דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גם הפעם זה לא יהיה אחרת 

מאת    [ 19/02/2009 ]

מילים במאמר: 716   [ נצפה 2317 פעמים ]

כמו כל הישראלים, גם אנו התמלאנו גאווה לנוכח רשימת ההצלחות של בר רפאלי בימים האחרונים. תמונת שער על גיליון בגדי הים של ה"ספורט אילוסטריטד", הופעה אצל דיוויד לטרמן ומטוס, שתמונתה מתנוססת עליו. (לא אוטובוס - מטוס!!!).
כפעילים ותיקים בשוק ההון שמחנו במיוחד כשראינו שהיא זכתה ללחוץ על פעמון המסחר המציין את סיום היום בוול סטריט. זה היה נחמד לראות סוף סוף מראה מלבב בסוף המסחר בניו יורק. זה לא קרה הרבה בשנה האחרונה.
האמת, שמי שהיה פעיל בשוק ההון בעשורים האחרונים זכה לראות כבר כמעט הכול. כבר ראינו דוגמניות-על בזירות המסחר ומטוסים עם תמונות של יפיפיות אבל גם ראינו מחזות פחות נעימים, מפולות קשות וגם מטוסים עם תמונות פחות יפות.
לבר רפאלי נחזור בהמשך, בינתיים ננסה להיזכר כמה מפולות עברנו כבר בעשורים האחרונים:
נתחיל במפולת מניות הבנקים ב - 1982 , קריסת אוקטובר בוול סטריט והמשבר הכלכלי בישראל ב - 1987 , התנפצות בועת השלום בישראל ב - 1994 , "השפעת האסיאתית" ב - 1998 , התנפצות בועת ההיי טק, נפילת התאומים והאינתיפאדה השנייה בתחילת המילניום וכמובן המפולת הנוכחית של שנת 2008. רשימה מכובדת זו של מפולות מספקת לנו מספר תובנות לגבי העתיד:
? הגרוע ביותר, כפי שהוא מתואר ע"י חוזי השחורות, כנראה לא יקרה.
? המערכת הבנקאית כנראה לא תקרוס.
? אחרי נפילה חדה כנראה עדיף לקנות מניות ולא למכור.
? אנשים יחזרו בסוף לקנות מניות במיוחד אם הריבית תהיה נמוכה כל כך.
? בישראל בסוף תקום ממשלה, שבדרך לא דרך, תצליח איכשהו לעשות חלק ממה שצריך.
? ממשלות, שהלאימו בנקים וחברות בקשיים, ירוויחו בסופו של דבר כשהם יבואו למכור אחזקות בגאות.
? התיקון יגיע בסוף, הוא יהיה מפתיע וייתן את רוב התשואה כבר בשנתו הראשונה.
יהיו שיגידו שהתובנות הללו מתבססות על ניסיון שנצבר ממפולות שאירעו בעשורים האחרונים ושיש להשוות את המצב הנוכחי דווקא למפולת שארעה בשנות ה - 20 של המאה הקודמת שגררה את ארה"ב והעולם כולו למיתון כבד. אולי. אבל כאן מגיעה לעזרתנו התובנה הראשונה שלמדנו מהמפולות הקודמות - שהגרוע ביותר אף פעם לא קורה. (בניגוד לחוקי מרפי).
המפולת הזו לא תהיה שונה באופן מהותי מהמפולות הקודמות. היא אולי תגרום למיתון חזק יותר במקומות אחדים ולקשיים ביציאה מהשפל במקומות אחרים אבל במהות זוהי מפולת כמו כל המפולות. לכן מי שרוצה להרוויח צריך ללמוד מניסיון העבר.
מחקר שנערך ע"י "טי רו פרייס" הראה כי ב - 12 החודשים הראשונים של עליות, שבאות אחרי מפולת, עולה השוק בין 19 ל - 52 אחוזים, או 31 אחוזים בממוצע. הבעיה היא כמובן שאיש אינו יודע מתי מתחילים בדיוק 12 החודשים האלו. אבל היו בטוחים שגם הפעם הם יתחילו מתישהו וצריך להתחיל ולהיערך לכך על ידי רכישה של מניות במחירים הנוכחיים.
בחזרה לבר רפאלי. בחיפושנו אחר כתבות עליה (לא תמונות, מה פתאום תמונות?) נתקלנו במה שנקרא בארץ "מדד בר רפאלי". זהו מדד שקובע, על פי ארץ המוצא של הדוגמנית שהגיעה לשער של גיליון בגדי הים של הספורט אילסטרייטד , אם זו תהיה שנה של עליות בשוק או של ירידות. מתברר שהשנים שבהן דוגמנית לא אמריקאית הופיעה בשער הגיליון היו שנים של ירידות בשוק. מכאן אנו צריכים ללמוד שהשנה הקרובה תהיה שנה לא טובה למניות. אולי רצוי לנצל את זה לקניות?


מניות
שוק ההון בישראל הפגין מתחילת השנה תשואה עודפת ביחס לשאר שווקי ההון בעולם. הסיבות לכך יכולות להיות רבות ואחת מהן היא אולי שמלכתחילה מצבנו ביחס לעולם היה ונשאר טוב יותר.
זה לא בלתי סביר לצפות שהממשלה החדשה שתקום תתבסס על גורמים שיפעלו באחריות תקציבית מצד אחד ויעשו צעדים מעודדי צמיחה מהצד שני. הבורסה עד עכשיו האמינה בכך והראיה לכך היא שלמרות הפלונטר הפוליטי, השוק שומר על רמתו.
המלצתנו: לנצל חולשה בשוק, אם תהיה, כדי להגדיל אחזקות בעיקר דרך תעודות סל .

סולידי שקלי
במאמץ להוריד את הריבית ארוכת הטווח במשק, החל בנק ישראל לבצע רכישות של אגרות חוב ממשלתיות ארוכות. הבנק המרכזי ידפיס לצורך כך כסף , מהלך שבהכרח יגדיל את הסיכון להתגברות האינפלציה. מצד שני, עם מדדים שלילים כמו שהתפרסמו בחודשים האחרונים הסיכון הזה לא נראה גבוה במיוחד.
בנק ישראל הצליח להתמודד באופן מוצלח ביותר עם הירידה במחירו של הדולר על ידי ביצוע רכישות. הוא מתמודד עכשיו עם הריבית הארוכה ומשתמש גם כן בכלי הרכישות. אין סיבה להאמין שהוא לא יצליח גם עכשיו.
המלצתנו: רמת הסיכון בשוק האג"ח ירדה אפשר עכשיו להאריך מח"מ.

מט"ח
המשך הורדת הריבית על השקל ביחד עם הצעדים שנוקט בנק ישראל, לא יאפשרו למטבע הישראלי להתחזק, אך גם לא יגרמו לו להיחלש באופן ניכר מכיוון שהריביות על מטבעות אחרים נמוכות אף הן.
המלצתנו: להקטין אחזקות בדולר בימים של עליות חזקות במטבע, אין סיבה לרכוש דולרים ברמות אלו.
חיים ונציה-מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות. פרוקסימה עוסקת בניהול השקעות ומסחר עצמאי בארץ ובחו"ל.
http://www.proxima.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב