דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עולים התלמידים על רבם 

מאת    [ 18/02/2009 ]

מילים במאמר: 767   [ נצפה 3083 פעמים ]

אין הנאה וגאווה גדולה יותר למורה, מאשר לראות ולהיווכח כי תלמידיו עולים עליו.

לפני מספר שנים העליתי את התהייה האם הבלוגים יחליפו קהילות ידע, וכן כי אתרים אישיים יהפכו להיות צמת ידע מרכזי למנהלים ועובדים בתוך ארגון, וישמשו ליצירת, הרחבת והעמקת המוניטין המקצועי של הכותבים בהם. עוד לפני כן, משנוכחתי כי בכל שנייה נפתח בעולם בלוג, והיות ובאותה עת החלו להתפרסם בלוגים באינטרנט לצרכי שיווק, קשר עם לקוחות ועוד, חשבתי שלבלוגים יש פוטנציאל רב שאינו ממונף דיו בזירה הפנים-ארגונית, ושיכול לשמש כסביבה לשיתוף ויצירה של ידע חדש - בתוך הארגון ובין עמיתים.

כמו יישומים טכנולוגיים דומים ברשת האינטרנט, גם הבלוגים היו פופולאריים יותר בקרב כותבים מתחום המחשוב ומערכות המידע, כאשר כותבים 'מחוץ' לסצנה הטכנולוגית היו אז נדירים יותר. החלטתי לפתח קורס לבוגרים, כלומר ללמד את המעוניינים בכך להקים ולבסס לעצמם נוכחות מקוונת ברשת, אשר תאפשר להם לבטא את הידע שלהם ולהזמין עמיתים לדיאלוג מקצועי שיניב ידע חדש.

כיום, לאחר כמעט ארבע שנים בהן אני מלמד את הנושא (קורס 'ניהול אתרי ידע אישיים וארגוניים'), זכיתי ללמוד עם עשרות רבות של מתעניינים, שבתחילה, רובם ככולם נגשו אל הנושא בהיסוס, בחשדנות ואף בזלזול מופגן. בהמשך, לאחר שהתגברנו על הפוביה והרתיעה מה 'טכנולוגיה' של הבלוג, הייתי עד לתופעה מרתקת בה ההזדמנות ללמוד את הנושא היוותה אצל מספר ניכר מן המשתתפים קרש קפיצה לאשד של ידע שרק חיכה, כנראה, להזדמנות ראויה לפרוץ החוצה.

משגדל מספר הבלוגרים שסיימו את הלימודים והחלו לכתוב באופן קבוע בבלוגוספירה, התחלתי לנהל בבלוג שלי (ראו בעמוד הראשי, משמאל, למטה) רשימות קישורים ובהן קישורים על הבלוגרים האלו. בהתחלה 'הבלוגרים והבלוגריות שלי' ובהמשך 'עוד בלוגרים ובלוגריות שלי' ובהמשך... 'ועוד בלוגרים ובלוגריות שלי'. אמנם לא כולם התמידו - ומי שכותב בבלוג מכיר את מחזור החיים התנודתי של כתיבה בבלוג, אבל עדיין, יש כאלה שבתוך זמן קצר הפכו לבלוגרים אקטיביים, פופולאריים ועתירי-שיח. כאלו הן 'אמא של מתבגרים', 'משולחנה של אילנה' ואחרים. הבלוג 'ספריה שלנו' - יומן ספרייתי מרתק וחד, נכתב בידי אחת המשתתפות בקורס, שבמשך כל המפגשים התעמתה עמי בעקביות על כך שהבלוג שפתחה לצורך הקורס בלבד לא יראה אור יום בתום הקורס...והשאר - היסטוריה....ואיזה עתיד!

בהמשך הדרך, חברים שלי, שהצלחתי להדביק בחיידק, החלו גם הם לכתוב בבלוג משלהם. את אלו כללתי ברשימת הקישורים 'חברים שהיום הם בלוגרים' ואחר כך, גם ב 'עוד חברים שהיום הם בלוגרים'. גם כאן יש כאלה שהפכו די מהר לכותבים פופולאריים בתחומם, ביניהם עמיתי צביקה רול הכותב בבלוג 'על ניהול, ארגונים ואנשים', חברי ד"ר גבי בן עמי הכותב על 'חופש לבחור', ואחרים.

לפני מספר שבועות, סיימתי סדרת מפגשי למידה עם ספרנים ומידענים בצפון הארץ. גם בקבוצה זו היו משתתפים רבים שהביעו סקפטיות רבה לגבי הבלוגים בכלל, ולגבי היותם בלוגרים בפוטנציה או בפועל - בפרט. המציאות, כתמיד, חזקה מכל, וכך אפשר למצוא היום ברשת את 'הספריה ואני' - הבלוג של ירדנה נפתלי, מנהלת הספריה בנהרייה. ויש גם אירועים מרגשים ביותר: למשל, הבלוג של אילנה ודניאל, שעל פי עדותה של אילנה, הספור האישי שלה ושל דניאל, ממש חיכה לבלוג שיגיע, ולא ההיפך...או 'מתחילה מחדש', בלוג של התחלות מרגשות שכותבת פנינה מטס שמתחילה מחדש. באותו קורס זכיתי להכיר גם את אריאל הדרי - גיאוגרף, חוקר וסייר וותיק בתולדותיה של עכו העתיקה, שכותב בבלוג 'דברים שרואים מכאן' ומתרכז בכתיבתו גם בנושא מרתק של שושלות יוחסין, עצי משפחה ועוד.

ולא רק 'בוגרי' קורס הבלוגרים: בשנים האחרונות, במסגרת 'התכנית ללמידה ארגונית וניהול הידע' של משרד הרווחה והשירותים החברתיים,  אני מלווה מספר לשכות לשירותים חברתיים בתהליכי למידה ופיתוח ידע חדש בהם מעורבים מאות עובדים סוציאליים ממקומות שונים בארץ. שניים 'הרימו את הכפפה' ונענו לאתגר שהצעתי להם: רינת סאלם, העו"סבלוגרית הראשונה בישראל הכותבת בעו"סבלוג הראשון בישראל - 'העו"סק בבלוג', ואלון נחמן, מלווה הלמידה באגף הרווחה ברמת גן החולק את רעיונותיו בבלוג 'ערום מקליפותיי'. (אתם מוזמנים לעיין שם גם ב 'אודותיי').

אבל הערב, קבלתי דוא"ל מפתיע, מרגש ומשמח. הכותבת הייתה מתלמידותיי הראשונות. כששאלתי אותה אז מדוע הגיעה לקורס שלי, היא ענתה: 'אני רוצה להעמיק את הדיאלוג שבין הספרייה לבין הסטודנטים. אין לנו קשר מספיק טוב:הם לא יודעים מספיק עלינו ואנחנו לא יודעים מספיק עליהם', כך טענה.זה, אגב, היה הבלוג שהקימה בשעתו כתרגול בקורס.

והנה עיקרו של הדוא"ל:

שלום יגאל,
זרעים שנטמנו לפני שנים מתחילים לשאת פרי.
מקורס הבלוגים הראשון שלך לקחתי איתי את הרעיון להקים לספרייה בלוג שישמש בין היתר גם כלי לאינטראקציה עם הסטודנטים שלנו. זה הלך והבשיל ואני שמחה להציג בפניך את "קליק!" - בלוג הספרייה למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל.
הקמתו לוותה במחשבה והתלבטויות רבות וביניהן - באיזו פלטפורמה להשתמש. נאבקנו בבעיות טכניות שונות ואני מקווה שהתגברנו עליהן.  
עדיין לא שיווקנו את הבלוג למרות שיש אליו קישור מאתר הבית של הספרייה , וטרם נכתבו תגובות. רצינו תחילה למלאו בתוכן ועתה אנו נערכים לשלב השיווק.  
אנו צוות של 4 מידעניות שלקח על עצמו את הכתיבה. החלטנו שחלק מהפוסטים יפורסמו בשם כותביהם ואחרים תחת השם הכללי "הספרייה למשפטים". 
אתה הורית לי את הדרך ועל כך אני מודה. תלמידה נוספת שלך, מושכת בעול ביחד אתי.
ההיריון היה ארוך אבל לפחות יש תוצאות.
 
בברכה
רונית בן-צבי
מנהלת הספרייה למשפטים
המסלול האקדמי המכללה למינהל

איזה כייף.

מומחה בתחום ניהול ידע בארגונים, עוסק בליווי מנהלים, ארגונים ועסקים - לתוצאות. מראשוני מנהלי הידע בארגונים בישראל, בעבר מנהל ידע פעיל בארגון. יוזם, מייסד ומוביל את "פורום מנהלי הידע בארגונים בישראל". כותב ,מרצה על וחוקר את נושא ניהול הידע בארגונים. לקראת דוקטורט בנושא "מנהלים כמספרי סיפורים". כותב באתר אישי בכתובת http://www.yigalchamish.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב