת חברות התעופה לשמור מרווח מחירים משתנה וגמיש, לא קבוע, וככזה יאפשר לסוכני הנסיעות לגבות מהלקוחות גמול שגם הוא אינו זהה וקבוע, שכן כל סוכן נסיעות יעריך ויתמחר את שירותיו באופן שונה.


יש לזכור כי מהלך זה הנו שלב ביניים, מידתי ואשר נועד לתכלית ראויה, ובסופו של יום התועלת הצפויה לציבור הנוסעים תעלה באופן ממשי על "הנזק" הנוכחי העלול להיגרם לאותו הציבור. הרי המהלך לכשיושלם יביא לייעול השירותים והשיווק ויבטיח איכותם של הורדת מחירים לצרכן. כמו כן, בצעד זה יש מניעת פגיעה חמורה בסקטור סוכני הנסיעות החשוב ושמירה על המשך קיום מקורות תעסוקה.


סוכני הנסיעות צריכים זמן לא מבוטל כדי להיערך לשינוי מהותי כל כך ומתווה כגון זה הנו ראוי בהחלט. מדובר במתווה המהווה מעין פיצוי המוענק מאת הצד מפר החוזה לצד הנפגע, פיצוי שנקבע באופן חד צדדי, לטובת מעבר למודל חדש שיגביר התחרות בין העוסקים, ישפר השירות לנוסע ושהחיסכון בעלויות הנובעות ממנו יתורגם להפחתת מחיר הכרטיס לצרכן.


הכותב הנו מייסד וראש משרד עורכי דין אמיר קליינמן העוסק בדיני תיירות.
המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.
אמיר קליינמן, עו"ד
http://www.kleinman-law.co.il
טלפון: 02-6523322
פקס: 02-6522202
kleinman-law@013.net
בית הראל, קומה 4
רח' עם ועולמו 3, גבעת שאול
ירושלים 95463

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב