דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יין - ויתקין 

מאת    [ 24/02/2009 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 3338 פעמים ]

על היקב

בלב השרון, במושב הותיק כפר ויתקין, בין כרם קטן ורפת, במבנה שהיה פעם לול, חיים בשלווה שרונה דורון ושלושת ילדיהם. את הבאים לבית המשפחה מקבלת מקהלה עליזה של תוכים ססגוניים שחדלים לשיר רק עם רדת החשיכה. את החלום המשפחתי הם מגשימים ברפת הישנה שליד הבית, בה הקימו יקב יפה, יקב ויתקין.

סיפור האהבה בין דורון ליין החל אי שם בשנות ה- 80 באיטליה, בה עבד דורון בתחום האבן והשיש ונחשף לתרבות היין העשירה בה כל ארוחה מלווה בבקבוק יין. סקרנותו של דורון גברה והוא רכש מספר בקבוקי יין מובחרים שהגבירו את הרצון להכיר ולהעמיק את ידיעותיו בתחום, ואולי גם לייצר יין.

בשנות ה-90 הגיע אחיה של שרונה, אסף פז לעולם היין, ובתום לימודיו בפקולטה לחקלאות ועבודתו במכון היין ברחובות, נסע ללמוד תואר שני בייננות בבורדו שבצרפת. בשיחות ארוכות לתוך הלילה על כוס יין עודד אסף את דורון להתחיל לייצר יין בעצמו. לפני בציר 2001 עזר אסף לדורון לרכוש ענבי קברנה סוביניון וציוד בסיסי להכנת יין ולאחר מכן יצא לעבוד ביקב בקליפורניה. בשנת 2002 בעקבות הניסיון המוצלח החלה בניית היקב. במקום להקים מבנה חדש הוחלט לשפץ את הרפת הישנה שנבנתה ע"י הסבא והסבתא של דורון, מראשוני כפר ויתקין. שרונה, אדריכלית במקצועה למדה את הנושא לעומק, סיירה ביקבים בצרפת ואיטליה והכינה תכנית שיקום למבנים הישנים שהיום מהווים את מיתחם היקב.

דורון בעל ידי הזהב בנה ושיפץ את המקום והרכיב את הציוד להכנת היין. פתרונות רבים לייעול ושיכלול היקב נולדו במהלך העבודה. ביקב החדש עומדים זה לצד זה, מיכלי התססה בגדלים שונים המאפשרים לדורון ואסף לטפל בכל זן ובלנד באופן אישי, וזה לא פשוט. ביקב ויתקין מכינים יינות בהרכבים מקוריים וחדשניים והמגוון מרשים. זנים כמו קריניאן, וייונייה, גווירצטרמינר, קברנה פרנק,פטיט סירה ואחרים מקבלים ב'ויתקין' משמעות חדשנית.

על הכרמים
צריך לראות את סבתא רבא מרים רוטנברג שעברה כבר מזמן את גיל ה- 90 מנכשת בידיה את חלקת הגפנים שניטעו מול הבית בשנת 2002. התרגשותה מעבודת השדה מדביקה את כל בני המשפחה המטפלים באהבה בכרם הניסיוני, לידו הוקמה סוכה, סטייל שומרה לניניה של סבתא מרים.

יקב ויתקין קולט ענבים מכרמים הנטועים בכל קצוות הארץ, ובכולם מעורבים דורון ואסף בכל שלבי גידול הגפן. מגוון הזנים הרחב ומיקום הכרמים מהרי ירושלים וכרמי יוסף בדרום דרך זכרון יעקב במרכז עד רמת הגולן והגליל העליון מאפשרים ליקב להאריך את עונת הבציר על פני 3 חודשים.

על הייננים

דורון: נכד למייסדי כפר ויתקין, גדל במכמורת על הים ומשלב בין אהבת הים והיין שכידוע ירדו לעולם יחדיו. לאחר שנים בענף האבן והשיש, הרבה הודות לגיסו אסף, עשה דורון שינוי בחייו והיה ליינן. כאוטודידקט הוא לומד כל הזמן, מספרים, בהשתלמויות ובעיקר ביקב שלו. יחד עם אסף הוא עורך ניסיונות ותהיות והתוצאות מדברות בעד עצמם - מ- 200 בקבוק ב-2001 עלה היקב ל- 2500 בקבוקים ב- 2002 ו- 8000 ב- 2003.

אסף: אחיה של שרונה היה שף קונדיטור במצפה הימים ולאחר לימודי הנדסת מזון עבר אל תחום היין. בדומה לדורון, גיסו, גם הוא יצא אחר סקרנותו שהובילה אותו אל לימודים בבורדו ואל השתלמויות רבות בצרפת קליפורניה ואוסטרליה. לאחר שהיה יינן ביקב תשבי עבר אסף לעבוד כיינן פרוייקט יקב הבוטיק של כרמל בזיכרון יעקב. ביקבים הגדולים והממוסדים מחוייב אסף לנוהלי עבודה של יקב כשר, ביקב המשפחתי יכול אסף 'ללכלך את הידיים' לעשות נסיונות בכמויות קטנות של יין ולהמשיך וליצור טעמים ויינות מקוריים.

לאורך כל הדרך מסייע אסף לדורון ושרונה, גם בתכנון והקמת היקב, ובעיקר בפיתוח ובמסע קדימה - אל היינות העתידיים של יקב ויתקין.

טיפת יין אישית
ביקב ויתקין מתמחים בייצור יינות ייחודיים ומקוריים מזנים שטרם מימשו את הפוטנציאל הגלום בהם, גם ביינות זניים וגם בבלנדים חדשים. יין הקריניאן של ויתקין הוא אחת הדוגמאות המרתקות שיצרו ביקב.

בנוסף מאמינים בויתקין שהיינות הלבנים מתאימים במיוחד לאקלים הישראלי ולכן מטפחים אותם ומשקיעים בייצור יינות לבנים ייחודיים כמו "ויתקין לבן"- שהוא תערובת ייחודית של וויונייה ופרנץ' קולומבר, ועוד...

המטרה היא לגדול בקצב מדורג ובעיקר להמשיך ולעשות יינות מרגשים, במחיר סביר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב