דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת גוף- הכוח להשפיע 

מאת    [ 03/02/2009 ]

מילים במאמר: 797   [ נצפה 3656 פעמים ]

'תקשורת בין אישית'. אחד המושגים היותר נפוצים בשנים האחרונות. אבל למה מתכוונים כשאומרים 'תקשורת בין אישית'? האם הכוונה למילים? לסגנון דיבור? לתכונות אישיותיות? מגיל קטן מלמדים אותנו את השפה המילולית - לדבר, לקרוא, לכתוב, ואת זה מחזקים אצלנו שוב ושוב ע"י שיחות, מבחני קריאה, מבחני כתיבה והבנת הנשמע. אבל למעשה, התקשורת הבין אישית מתחילה עוד מינקות, כשהתינוק מסמן להוריו מה משמח אותו, ממה הוא סולד, מתי הוא חש אי נוחות ומתי הוא רעב, וכל זאת ע"י שפת הגוף והקול בלבד. גם בבגרות, ממשיכה שפת הגוף ללוות אותנו ומהווה כ-80% מהתקשורת בין אנשים.
קרה לכם פעם שניסיתם לשכנע מישהו לעשות את מה שאתם רוצים ולא הצלחתם? הרי כולנו מנסים להשפיע על אנשים בחיינו - על בן/ בת הזוג שיעשה את הקניות, על העובד שיבצע את המטלה ביעילות, על המנהל שייתן העלאה במשכורת או על מנהל המוסך שייתן לנו הנחה. בכל סיטואציה כזו יש גורמים רבים שבאים לידי ביטוי ומשפיעים על התוצאה - מערכת היחסים עם הפרטנר, ניסיון העבר, מומחיות הדוברים, היררכיה ארגונית, מעמד חברתי ועוד, אך תמיד יש בידי כל אחד מהצדדים מידה מסוימת של יכולת להשפיע, וחלקנו עושים זאת טוב יותר מאחרים...
כולנו מכירים את אלה שתמיד משיגים את מה שהם רוצים - תהיתם פעם איך הם עושים זאת? איך קורה שגם אם אתם מנסים לעשות בדיוק מה שהם עושים, זה אף פעם לא יוצא אותו הדבר? והם, עם קצת קסם אישי, בחירת מילים מתאימות והרבה שדרים מודעים ולא-מודעים של שפת הגוף שלהם, מצליחים לגרום לאחר להבין את עמדתם, לחבב אותם ולהסכים איתם.
אז איך עושים את זה? כמה טיפים:
מקשיבים עם כל החושים, שלנו ושלו. נעזרים באוזניים על מנת לשמוע את טון וקצב הדיבור, שמרמזים על אופי האדם וגם על מצבו הרגשי בזמן השיחה. נעזרים בעיניים על מנת לזהות ניואנסים עדינים המשתנים בשפת הגוף במהלך השיחה. נעזרים בחוש המישוש ( כל עוד לא מדובר בהטרדה כמובן), למשל כדי לחוש את לחיצת היד של הפרטנר - האם היא חזקה ובטוחה או חלשה והססנית, חפוזה או עקבית, האם היא משדרת חום או קרירות. באילו רגעים בשיחה הוא נראה מוטרד ובאיזה הוא מגויס לחלוטין למטרה. אם נדע לזהות שמשפט מסוים שאמרנו הרתיע את הפרטנר והוא נסוג לאחור, או שבזמן שדיבר בעצמו על דבר מה, התגבר קצב הדיבור שלו והתמלא התלהבות, נוכל לבחור האם להניח לנושא המדובר או אולי דווקא לחדד אותו, בהתאם למטרותינו במפגש. כאשר אתה מתבונן באדם אחר ומקשיב לו באמת, יש לך הזדמנות להבין אותו טוב יותר, לזהות מה הם הצרכים והמניעים שלו וגם להתחבב עליו.
קוראים בין השורות - לומדים לפרש את משפטי התנועה הגופניים של האדם השני. הרי לא ניתן להתייחס לתנועה אחת בלבד, אלא לגוף כמכלול ובמיוחד להקשר שבו מתרחשות התנועות השונות. ביקשתי מדני להגיע אלי כדי לשוחח על תקלה שקרתה אתמול בעבודה. הוא נכנס למשרד בגו זקוף, ראש מורם, לחיצת יד איתנה וחיוך. אבל במהלך הפגישה, ככל שציינתי עוד ועוד סיבות אפשריות לאחריות שלו לתקלה, הלך גבו והתקמר מעט, הוא התחיל לשלב ידיים על חזהו, קולו נחלש וגם קצב הדיבור הואט. גבו הקמור והידיים המשולבות ספרו לי שהוא כבר לא כ"כ בטוח בעצמו והקול החלש והאיטי הוסיף וחיזק את השדר האומר "אני לא בטוח במה שאני אומר, עדיף שלא אנסה להלחם עוד על צדקתי". לא משנה מה אמרו המילים - שפת הגוף שלו גילתה לי הכול.
משפרים את השליטה שלנו בעצמנו - מה אני משדר לצד השני? איך אני, בתנועותיי ודבריי משדר לו שאני איתו, שאני קשוב, שדבריו מעניינים אותי ושאני מבין את עולמו? מלבד תנוחות קלאסיות של הקשבה - רכינה קדימה והטיית הראש מעט הצידה, כדאי גם לזהות הסגנון של הדובר וע"י שיקוף של דבריו ופעולותיו ליצור אצלו תחושת נינוחות שנובעת מכך שאנו דומים. אין הכוונה לחזרה על תנועותיו באופן בוטה, אלא על התאמת קצב וטון הדיבור שלנו, רמת האנרגיה וההתלהבות לקצב שלו. אפשר להשתמש גם בשיקוף פיסיולוגי, כלומר שינוי תנוחות הגוף שלנו כך שישקפו את תנועותיו, כמעין מראה. עם זאת, חשוב מאד להיזהר בטכניקה זו שכן שינויים בולטים ובוטים מידי עשויים להיות מגוחכים או ליצור תחושה של זיוף ואז האמינות של דמותנו מתפוגגת באחת . מדובר כאן במשחק בזמן אמת - הבנת הסיטואציה בעודה מתרחשת, כך שניתן לשנות ולתקן את התנהגותנו בהתאם להתנהגות הפרטנר בזמן אמת. שפת הגוף שלנו משדרת ישירות לתת המודע של האדם השני ואם נדע לשלוט טוב ביותר בתנועותינו נוכל להשפיע במידה מסוימת על האופן בו האחרים תופסים אותנו.
כל אלה מיומנויות נרכשות, שניתן להתאמן ולשכלל אותן כדי לדעת זהות את ההתרחשויות בזמן אמת, ולהשפיע על השתלשלות העניינים תוך כדי תנועה. האימון צריך להיעשות ב"חי", כלומר עם אנשים אמיתיים, תוך הדמיה של סיטואציות אמיתיות - כאשר אנחנו פועלים מתוך הרגשות והאינסטינקטים האמיתיים שלנו. זכרו כי השיעורים הכי חשובים בחיים קורים מטעויות - טעויות שיתבצעו בחיים או במשחק - תבחרו אתם.
בדיאלוג סדנאות תיאטרון מצאנו כי בעזרת שימוש נכון בשפת גוף ניתן לשפר תוצאות בתחומים רבים - במכירות, בניהול, יחסי ציבור ושיווק עצמי ואפילו גיוס הון ממשקיעים, כי הרי אופן הצגת המצגת חשוב לא פחות מהתוכן שלה וכל הצלחה מצויה קודם כל באדם המציג ורק אחר כך בחומר המוצג.
שולי מיטלברג-השלי
מנחת סדנאות לשיפור מיומנויות תקשורת
מורה ובימאית תיאטרון



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב