דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פתרונות חדשים לכאבים בכתף (Painful Shoulder Syndrome) לאחר אירוע מוחי (CVA) 

מאת    [ 28/01/2009 ]

מילים במאמר: 548   [ נצפה 4697 פעמים ]

איתן רווה, פיזיותרפיסט, BPT, M.OccH, אחראי תחום פיזיותרפיה, כמיטק

אירוע מוחי הוא אחד מגורמי התחלואה העיקריים כיום בעולם ובישראל, ונחשב הגורם הראשי למצבי נכות בגיל המבוגר. ההשלכות של אירוע מוחי הן רבות, ומשפיעות על מגוון של פעילויות בחיי היום-יום כמו תנועתיות גופנית, ירידה בתחושה ובעיות קוגניציה ותקשורת. במאמר זה נתמקד במצב הרפואי השכיח של כאבים בכתף לאחר אירוע מוחי - Post Stroke Painful Shoulder Syndrome.

חשוב לציין, כי המאמר אינו בא להחליף פניה לרופא או טיפול רפואי, אלא רק לתת מידע כללי.

אירוע מוחי (באנגלית: Cerebro-Vascular Accident - CVA או Stroke ) נוצר בדרך כלל כתוצאה מחסימה (אוטם) של זרימת הדם בכלי הדם במוח למשך זמן מסוים (Ischemic Stroke), כשעקב כך נוצרת הפרעה לפעילות המוחית התקינה של האדם. אוטם מוחי משפיע על המערכת המוטורית והתנועתית של הגוף, ויכול לגרום לשיתוק של צד גוף - ימני או שמאלי -בהתאם למיקום האוטם במוח. שיתוק כזה יכול לגרום לחולשה או איבוד יכולת התנועה ביד ו/או ברגל באותו צד, וכמובן להגביל מאד את יכולת ההליכה והתפקוד. הטיפול השיקומי כולל טיפול מנואלי לשמירה על טווח התנועה ביד ו/או ברגל החלשה, וניסיון לעידוד תנועה אקטיבית של הגפה הפגועה.

אחד הגורמים המרכזיים בפגיעה בתפקוד היד הוא חולשה של שרירי הכתף, האחראים לייצוב של הכתף והזרוע כולה במהלך תנועות תפקודיות של היד לאכילה, שתיה ועוד. החולשה הניכרת של השרירים, וכן הפגיעה במנגנון הטונוס - המנגנון הפנימי המכתיב את כיווץ השרירים בצורה נכונה - גורמים להישמטות של הזרוע ברפיון במפרק הכתף, וחוסר יציבות של הכתף בישיבה, בהליכה ובמהלך ביצוע כל פעילות שהיא. חוסר יציבות כזה (Shoulder Subluxation) מלווה פעמים רבות בכאבים עזים בפעילות ובמנוחה. במטופלים לאחר אירוע מוחי (Stroke) הנזקקים לשימוש בכסא גלגלים מחמירה הבעיה, כשהם נעזרים בתמיכה של אדם אחר לצורך קימה לעמידה או מעברים, ולעיתים ניתנת תמיכה לא טובה בכתף הגורמת להחמרה בכאבים.

הפתרון הקיים כיום בשיקום לאחר אירוע מוחי (CVA) הוא קיבוע של הצוואר והשכמות במתלה בד פשוט בצורת הספרה 8 -'שמיניה'. לפתרון זה מספר חסרונות בולטים: התמיכה לכתף אינה יעילה, ויכולה לגרום לקשיון וכאבים של שרירי הצוואר. בנוסף, לא ניתן לתרגל עם המטופל תנועתיות של הכתף וחיזוק שרירים או תרגול תפקודי בטיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. למטופלים רבים, נמשכים הכאבים בכתף גם עם השימוש ב'שמיניה', והתועלת שלה במניעת כאבים והפחתה שלהם לאחר אירוע מוחי (CVA) היא מעטה.

פתרון חדש למניעה של כאבים בכתף לאחר אירוע מוחי (CVA) הוא סד ייחודי מתוצרת חברת Otto Bock, גרמניה. הסד Omo Neurexa, בנוי בצורה ייחודית המאפשרת תמיכה מירבית של הזרוע והכתף, ועשוי מחומרים נושמים בטכנולוגיה מתקדמת. כך יכול המטופל ללבוש את הסד בנוחות על הבגד או מתחתיו, ללא הזעה או אי נוחות. בנוסף, הסד מותאם באמצעות רצועות למנח של הכתף באופן אישי, כדי לאפשר הפחתה של הטונוס השרירי ותמיכה מושלמת לכתף למניעת כאבים במנוחה ובפעילות. כמו כן, מבנה הסד מאפשר תמיכה במספר נקודות: תמיכה של הכתף הפגועה, תמיכה של כל חגורת הכתפיים, וכן תמיכה של המרפק כדי לאפשר שליטה וייצוב של כל הגפה החלשה. במהלך טיפולי פיזיותרפיה אין צורך להסיר את הסד, וניתן לתרגל תפקודים שונים כשהמטופל לובש את הסד על הכתף. מחקרים שנערכו בקרב מטופלים לאחר אירוע מוחי (CVA) שנעזרו בסד Omo Neurexa הצביעו על הפחתה בכאבים, ייצוב טוב יותר של הכתף בפעילות ובמנוחה, ושיפור בתבנית ההליכה של המטופלים.

חברת Otto Bock היא חברה המתמחה בפתרונות אורתופדיים חדשניים, ומפתחת פתרונות חדשים בשיקום לאחר אירוע מוחי (CVA) בשיתוף עם צוות של רופאים ופיזיותרפיסטים מומחים. חברת 'כמיטק ציוד רפואי' היא היבואנית הבלעדית של מוצרי חברת Otto Bock בישראל.
כמיטק - ציוד רפואי ופתרונות רפואיים מתקדמים, מייצגת את החברות המובילות בעולם בתחומי הגיל השלישי, גיל הזהב, טיפול בפצעים קשי ריפוי, שיקום וניידות, אורתופדיה, ציוד לחדרי ניתוח ולמעבדות ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב