ממה נובעת הצלחתו של מנהיג?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ממה נובעת הצלחתו של מנהיג? 

מאת    [ 05/02/2009 ]
מילים במאמר: 1110   [ נצפה 3602 פעמים ]

 
 
ממה נובעת הצלחתו של מנהיג

העם היהודי לדורותיו השכיל תמיד לפתח דמויות מפתח-למצוינות ולהצטיינות. "סוד המוח היהודי" היה בעבר וקיים בדורונו שלנו. למעלה מ-20 אחוז ממקבלי פרס נובל- יהודים. העומדים בראש הקהילה והעם שדאגו לנווט אותם לעליה נכונה איכותית ומצוינת במעלה ההר, היו המנהיגים .המנהיגים היו בעלי כישורים מיוחדים שבהם השתמשו כדי להשפיע על הסובב אותם לכיוונים חיוביים וערכיים.

יש השואלים -האם "מנהיגות" היא תכונה מולדת? או שניתן ללמוד להיות מנהיג? מתוך ניסיוננו הרם במערכת החינוך אנו יודעים כי קיים צורך בפוטנציאל מנהיגותי הטמון במנהיג. אך תמיד ובודאי בדורנו שלנו יש צורך ללמוד להיות מנהיג.

הדמות הדומיננטית והעיקרית בפיתוחו וקידומו של בית הספר­­­­­­-הוא המנהל -המנהיג, אנו יודעים שקיים הבדל בין מנהל מעולה למנהל שהוא מנהיג .

במהלך עשרות השנים האחרונות הצלחנו להגיע להישגים נפלאים גבוהים ואיכותיים- במקומות בהם העצמנו מנהלים והפכנו אותם למנהיגים . למדנו- כי ככל שהמנהל לומד פרקי מנהיגות וניהול טרם כניסתו לתפקיד, הרי ההצלחה הרבה יותר טובה.

תפקידו העיקרי של המנהל- המנהיג, הוא העצמתם של המורים והפיכתם למנהיגים שהרי המה המורים צריכים להשפיע ולהוביל תלמידיהם להישגים לימודיים, ערכים, תורניים, התנהגותיים וחברותיים .העצמה כוללת הפיכתו של המורה למנהיג.

המנהל-המנהיג שלמד היטב פרקי מנהיגות והפנים התכונות לתוכו, צריך לטפח מערכת לימודית- השתלמויות מוסדיות בהם הופכים מורים למנהיגים.

אנו מודעים לתופעה חינוכית נוספת, כאשר שאלנו תלמידים רבים מאד מי הם המשפיעים ביותר עליכם,הורים ,מורים או חברים, השיבו כמעט כולם =" חברים". כלומר משימתם של המורים-המנהיגים לפתח מנהיגות צעירה חיובית וערכית , כדי שההשפעה תהא מצוינת, מצאנו כי במוסדות בהם קיימים מנהיגי נוער, הרי נוער משפיע על נוער בצורה הכי יעילה ומעמיקה. היינו בית הספר הופך למוסד לפיתוח מנהיגות- המנהל ,כמנהיג ,מנהיגות המורים ומנהיגות הנוער.

שאלנו תלמידים- באיזה מוסד חינוכי אתה רוצה ללמוד השיבו כולם בבה"ס בו יש חיי חברה, מוסד בו יש לו חברים. אז עלינו מוטלת המשימה לפתח מנהל- מנהיג שיידע פרק מעמיק בפיתוח חיי חברה בביה"ס ובפיתוח מנהיגות.



לשאלה נוספת מהו בוס טוב? השיבו רובם ככולם- מוסד שיש בו :

כבוד, יחס,אהבה,עידוד,שיתופיות,ושייכות.





אם כך כיצד מנהיג בית הספר דואג להחדיר למורים המנהיגים- עקרונות חינוכיים אלה?

ההישגים הלימודים מהווים מוקד חשוב ביותר בהצלחה. ילד החש כי הוא לומד בבית הספר מבין, משכיל בעל ידע חכמה ובינה הרי הוא זקוף קומה,בעל דימוי עצמי חיובי,הבטחון העצמי גובר והולך להתמודד עם כל בעיה וקשיים, ההישגים יוצרים מוטיבציה, רצון עז נחישות ואמביציה להצליח.

ילד הישגי בלימודים הלומד במוסד בו יש חיי חברה-אינו אלים. בכל המוסדות בהם פיתחנו חברת תלמידים מעולה שמנהיגות הנוער היא המשפיעה ביותר , כאשר קיימים הישגים לימודים- כל אחד ברמתו, כפי שמציין החכם מכל אדם -"חנוך לנער על פי דרכו",במוסדות כאלה שוררת אהבה ושמחה , אלה הכלים הטובים ביותר למניעת אלימות.

פיתוח כל תלמיד בהתאם לכישוריו, על פי נק' החוזק שבו מהווים גורם דומיננטי בהצלחה, חינוך התלמיד ללקיחת אחריות אופטימיות, נתינה, עזרה לזולת תוך יצירת אקלים מיטבי בבית הספר מהווים אף הם גורמים להצלחה.

בבדיקה יסודית שערכנו ביה"ס שהעפיל בהישגיו מ-18% זכאות לבגרות ל-75% תוך שנה שנתיים, הכיצד? באילו כלים נקט המנהל- המנהיג להעלאת הרמת ההישגים - ומה אומרים על כך התלמידים? (אגב מדובר במוסד מאזור- מצוקה) השיבו התלמידים- התאמצנו , למדנו גם בחופשים- כי המנהל- אוהב אותנו!!!

המנהל השיב כי ההישגים נבעו ממתודה- להתגבר, ולהוסיף דעת כדי להצליח עוד ועוד,המתודה היא"חוויות של הצלחה", היינו ילד ירצה לנוע קדימה להתגבר על קשיים ולהצליח רק אם הוא מצליח, כאשר ילד חווה הצלחה הוא רוכש מוטיבציה לרצות עוד ועוד להצליח.

שלב מדהים ומנצח בעמלו של מנהיג בית הספר הוא שילוב חכם ונבון בין האינטליגנציה השכלית והאינטליגנציה הרגשית, חינוך להישגים נבון וחכם יחד עם רוגע, שקט, אהבה, חיוך, הומור אמפתיה הקשבה וסובלנות מהווים גורמים דומיננטיים בהצלחה.

אנו חיים בעולם מרתק בו חלים תמורות ללא הרף, התאמת דרכנו לעולם זה מאלץ את המנהיג לחולל תהליכי שינוי כל הזמן. עקרון חינוכי זה היה קיים מאז ומתמיד, כפי שכתוב במסכת חגיגה :" אין בית מדרש ללא חידוש".

מנהיג יצליח במשימתו החינוכית "רק אח יקבל על עצמו "האחריות", לראות את כל הבעיות והקשיים שבדרך כאתגרים. להחדיר תכונת האופטימיות לכל נימי נפשו של המנהיג. מנהיג הנושא על גבו אחריות, כדי לנצח ולהצליח. תפקידו הנוסף והחשוב של המנהיג הוא להטמיע האחריות לכל אחד מהמורים. " האחריות" מהווה קוד מנצח בכל תחום. פיתוח צוות מורים- כצוות חשוב מאוד לבניית חכמה במתודה של שאילת שאלות ויכוחים ודיונים בתוך הצוות חשובים מאוד להעלאת הרמה ההישגית.

כל העשייה בביה"ס, מקביעת החזון ויישומו, קביעת היעדים ותהליכי השגתם צריכים לנבוע מעמלם של הצוות כולו, גם כלי הערכה צריכים להיות מעוגנים על ידי כל הצוות ,תהליכי החשיבה התאורתית והמעשית עם כל הצוות תרבה חכמה ותבונה.

חשוב להדגיש כי למנהל -המנהיג יש צורך במימוש מטרות ארגונית- בנוסף ליעדים הפדגוגיים יצירת קשרים עם ההורים, רשויות, פיקוח וקהילה כל אלה חשובים למערכת החינוכית תוך בניית מערך פרסום ושיווק איתנים ומרשימים.

בעולמנו המתקדם והמתפתח- המנהיג הינו גורם משמעותי בקביעת כיוונו אופיו ותפוקותיו של ביה"ס, הינו דמות מפתח על עיצוב התהליכים והשיטות, ובעיקר על הדרכת המורים . שיפור הישגי התלמידים ההחלטות הטובות והמצוינות באחריות המנהל .שילוב שני הצדדים- הפדגוגי והארגוני מהווים קוד מנצח. המנהל המנהיג הוא הזרז, הדוגמא האישית, המעודד, המקבל החלטות, המטפח אקלים מיטבי, נותן תשומת לב לילדים בעלי צרכים מיוחדים כולל המצוינות- הגאונים. בחוזר מנכ"ל ( התשנ"ד-1994) הוגדרו תחומי אחריות של מנהל בית הספר.

א. תחומי אחריות פדגוגית במיגון הנושאים.

ב. תחומי אחריות מינהלתיים- מזכירות, מורים, הורים.

ניהול אפקטיבי מחייב רכישתן של מיומנויות ספציפיות ,כמו יכולת קבלת החלטות, תקשורת, שימוש נכון בשליטה, בהובלה, בהשפעה, יידע ושימוש נכון בכלים ארגוניים בניהול נכון וחכם. מיומנויות- בהכשרת והנעת צוותי ניהול, בניית תרבות של למידה , תהליך פתרון בעיות ניתוח נתונים . יכולת תכנון, כושר משא ומתן, תומס סרג'יובני (2001) טוען שמנהל יפעל בצורה אפקטיבית עם ישלוט בשבע מיומנויות בסיסיות.

1. ניהול תשומת לב- כושר מיקוד אחרים בערכים, רעיונות ומטרות, הכול כדי לחבר אנשים לעבודת צוות כך תהליך קבלת החלטות יעיל יותר וחכם.

2. ניהול המשמעות- היכולת להתחבר למורים, להורים, לתלמידים כדי שכולם יחושו משמעותיים- ומוערכים.

3. ניהול האמון- להיות אמון כושר, להראות שהכול נובע מדרך נכונה.

4. ניהול עצמי- הכרת העצמי , האמונה, מדוע הם עושים.

5. ניהול של פרדוקסים- חיבור רעיונות הנראים כסותרים.

6. ניהול אפקטיביות- שיפור מתמיד לאורך זמן.

7. ניהול המחויבות - יכולת לנוע קדימה, למעלה, תוך תחושת מחויבות לתהליך החינוך האיכותי.


צריך כל מנהיג העומד בראש מערכת חינוכית להבין להחדיר לכל נימי נפשו כי הוא המנהיג האחראי לכל העשיה במוסד החינוכי,ההצטיינות -ההצלחה תלויה רק בו, יכול כל מוסד להרקיע מעלה, לנצח ולהיות מצויין -הכל תלוי במנהיג.אל לו למנהיג להטיל האשמות כלפי מורים...הורים...תלמידים...רשויות...הוא בכושר מנהיגותו יכול לסחוף את כולם להצלחות.

חשוב לי להדגיש כי ההצלחות חייבות להיות משולבות ,הישגים לימודיים המחוברים בקשר בל ינותק עם הישגים חברתיים,ערכיים,תורניים והתנהגותיים.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב