דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז אמרו לכם מערכת ניהול תוכן קוד פתוח ואין לכם מושג מה זה... 

מאת    [ 25/01/2009 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 1839 פעמים ]

הנה לכם סצנריו טיפוסי - בשעה טובה שוש עטר הגיעה למסקנה שעליה להקים או לשדרג אתר אינטרנט. לצורך ענייננו שוש יכולה להיות בעליו של עסק קטן עד בינוני, מנהלת אדמיניסרטיבית בחברה מקומית או מנהלת יחסי ציבור בארגון גלובלי.
האתגר דומה - לך תבין את הגיקים האלה שיתחילו להסביר לך שאתה צריך html , cms , flash ועוד מריעין בישין. אבל בואו נניח לרגע ששוש מיודעתנו עברה את שלב ההלם ואפילו הצליחה לקלוט טיפ חשוב אחד או שניים. נאמר לה שכדאי לה לבנות את האתר שלה על בסיס מערכת ניהול תוכן קוד פתוח דוגמת ג'ומלה או דרופל.


עכשיו שוש מגרדת את פדחתה ותוהה מה זה ג'ומלה (ריקוד אפריקאי?) מי זה דרופל (מפל באיסלנד?) ואיך לעזאזל היא אמורה לבחור ביניהם. כבר אמרנו ששעתיים של ייעוץ טרם חתימה על חוזה עם חברת בניית אתרים יכולה לעשות פלאים?

ובכל זאת בשורות הבאות ננסה לעשות מעט סדר בבאלאגן עבור שוש ואולי גם עבורכם במידה ואתם בסיטואציה דומה.

מה זה קוד פתוח?

דמיינו שאתם יוצאים למסעדה יוקרתית ומזמינים תבשיל ערב לחיך במיוחד. כל כך טעים לכם שאתם מעיזים לגשת למטבח, להגיד לשף שהמנה מצויינת ולבקש את המתכון כדי שתוכלו להמשיך לשדרג אותו בביתכם. נשמע לכם מעט הזוי, לא כן?

ובכן ריצ'רד סטולמן חשב אחרת. אמנם המדובר הוא בתעשיית התוכנה ולא האוכל - אבל העקרון דומה. כשריצ'רד לא קיבל את המתכון (קרי הקוד שממנו מורכבת התוכנה) הוא כל כך התבאס שהחליט ל"הקים מסעדה" משלו ולספק לאורחיו את כל המתכונים חינם אין כסף. ברבות הימים הפך סטולמן למייסד תנועת הקוד הפתוח. תנועה זו דוגלת בפיתוח תוכנות אשר מאפשרות למשתמש שקיפות מלאה לאופן הפעולה של התוכנה. למעשה המשתמש יכול להכניס כל שינוי שימצא לנכון בתוכנה כיוון שקוד התוכנה מסופק יחד עם התוכנה (ולכן זהו "קוד פתוח").

עכשיו אתם בודאי תוהים מה הרלוונטיות של הנ"ל אליכם שהרי כפי שכבר הסכמנו מפתחי תוכנה אתם לא. אכן אין סיכוי שתתעוררו בוקר אחד עם חשק עז לצלול לתוך הקוד גם אם הוא לגמרי פתוח... אבל אם נחזור לרגע לרמה העיסקית, פתיחותו של הקוד משמעה שאתם אינכם תלויים כלקוח בספק אחד ויחיד. למה? כיוון שמרגע שהקוד פתוח (ואינו קניין של חברה אחת ויחידה) תמיד יהיו ספקים לרוב אשר יציעו לכם שירות התאמות. במילים אחרות כשאתם כלקוחות משתמשים בתוכנת קוד פתוח - חוק ההיצע והביקוש פועל לטובתכם.



מה זה מערכת ניהול תוכן?

כדי להיכנס לאתר הזה הדלקתם את המחשב, פתחתם את אפליקציית הדפדפן (browser) וניווטתם את דרככם לעמוד זה. הדפדפן מסוגל להציג עמוד זה כיוון שהוא כתוב בשפה שהדפדפן מבין - HTML. מצוין - אם כך כל שעלינו לעשות כדי להקים אתר הוא לייצר אסופה של דפי HTML תחת כתובת משותפת. ברור שגישה כזו היא גישה טכנולוגית - נוחות המכונה (קוד HTML) קודמת לנוחות המשתמש (שפת בני אדם). מוזר, לא נוח ולפעמים מתסכל ואף על פי כן ככה זה עבד עד לפני מספר שנים - אתרים נכתבו ונוהלו בHTML על ידי המומחים בעוד שבעלי האתרים היו תלויים באופן מוחלט באותם מומחים.

לשמחתנו היה מי שהבין שרוב בני האדם אינם דוברי HTML ובכל זאת כיוון שהאינטרנט היא מדיה כל כך חשובה חלקם מעוניינים בגישה ישירה למדיה תוך שימוש בשפתם שלהם ומבלי שיהא צורך במתווכים וגורמי צד שלישי. כאן נכנסות מערכות ניהול תוכן (Content Management System - CMS) לתמונה. למעשה מערכת ניהול תוכן מחליפה את המתכנת בהמרה של מסמך טקסטואלי בשפת בני אדם לעמוד HTML. מערכת ניהול תוכן מאפשרת לבעל האתר גישה נוחה לכל תכני האתר (כולל טקסט, תמונות, סרטונים, סאונד ומדיה מכל סוג שהוא) ושליטה מלאה על אופן הפירסום של התכנים. מערכות ניהול תוכן מתקדמות יותר אף מציעות יכולות נוספות הנדרשות לטובת ניהול אתר כגון - ניהול פורומים, ניהול צ'אטים, ניהול מסחר אלקטרוני, דוחו"ת ביצועים של האתר, הקמת רשתות חברתיות וזהו רק קצה קצהו של הקרחון...

העקרון המנחה של מערכת ניהול תוכן הוא שהיא מיועדת לאנשים שהם בעלי אתרים אפליקציות web ואינם שולטים כלל וכלל ברזי המחשב.


מערכת ניהול תוכן קוד פתוח

מערכות ניהול התוכן הראשונות פותחו כתוכנה קניינית של חברות מסחריות. תוכנות אלו יועדו עבור גופים גדולים עם אתרים מורכבים ועמוסי תוכן ועלות רשיונם היתה גבוהה מאוד (למשל Vignette , Reddot). אבל עקרון ה"זנב הארוך" של הweb2.0 תפס גם כאן והיה מי שהבין שהפוטנציאל העיסקי הגלום באתרים פשוטים אך רבים הוא משמעותי. אי לכך חברות שונות החלו בפיתוח והטמעה של פלטפורמות קנייניות עבור לקוחותיהם. פלטפורמות אלו לא נמכרו כמוצר בדומה למוצרים הנ"ל אלא היוו בסיס תשתיתי שחברת בניית האתרים השתמשה בה בהינתן פרויקט. המשמעות של פלטפורמה קניינית מבחינת בעל האתר היא תלות מוחלטת שלו בספק האתר. ניסיון שלו להחליף ספק יסתיים בכתיבת אתרו מהיסוד.

והנה החדשות הטובות - מפתחים מכל רחבי העולם, שותפים בקהילת הקוד הפתוח, זיהו את הצורך בתחילת שנות ה-2000 וחברו יחד על מנת לייצר מערכת ניהול תוכן על בסיס קוד פתוח. למעשה מספר יוזמות התהוו במקביל ורבות מהן הפכו למערכות ניהול תוכן איכותיות. ניתן למצוא בטבלה זו השוואה מפורטת של מערכות ניהול התוכן המובילות על בסיס קוד פתוח. שתי מערכות ניהול תוכן קוד פתוח משמעותיות שהפכו לתשתיות עטירות בפונקציונליות ומבוססות באיכותן מהמובילות היום בעולם הינן דרופל וג'ומלה.
דופיניטי מתמחה בפתרונות פיתוח לאינטרנט מבוססי קוד פתוח, תוך התמחות בתשתית דרופל. דופיניטי תומכת ומקדמת את תשתית דרופל בישראל.
http://www.dofinity.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב