דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנה לראיון עבודה 

מאת    [ 01/03/2009 ]

מילים במאמר: 1326   [ נצפה 12307 פעמים ]


הרעיון שמאחורי הראיון

כל מה שצריך לדעת אודות הראיון האישי, על מנת לעבור אותו בהצלחה


מהו הראיון האישי?
ראיון אישי הוא פרק זמן קצוב בו ניתנת לנו הזדמנות "למכור" את עצמנו, ולצד השני-למקום העבודה, הזדמנות לבדוק עד כמה מתאים המרואיין לתפקיד.
אין ספק שעבור רבים הראיון האישי הוא מקור להרבה דאגות, פחדים ולחצים.
הכנה טובה לראיון אישי, תפחית באופן משמעותי את הרגשות השליליים ותשפר מאוד את ההתמודדות שלנו במהלך הראיון.

הכנה טרם הראיון
הדברים אליהם ניתן להתכונן לפני הראיון הם:
1. בניית פרופיל תכונות.
2. תשובות לשאלות שאנו צפויים להישאל .
3. איסוף מידע מוקדם .
4. הכנות טכניות.

1. פרופיל תכונות

לכול משרה ותפקיד יש סדרה של תכונות וכישורים הנדרשים להתקיים במועמד.
במהלך תהליכי המיון בודק הארגון מי מבין המועמדים השונים הוא הקרוב ביותר לפרופיל התכונות לתפקיד. לדוגמה, בפרופיל של פקיד בנק שלושת התכונות החשובות הנדרשות ביותר הן: 1) אמינות - בשל העיסוק הרגיש בכספים
2) סבלנות ואדיבות - בשל הצורך לטפל במספר רב של אנשים בזמן קצר.
3) דייקנות- כל שינוי במיקום הנקודה העשרונית עלול לגרום לטעיות קשות.
כך עליך לבנות את פרופיל התכונות לתפקיד אליו אתה מועמד עוד לפני הראיון, עכשיו אתה יודע בדיוק מה מחפש מקום העבודה, אלו תכונות עליך להבליט ואלו להצניע במהלך הראיון.

2. תשובות לשאלות צפויות

השאלות בראיון האישי סבות לרוב סביב שלושה מעגלים: המעגל האישי, המעגל האישיותי והמעגל המקצועי.
המעגל האישי - מדובר בסדרת שאלות המתייחסת לרקע שלך, להיסטוריה האישית שלך ונתונים אישיים אחרים, כגון, גיל, מין, מצב משפחתי מצב בריאותי וכו',
יש לענות על שאלות אלו באופן ענייני, גם ביחס לשאלות שאנו חשים אי נוחות איתם, למשל אם אתה אדם צעיר ולהרגשתך מחפשים אדם מבוגר ומנוסה יותר, ואתה נשאל על גילך, אל תגיד " אני בן 21 אבל מאוד בוגר באופיי"
תשובה כזאת מסגירה את החולשה שלנו ביחס לנושא, עליך לענות " אני בן 21" . וזהו.

המעגל האישיותי - כאן במעגל זה מנסה המראיין לתהות על קנקנך, ולהבין איזה מין בן אדם את/ה ומהם המאפיינים האישיותיים שלך, במעגל זה יש מספר שאלות שאנו צפויים להשאל,
ספר לי על 2 תכונות טובות ושתי תכונות רעות אצלך? [לפעמים אנו נדרשים לתכונה אחת לפעמים שתיים ולפעמים גם שלוש]
לגבי התכונות החיוביות, חשוב לציין תכונות הנמצאות בפרופיל התכונות שבנינו, זכרו! מקום העבודה מחפש מועמדים העונים על פרופיל התכונות, אולם לא מספיק לאמר אני אדם מאוד אחראי, יש לאמר "אני אדם מאוד אחראי, גם במהלך שירותי הצבאי כמפקד מרפאה , ניהלתי את המרפאה בכל ההיבטים, ניהול לוגסטי, ניהול של החובשים, וכו',"
תשובה כזאת נתפסת כאמינה יותר, רצינית ומשכנעת כלומר,התשובות צריכות להיות מבוססות ולא סתם אמירות חסרות ביסוס.
לגבי תכונות שליליות, ראשית חשוב שלא יהיו אלה תכונות הנוגדות את פרופיל התכונות לתפקיד, כלומר אם אתה מועמד לתפקיד פקיד בנק, אתה לא יכול לאמר " אני חסר סבלנות לאנשים".
עליך למצוא תכונה אחרת, למשל, אני קצת ביישן ולוקח לי זמן להתרגל לסביבה חדשה.
שאלות נוספות, למה אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד? למה כדאי לנו לבחור אותך?
גם כאן עליך להעזר בפרופיל התכונות שבנית, ולענות תשובות בהתאם לפרופיל התכונות.
שאלה נוספת, ספר לי על עצמך, מתראיינים רבים נבוכים מול השאלה, לא יודעים במה להתחיל ומה להגיד. אפשר לענות על השאלה ולספר על קורות חיינו, חשוב לספר על עצמנו מהסוף להתחלה, כלומר מתחילים בהווה, ויורדים אחורה בשנים, אפשרות אחרת ואולי טובה יותר, לספר על עצמנו דברים שמבליטים תכונות וכישורים הקשורים לפרופיל התכונות.

המעגל המקצועי- כאן השאלות בודקות עד כמה אתה מתאים מבחינה מקצועית לתפקיד, ניסיון, ידע מקצועי, יכולת מקצועית וכו' .
כאן במעגל זה יכולת ההשפעה שלנו מועטה, אל תחושו אי נוחות אם הניסיון שלכם מועט.
לעיתים אנו סבורים שאנו חסרי ניסיון, בשעה שאם נבדוק בקפדנות בעברנו נוכל למצוא דברים שלא חשבנו שהם בבחינת ניסיון, למשל, אם אתה מעוניין להתקבל לתפקיד הדרכה, יתכן והיית מדריך בתנועת נוער, ואולי היית מדריך בקייטנה בקיץ, ואולי לימדת שיעורים פרטיים תלמידים קטנים ממך, כל אלה הם בבחינת ניסיון רלוונטי לתפקידי הדרכה.

3. איסוף מידע מוקדם.

חשוב שנצטייד בכמה שיותר מידע לפני הראיון, כגון: מה תחומי הפעילות של הארגון, תחבורה ציבורית המגיעה למקום, במידה ואנו משתמשים בה, חניונים, דרכי הגעה במידה ואנו מגיעים ברכב פרטי, אם אפשר מה רמת השכר בארגון[אולי דרך מכרים שעובדים שם].

4. הכנות טכניות.

יש מספר דברים שכדאי שנכין מבעוד מועד, 1. בגדים, כדאי להכין אותם עוד ערב קודם, כך שלא נופתע ונלחץ בבוקר הראיון. 2. להסתפר אם צריך, לגזוז ציפורניים, להתגלח כל מה שנחוץ, הקשור למראה שלנו, מסמכים חשובים כמו, תעודות, מכתבי המלצה, השאירו כמה שפחות דברים לטפל בהם בבוקר הראיון.

הדברים נראים לכם ברורים אך חשיבותם גדולה, תארו לעצמכם את ההבדל בין אחד שהגיע חצי שעה קודם בנחת, לבין מי שהגיע ברגע האחרון, בבוקר גילה שחסר כפתור לחולצה שתכנן ללבוש, בדרך נתקל בפקקים, התבלבל בדרך והתקשה למצוא חניה.





הראיון עצמו
הראיון עצמו מתחיל למעשה דקות ספורות לפני כן בזמן ההמתנה, עליכם להגיע כ עשר דקות לפני הראיון, להופיע בצורה מסודרת ונקייה, מגולחים, מסורקים, התאימו את לבושכם לתפקיד, בשום פנים אין להגיע לראיון עם מכנסיים קצרים ואו עם סנדלים, עדיף חולצה מכופתרת בהירה ומכנסיים כהים, נשים שימו לב, יש להימנע מלבוש חושפני מידי, או איפור יתר, אפשר איפור עדין.
הוזמנת להיכנס לחדר המראיין,
א- מרגע שנכנסת לחדר אל תעמוד בפתח, הקפד על הליכה זקופה, נמרצת ובטוחה, גש למראיין הצג את עצמך, חייך אליו ולחץ את ידו, המתן להזמנה לשבת, במידה והכיסא המיועד לך ממוקם בזוית לא נוחה, [יתכן והמרואיין לפניך הסיט אותו בשעה שקם], אל תהסס,הזז את הכיסא כך שיהיה לך נוח במהלך הראיון.
התיישב על כל עומק משטח הכסא, כך שגבך נשען על משען הכיסא, הימנע מישיבה על קצה הכיסא או מכול ישיבה אחרת בלתי נוחה שתטריד אותך במהלך הראיון, הקפד על ישיבה זקופה ונינוחה .
ב- שים לב לשפת הגוף שלך, הידיים למשל מספקות מידע רב בתחום שפת הגוף, אל תתופף על השולחן, אל תכסוס ציפורניים, אל תקפוץ את אגרופיך וכו' אל תגרד באפך, גרוד באף למשל עלול להיתפס כביטוי לחוסר אמינות . אתה יכול להניח את ידיך על רגליך או על השולחן, הימנע מתנועות יתר. כאשר אנו משלבים ידיים אנו מונעים מעצמנו תנועות בלתי מודעות של הידיים.
המנע מישיבה עם רגליים פתוחות או סגורות מידי, אם באת עם תיק הנח אותו למרגלותיך עוד בתחילת הראיון כך שלא יעיק עליך במהלך הראיון, במידה ויש מסמכים אשר תרצה להציגם במהלך הראיון, הנח אותם בתיק קודם לכן במקום בולט וקל לשליפה.
במהלך הראיון שמור על קשר עין עם המראיין , שים לב, לא לנעוץ מבטים חודרים בפניו של המראיין, דבר בקול ברור, הקפד שקולך לא יהיה גבוה וצעקני וגם לא לחשני, הקפד על קצב הדיבור.
הייה עירני לתגובותיו ולרמזיו של המראיין והתאם את עצמך אליו, אם הוא קורקטי ורשמי כלפיך, הייה גם אתה כזה, אם הוא חביב ולא פורמלי, אתה יכול להרשות לעצמך להשתחרר מעט.
אך עליך להזהר לא להשתחרר יתר על המידה, לפעמים המראיין ינקוט בדרך לא פורמלית וחברית על מנת לפתוח אותך, אל תיפול בפח, המנע מדברנות יתר.
אל תפחד משתיקות, זהו זמן מצויין לארגן את המחשבות, אחריות על ניהול השיחה היא של המראיין, אם יש לך שאלות למראיין, הקפד לא להשמע מתנשא או חוקרני מידי, לעולם אל תתוכח עם המראיין, אם יש לך חילוקי דעות עם המראיין ,שמור על עמדתך מבלי לשלול את עמדת המראיין למשל " אתה צודק אך יחד עם זאת לדעתי .........".
הקשב למראיין, בשום פנים אל תתפרץ לדבריו, הפגן הקשבה והבנה ורק לאחר מכן תענה,
לעולם אל תעשן בראיון אל תבקש אישור, אל תענה להזמנה לעישון.
נושא השכר בראיון, מדובר בנושא רגיש ובעייתי, כאשר אנו נשאלים לגבי ציפיות שכר שלנו אנו מסתכנים, א - שנבקש שכר נמוך, ואולי היינו יכולים לקבל שכר גבוה יותר, ב - שנבקש שכר גבוה, דרישות שכר גבוהות עלולות לפסול אותנו, אז מה עושים? ראשית כאשר אנו נשאלים לגבי ציפיות שכר, אפשר להפנות את השאלה חזרה ולהגיד "אני מעדיף לשמוע תחילה מהי רמת השכר בארגונכם, במידה והמראיין מתעקש, שווה לבקש רמת שכר הגיונית, הולמת את התפקיד ואולי כ15 אחוזים יותר מהמקובל בתחום.
סגירת הראיון - בסיום הראיון ניתן לשאול שאלות מסיימות כגון: מתי אוכל לקבל תשובה, למי אוכל לפנות על מנת לקבל תשובה וכו' .
עם סיום הראיון, צא מהחדר כאשר אתה שומר על אותם כללים של כניסתך, צור קשר עין, חייך אל המראין, אם לחצת את ידו בכניסה עשה זאת שוב גם ביציאה, לך לעבר הדלת בצעדים נמרצים ובטוחים וסגור את הדלת אחריך.


ב ה צ ל ח ה
יוסי גולובנר
יועץ ומאבחן תעסוקתי
054-6-575057

יוסי גולובנר - מאבחן תעסוקתי וגרפולוג, מאמן אישי למחפשי עבודה.
054-6575057



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב