דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


וירוסים ושאר מרעין בישין 

מאת    [ 14/02/2009 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 2926 פעמים ]

מכיוון שתוכנות זדוניות רבות מנצלות פרצות במערכת ההפעלה או ביישומים שונים המותקנים במחשב, כיום ניתן להידבק בהן גם בלי להפעיל תוכנה או קובץ נגוע. קל להדגים את העיקרון בעזרת מערכת הגנת רכב מפני גניבה.  ברור שאין תועלת במערכת אזעקה, אם משאירים את דלת המכונית לא נעולה. נעילת הדלת בהקשר של מחשבים היא עדכוני האבטחה של מערכת ההפעלה ויישומים אחרים (פרטים על כך במדור הבא). באופן עקרוני, ככל שהמערכת שבה משתמשים היא יותר פופולרית, כך גדל הסיכוי שימצאו וינצלו בה פרצות. לפני שנים, די היה לנעול את ההגה במנעול הגה, אך גנבי הרכב החלו להצטייד בכלי חיתוך והתגברו על מנעולים אלה. אז הגיעו מערכות האזעקה האלקטרוניות, וגם הן לא עמדו בפני הגנבים שלמדו לנטרל אותן. האנטי וירוס הוא, למעשה, קו ההגנה האחרון של המחשב שלכם. אם בכל זאת הצליח וירוס לנצל פרצה במערכת ולהיכנס למחשב, תוכנת האנטי-וירוס אמורה למנוע ממנו לפעול ולהסיר אותו.

תפקידה של תוכנת האנטי-וירוס אינה מסתכם בסריקת הקבצים במחשב במרווחי זמן קבועים. מומלץ לעשות זאת, אך לא די בכך. מכיוון שהעבודה מול המחשב היא דינאמית, ורשת האינטרנט מאפשרת הורדת קבצים בקלות ומהירות, יש להפעיל תוכנת אנטי-וירוס ברקע, כך שתבדוק ותנטר פעילות חשודה כל הזמן.

סימנים המעידים על הדבקה בתוכנה זדונית

אם אחד התנאים הבאים נכונים לגבי המחשב שלכם – כנראה שהוא נגוע בוירוס:

  1.  הודעות שאינן שייכות לתוכנת האנטי-וירוס ומודיעות על כך שהמחשב נדבק בוירוסים

  2.  תוכנות שונות מופעלות מעצמן

  3.  אנשים אומרים לכם שקיבלו מכם הודעות דוא"ל על אף שלא שלחתם אותן

התנאים הבאים אינם בהכרח מעידים על הימצאות וירוס, אך דורשים את תשומת לבכם:

  1.  המערכת איטית

  2.  תוכנת האנטי-וירוס לא פועלת כלל, או לא מתעדכנת

  3.  יישומים קורסים או מציגים שגיאות לעתים תכופות

 

טיפים לשימוש בטוח

 בעת הפעלת המחשב ודאו מידי פעם שהאנטי-וירוס פועל. לאחר מספר פעמים כבר תוכלו להבחין אם הוא פועל כשורה לפי מצב הסמל בסרגל הכלים התחתון (אם, לדוגמה, יש סימן קריאה על הסמל – סימן שמשהו לא תקין).

ודאו שהאנטי-וירוס מעודכן לפחות פעמיים בשבוע – כיום מותקנות תוכנות האנטי-וירוס כברירת מחדל עם אפשרות עדכון אוטומטי מהאינטרנט, אך רצוי לוודא שהיא אכן פועלת.

בצעו סריקה מלאה לפחות פעמיים בחודש – על אף שהתוכנות כיום פועלות ברקע ואמורות לזהות קבצים חשודים כבר בעת היווצרם, לעתים קבצים אלה מצליחים לחמוק מההגנה האקטיבית.

עדכנו את מערכת ההפעלה – כדי לסגור פרצות במערכת ההפעלה יש לעדכן אותה אחת לחודש לפחות.

אל תפתחו קבצים המצורפים להודעת דוא"ל חשודה – הודעת דוא"ל כשלעצמה ברוב המקרים לא תדביק את המחשב בוירוס, אבל הפעלה של קובץ מצורף נגוע עלולה להדביק את המחשב ולגרום לצרות. אם יש ספק בקובץ שקיבלתם – ודאו עם השולח. טיפ זה נכון בעיקר כשמדובר בוירוס מסוג תולעת, שמפיץ עצמו בדרכים שונות ברשת האינטרנט.

אל תורידו תוכנות פרוצות – א) זה לא חוקי ב) תוכנות אלו נגועות בוירוסים ברוב המקרים. היום קיימים תחליפים ללא תשלום לתוכנות רבות. עיקרון זה  נכון במיוחד לגבי תוכנות אנטי-וירוס! אנטי-וירוס פרוץ עלול לפעול באופן משובש וגרוע מכך – לחשוף את המחשב לצרות צרורות!

היו קשובים למחשב שלכם – אם אחד הסימפטומים המתוארים לעיל הופיע במחשב שלכם, הריצו מיד סריקת וירוסים. פעולה זו עשויה לעתים לקבוע את ההבדל בין מערכת מושבתת לחלוטין לבין מערכת שניתן לתקן (או לפחות להציל ממנה את המידע החשוב).

 

קיים היום מבחר מגוון של תוכנות אנטי-וירוס, חלקן בתשלום וחלקןבחינם (תוכנות חופשיות). דוגמה לתוכנות חינם כאלה הן Avira AntiVir Personal ו-AVG Free (ניתן להוריד אותן מאתר האינטרנט www.download.com, אתר מהימן המכיל תוכנות שימושיות רבות).

התוכנות החופשיות מספקות הגנה טובה, וניתן להסתפק בה כל עוד מקפידים על מספר כללים: עדכון שוטף, וידוא שהתוכנה פועלת מידי פעם, סריקת רוגלות (Spyware) והפעלת חומת-אש (Firewall). הכללים הללו נותנים מענה סביר לרוב המשתמשים.

תוכנות האנטי-וירוס בתשלום דורשות פחות התערבות מצד המשתמש ומספקות לרוב הגנות אקטיביות נוספות כגון: סריקת דוא"ל אוטומטית, סינון חלונות קופצים, סינון דואר זבל, אנטי-רוגלה מובנה, ולעתים אף חומת-אש ותוכנת גיבוי מובנית.

איתי קורן הוא טכנאי מחשבים, מומחה בהסרת וירוסים מרחוק. מאמרים בעברית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב