דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמעות החיים או חיים בעלי משמעות 

מאת    [ 23/02/2009 ]

מילים במאמר: 516   [ נצפה 4117 פעמים ]

בני אדם רוצים לחיות חיים בעלי משמעות. מה זאת המשמעות הזאת? מי מחליט האם החיים הם משמעותיים או לא?
מכירים את "מחלת מוצאי שבת"? התחושה הקשה הזאת ששבת עוברת לה ומחר הולכים שוב לעבודה. מחלה כזו שמופיעה לפעמים גם בסיומו של חג ועוברת באופן מפתיע בימי חמישי לקראת הצהריים. מחלה, שהסימפטומים שלה קשים יותר, כאשר אתה עובד בעבודה חסרת משמעות עבורך, ויכולה להיעלם, כאשר אתה עובד וחי חיים מלאי משמעות.
אם נסתכל ממקומנו היום אחורה, נוכל לראות שלכל דבר בחיים הייתה משמעות עבורנו. לצורה בה גדלנו, לחברים, למשפחה לאירועים אותם עברנו. לכל דבר הכנסנו משמעות והמשמעות הזו מלווה אותנו בהמשך החיים.
לעיתים דברים שינו משמעות. בעינינו כילדים - דברים, שחשבנו שהם קשים, כמו התערבות ההורים, עכשיו, כשאנחנו הורים לילדים - שינו את משמעותם לחשובים. גם חברים, שנחשבו כקרובים, שינו משמעות למכרים ולהיפך. אלא שאם נבדוק זאת לעומק, בלי פרשנות ובלי רגשות נראה שבאמת-באמת אין שום משמעות לכל הדברים הללו. המשמעות אינה הדברים עצמם אלא הדרך שבה אנחנו בוחרים להסתכל עליהם.
אם אני מסתכל על מי הם חבריי, הרי שבמציאות יש שם אנשים, בגיל כלשהו, שגרים היכן שהוא, ושבדרך כזו או אחרת נפגשו דרכינו בחיים. אם אני בוחן מי הם אויבי (אם יש לי כאלו), הרי שהתיאור הוא בדיוק אותו תיאור. ההבדל היחיד בין השניים הוא המשמעות שאני נותן לקשר.כמו חברים כך גם מקום העבודה - מקום שאליו אני מגיע בשעה מסוימת, עושה בו פעולות מסוימות ומקבל תמורה מסוימת. התשובה לשאלה 'האם אני אוהב את העבודה או לא' תלויה במשמעות שאני נותן לעובדות האלו.
ניתן לבחון כל דבר בחיים, כמו זוגיות, רווחה כלכלית, מזג אויר באותה דרך ולהגיע לאותה מסקנה - ישנן עובדות אובייקטיביות וישנה המשמעות שאותה אנחנו מחברים לעובדות.אחת הדרכים, שמאפשרות לנו לשנות משמעות, היא לעשות את ההבחנה הזו בין העובדות למחשבות, שיש לנו עליהן. לזהות מה העובדות - המקום, הזמן, החפצים או האנשים, שנמצאים: צורתם, גילם ...עכשיו, כאשר העובדות ברורות, אני יכול לאפשר לעצמי לבדוק מה המחשבה שעולה לי לגבי העובדות. ולחשוב מה מאותן עובדות מעלה בי את המחשבה הזו.
נניח שאינני אוהב את העבודה שבה אני עוסק. העובדות - חברה בת מספר עובדים, אני עוסק בפעולה כלשהי, יש אתי בצוות מספר עובדים, המנהל שלי הוא זה וזה, השעות שאני עובד הן אלו ואלו, הכסף שאני מרוויח הוא כך וכך. מה מאלו עושה לי תחושה לא נעימה? מה גורם לתחושה?נניח, שהתחושה עולה כאשר אני חושב על מה שאני עושה בעבודה.
עכשיו אני יכול לפרק את זה לעובדות ולראות מה מהעובדות האלו גורם לי תחושה לא נוחה. וכן הלאה. לאחר שאני מזהה מה הדבר שגורם לי תחושה לא נעימה אני יכול לבחון שני דברים - הראשון האם יש לי אפשרות לחשוב אחרת על הדבר הזה? לדוגמא: נניח, שאני עובד לבד ולכן חסרה לי החברה - אופציה אחרת היא לחשוב שהלבדיות מאפשרת לי להיות משמעותי, מאפשרת לי יצירתיות.
הדבר הנוסף, שאני יכול לבחון, הוא האם יש לי אפשרות לשנות את אותו דבר, כדי שאוכל לחוש יותר טוב. לדוגמא - האם אוכל לשתף עוד אנשים בעיסוק שלי כך שלא אהיה לבד.
ועכשיו אפשר לחזור למחלת מוצאי שבת ולבדוק מה התרופה שתאפשר לי לקום מחר בבוקר עם חיוך וללכת לעשות כסף עבור כל הדברים שאני אוהב בחיים.

החיים יכולים להתמלא משמעות כשיודעים להבדיל בין העובדות לבין המשמעות.

ניצן קליין                        

ניצן קליין- מאמן אישי וארגוני ומאמן קבוצות
Klein.nitzan@gmail.com
טלפון - 054-6677126
פרספקטיב - אימון מנקודת מבט אחרת
http://www.newperspective.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב