דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האפשרות לגדל כסף על עצים קיימת במסחר על מחירי רכז מיץ תפוזים קפוא 

מאת    [ 24/04/2006 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 6492 פעמים ]

בסתיו של שנת 2004 נפגעו קרוב ל-30% מהפרדסים של מדינת פלורידה מסופות הוריקן קשות. הסופות פגעו ביבול כאשר מחירי רכז מיץ התפוזים הקפוא (FCOJ- Frozen Concentrate Orange Juice) היו ברמות הנמוכות ביותר שלהם ב-27 השנים האחרונות. בנוסף למחירים הנמוכים, גם רמות המלאי של הרכז היו בשיאן. אולם מאז ספטמבר 2004 מחירי החוזים העתידיים על נכס זה עלו מ-55 סנט לליברה (2.2 ק"ג) עד למחיר של 1.24$ לאותה ליברה בדצמבר 2005. הוריקן, שיטפונות, קרה ומחלות הן רק חלק מהפגעים המשפיעים על מחירי חוזה עתידי זה.


ברזיל היא המדינה היחידה בעולם המגדלת יותר תפוזים מאשר פלורידה, ביחד הן שולטות על כ-90% משוק מיץ התפוזים העולמי. את הפגיעה של סופות ההוריקן בפלורידה בשנה שעברה מרגישים החקלאים שם עד היום. התפוקה השנתית החזויה השנה עומדת על 150 מליון ליברות, תפוקה זו הינה הנמוכה ביותר ב-15 השנים האחרונות. המלאים של רכז המיץ הקפוא ירדו השנה לרמה של 90 מליון ליברות לאחר שרמת המלאי המקובלת בענף עמדה על אזור 152 מליון ליברות בשנים האחרונות.

אפקט נוסף של סופות ההוריקן היה פיזור מחלה קשה המכונה Citrus Canker , מחלה התוקפת עצי הדר. תוצאות המחלה הן עקירת 40,000 אקר (אקר=4046 מ"ר) מתוך 564,000 אקר של פרי הדר על מנת למנוע את המשך הדבקת הפרדסים.


קצת פרטים טכניים:

כל חוזה עתידי של FCOJ מייצג 15,000 פאונד (ליברה) של רכז מיץ תפוזים. מכאן שכל תזוזה של 1 סנט במחיר הפאונד הופכת לתנועה של 150$ בערכו של החוזה. החוזה נסחר בבורסה בניו-יורק (NYBOT ) כאשר הביטחונות הנדרשים מסוחר נכון לדצמבר 2005 הם 980$ לכל פוזיציה של חוזה.
על מנת לקבל פרטים נוספים בעיברית ניתן לגלוש לאתר www.mptrade.co.il . כמו כן ניתן לגלוש לאתר הבורסה בניו-יורק בכתובת- www.nybot.com .


מידע על הגידול

בשיא התקופה הקרה הנמשכת מנובמבר ועד פבואר, אם הטמ"פ יורדת מתחת ל-28 מעלות פרנהייט (2.2- מעלות צלזיוס) ליותר מארבע שעות היבול נפגע בכך שכמותו פוחתת ואיכותו נפגמת. למשל בשנת 1989 פקדה את אזור פלורידה קרה אשר גרמה למחירי החוזה להאמיר עד לשער של מעל 2$ לליברה.
גם לאחר שהגידול שרד את תקופת הכפור שלו בין נובמבר לפבואר עדיין מחכה לעצים עונת ההוריקנים הנמשכת בין יוני לאוקטובר. לדוגמא כיום לאחר שבשנה שעברה פקדו את אזור פלורידה שלוש סופות חזקות, מלאי הרכז הקפוא ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1996 כאשר אז מחיר הליברה עמד על 1.3$. לכן לדעת גיא רוטנברג, מנכ"ל חברת "מרקט פלייס", התנודתיות העולה והתגברות האירועים האקלימיים תמשיך לייצר הרבה אפשרויות למסחר ריווחי על חוזה זה.


עונתיות

אחד הדברים הצפויים ביותר בשוק רכז התפוזים הינו התנודתיות העונתית. מחירי שיא מתרחשים בעיקר בתקופות של עונת ההוריקנים והעונה הקפואה. לעומתם, שערי השפל נקבעים בסבירות גבוהה באותם חודשים בהם מזג האויר יציב יחסית כמו בחודשים אפריל, מאי ותחילת יוני.

עד לשנה שעברה הוריקנים מעולם לא הסבו נזק משמעותי ליבול בפרדסי פלורידה, ולכן מחירי החוזה השנה אמורים להיות מושפעים מאד מאותה מתקפת הוריקנים של שנה שעברה. מחירי החוזה לרב עולים מספר ימים לפני שהאיום האקלימי מופיע ואז יורדים בחדות במקרה והאיום עובר ללא נזק משמעותי. במשך השנה, סוחרים ספקולטיביים יגדילו את פוזיציות הרכש שלהם (LONG ) לפני העונות המועדות לפורענות ואז יצאו מהפוזיציה כאשר העונה היציבה בפתח. אסטרטגיית המסחר העונתית בשוק זה הינה פשוטה ואינטואטיבית ביותר: קניה לפני או בין תקופות קשות אקלימית ויציאה מייד לאחר שהסכנה חלפה לה. אם רמות המלאי הנוכחיות הצפי הוא לקפיצות מחירים בכל פעם שאיום חדש יופיע.

עם זאת, במשך השנים האחרונות נוצרו גם הזדמנויות מסחר בתקופות הפוכות לעונתיות המקובלת. הזדמנויות כאלו נוצרות למשל כאשר רמות המלאי מגיעות לשיאים ובנוסף כמויות היבול הן בשיאן עד שאין כדאיות כלכלית באיחסונם.

חלק מהסוחרים ב-FCOJ נוקטים טקטיקה מעט שונה, הם נכנסים ללונג לפני העונה המסוכנת, ההגיון שלהם טוען כי גם אם המחירים של החוזה לא יעלו בעקבות קטסטרופה לפחות הם לא ירדו יותר מדי בערכם. דווקא אסטרטגיה זו הסבה הפסדים לסוחרים שנקטו בה בשנתיים האחרונות וזאת עקב ירידה במחירים בעונת החורף.

בכל מקרה, אין ספק כי הנתונים הפונדומנטליים של השנה שונים מהותית מאלו של השנים האחרונות ולכן הסיכוי לתבנית העונתיות אמורה לחזור השנה בסבירות גבוהה.


אפשרויות מסחר

לסוחרי אופציות מנוסים, העליה המהירה בתנודתיות בזמני סופות וקרה מייצרת הזדמנויות מסחר רבות. למשל אופציות CALL על הרכז הקפוא ירוויחו הרבה יותר מהעליה בתנודתיות מאשר יפסידו על ערך הזמן שלהן. או מגמת העליות הצפויה להמשך השנה מאפשרת מכירת אופציות PUT רחוקות מהכסף תוך כדי חשיפה לסיכון יחסית נמוכה.

גם סוחרים טכניים ישמחו לגלות כי הנזילות (Volume) בחוזה זה עולה פלאים בתקופות של הוריקנים בנוסף לכמות החוזים הפתוחים (Open Interests) אשר גדלה משמעותית גם היא בתקופות כאלו. כל הכלים הטכניים כמו ממוצעים נעים ומתנדים למיניהם אשר הולבשו על הגרפים של השנים האחרונות נתנו תוצאות חיזוי טובות מאד אשר מאפשרות המשך עבודה על חוזה זה מבלי להסס כלל.

ניתוח פונדומנטלי של השוק צופה כי מחיר הרכז אמור לנוע בין 85 סנט ל-1.2$ עד לחודש מאי 2006. הניתוח מבוסס על מידע רב המגיע מאירגוני מגדלים גדולים ומרשויות החקלאות של ארה"ב. מידע פונדמונטלי נוסף ניתן למצוא למשל בקישור הבא: www.nass.usda.gov .
ונתונים נוספים על גידול תפוזים ניתן למצוא גם באתר: www.fred.ifas.ufl.edu/citrus .

באתר זה תוכל לגלות כי למרות שברזיל מגדלת 50% יותר יבול מארה"ב עדיין יותר מ-90% מהרכז הנצרך בארה"ב מיוצר בפלורידה. ברזיל לעומתה היא המייצאת העיקרית של רכז תפוזים לאירופה. בכל מקרה, ירידה ביבול בכל אחת משתי מדינות אלו תוביל לעליית מחירים מיידית בכל השוק העולמי של מוצר זה.

הרשויות במדינות אלו מקדישות משאבים רבים לחיזוי וניהול כולל של גידול פרי ההדר בהן ולכן ההתיחסות לדוחות שמוציאות רשויות אלו מומלצת ביותר. הדוח האמריקני הממשלתי הראשון יוצא בתחילת עונת הקטיף בחודש אוקטובר כאשר לפניו יוצאים דוחות של המגדלים עצמם אשר מנסים להעריך את כמות היבול כבר בתחילת חודש אוגוסט. לאחר דיווחים אלו, הממשל משתדל להוציא דוחות בכל סוף חודש. בברזיל , הדוח הראשון לעונה מתפרסם באפריל ולאחריו כמעט ולא מתפרסמים דוחות עד לסוף העונה בחודש יולי.

השילוב בין ניתוח טכני הנשען על ידע פונדומנטלי בשוק כזה יכול להועיל רבות לכל סוחר שהוא. המנתח הטכני יכול להתכונן לתקופות מסחר המבוססות על ניתוח פונדומנטלי, כאשר בתוך תקופות אלו ההחלטות יתקבלו על סמך כלים טכניים.


קצת על ישראל

למרות המפעל הציוני המפואר, ישראל אינה משפיעה כהוא זה על שוק החוזים ברכז תפוזים. מבחינת גידול פרדסים ישראל נחשבת כמגדלת קטנה מאד. עם זאת, מבחינת השימוש ברכז וייצור מיצים, בישראל נמצא אחד המפעלים הגדולים באירופה ליצור ושיווק תרכיזים. המפעל נמצא בבעלות קיבוץ "גן שמואל" ומאתר האינטרנט שלו ניתן ללמוד רבות על תהליך הייצור. כתובת האתר:
http://www.gan-shmuel.com/ .

אבל למרות גודלנו היחסית קטן, בארץ נמצא ריכוז גדול של מגדלים מומחים היודעים את השפעות מזג האויר על גידול פרי הדר, ולכן התיעצות בפורומים או בנתיבי מידע אחרים נראית כאופציה הגיונית לכל סוחר ישראלי.

שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב