דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוזל בלם באופנוע קטנוע וטרקטורון - חלק 2 מתוך 2 

מאת    [ 06/04/2006 ]

מילים במאמר: 1370   [ נצפה 5567 פעמים ]

במאמר הראשון בסדרה נחשפת לחשיבות הבטיחותית של נוזל הבלם, ואף למדת מעט מהדרישות שבהן הוא חייב לעמוד. אם כן, הגיעה העת להמשיך. נתחיל אפוא בהכרת מונח נוסף. 

אבל... רגע לפני שנתחיל, הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-) ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...

צמיגות
טווח הטמפ' הרחב שבו מתפקדת מערכת הבלימה (טמפ' שואפת לאפס מעלות צלזיס) במצב קר ועד למאות מעלות צלזיוס בתנאי עומס קיצוניים) מחייב את נוזל הבלם להיות עמיד בפני שינויי צמיגות. הדרישה היא שנוזל הבלם חייב להיות מושפע כמה ש-פ-ח-ו-ת משינויי הטמפ' שלו! כל נוזל נעשה דליל יותר כתוצאה מעליית הטמפ' שלו, וסמיך יותר ככל שזו קטנה.

הבעיה מתחילה בכך שהתחממות נוזל הבלם עלולה לגרום לו להידחס במידת מה, ובהתאם לכך תיפגע יכולת ה"דחיפה" שלו. שלא כדרך אגב, כדאי להדגיש כי גם נוזל ניתן לדחיסה אם כי ברמה מוגבלת למדי. נוזלי הבלם הסינטטיים, לדוגמה, מצטיינים ביתרון יחסי מן ההיבט הנ"ל, היות והם פחות דחיסים בטמפ' גבוהות. על כן, הם עדיפים על נוזלי הבלם המתבססים על סיליקון.

למרות חוסר היחס שזוכה לו נוזל הבלם "המסכן", אם כי לדעתי אתה הוא המסכן או זה שלא ידע, מהווה נוזל הבלימה כנוזל בטיחותי ראשון במעלה! על כן הוא נדרש לעמוד בתקן בינלאומי (DOT) כמו גם בתקן ישראלי. רובנו מודעים ומכירים את התקן הראשון, ולכן אמשיך להתייחס אליו. תקן בינלאומי זה נחלק לכמה סיווגים, כאשר לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. גם הפעם, הנך מוזמן להיעזר בטבלה שמופיעה באתר שלנו, ולבחור באמצעותה את הנוזל המתאים לשימושיך ודרישותיך שלך!

הגורם לאותן תאונות לא פתורות אינו הגורם האנושי. מפתיע, נכון?!
כאשר ניגשו בוחני התאונות לבחון את האופנועים שאיבדו את יכולת הבלימה שלהם, לא נמצא הגורם שהביא לכשל בבלמים. בכל זאת, הסימנים הנוספים העידו כי משהו בכל זאת לא היה תקין במערכת הבלימה, ואלו עוררו לא מעט תהיות בקרב חוקרי התאונות המלומדים. מרחקי הבלימה היו ארוכים מדי יחסית ליכולת הבלימה של האופנועים, מה שלא נתן מנוח לחוקרים.

ובכן, בשעה שחלפה מרגע התאונה ועד לתחילת בדיקת האופנועים בכלל ונוזל הבלם בפרט, הספיקו מכלולי מערכת הבלימה להתקרר. בהתאם לכך התקרר גם נוזל הבלם! לעומת זאת, כאשר נבחנה טמפ' הרתיחה שלו בתנאי מעבדה, התברר כי הנוזל מכיל אחוז ניכר של מים, וטמפ' הרתיחה הרטובה שלו הייתה נמוכה מאוד. זו הסיבה שאותם נהגים נותרו ללא יכולת בלימה! המסקנה החד משמעית שניתן להסיק מהעובדות היא שהגורם לאותן תאונות לא מובנות היה לא אחר מאשר נוזל הבלם!

קבל את המלצתי וקרא שוב את הפסקה האחרונה מאחר שחשיבותה יקרה מפז. ייתכן, רק ייתכן, שבכוחה למנוע ממך את הטעות הבאה...

האם אתה יכול לשנות את סוג נוזל הבלם?
טענתי היא שתמיד מומלץ להתייחס להוראות היצרן בכובד ראש, ולא להחליט החלטות שבסופו של דבר יפגעו בבטיחות המכונה שבאופנוע, בתפקוד המערכות השונות או גרוע מכך - יגרמו לכשל מכני/הידראולי. בכל זאת ואף על פי האמור, חשוב שתבדוק היטב מהן דרישותיך מהאופנוע שאתה רוכב עליו. בהתאם לכך ניתן לבחור בנוזל א-ח-ר מזה המומלץ על ידי היצרן. עדיין, יש לזכור כי מדובר במערכת הבלימה, וכל טעות תיחשב כטעות קריטית שעלולה לגרום למצב ביש! סדרת המאמרים הנ"ל תסייע לך להבין עד כמה חשובה וקריטית היא התאמת סוג נוזל הבלם על פי דרישותיך מהאופנוע שלך. באמצעותם תוכל לחסוך כמה מאות שקלים בפעם הבאה ו.. כן, אני מתכוון בטרם תמהר להחליף את מכלולי מערכת הבלימה למכלולים "משופרים".

במידה והאופנוע שברשותך בן 2-3, ולא החלפת את נוזל הבלם או שזה עתה רכשת אופנוע יד שנייה, מה שמותיר אותך עם חוסר הוודאות "האם אי פעם הוחלף הנוזל - גש מיד למוסך המקצועי, הקפדן והאמין ביותר, והחלף את נוזל הבלם! לפני כן, קרא שוב את המאמר. בהזדמנות זו הרשה לי להמליץ לך לבדוק או להחליף את גומיות האטימה ב- Master cylinder, אך לא רק. החלף את גומיות האבק ומחזירי השמן, ה"חובקים" את הבוכניות בקליפרים היות ואלו מתייבשים עם הזמן. אין לי כל אינטרס/סיבה אחרת לבקש ממך לעשות זאת (אין לי כל רווח מכך), פרט לדאגתי הכנה לשלומך ולמורכב/ת מאחוריך.

בטרם תחליט החלטות חפוזות, מומלץ לוודא כי האטמים והגומיות במערכת הבלימה אכן מתאימות לנוזל החדש. גם הפעם הטבלה תסייע לך. החלפה לנוזל מסוג DOT5, לדוגמה ת-ח-י-י-ב את החלפת כ-ל הגומיות בכל מכלולי מערכת הבלימה. ראה הוזהרת!!!

אופן החלפת נוזל הבלם
חשוב מאוד להקפיד על א-ו-פ-ן החלפת נוזל הבלם הישן בנוזל חדש וטרי. פעולת קודש זו חייבת להיעשות ע"י הידיים המקצועיות והמיומנות ביותר, והמלצתי היא ל-א לבצעה באופן עצמאי, אלא אם הנך איש מקצוע מיומן שמכיר את הכרונולוגיה של מהלך ביצועה כמו גם את עיקרון הפעולה של כל רכיב. אחרת לא תדע לפתור את התקלות שעלולות להתהוות במהלך ביצוע המשימה. דבר נוסף, דווקא בהקשר של החלפת נוזל הבלם יפה האמרה "טובים השניים מן האחד" והאמת היא ששניים יבצעו אותה ביתר מקצועיות ונוחות.

כאשר הנך מכניס את האופנוע למוסך לביצוע החלפת נוזל הבלם, הפשוטה לכאורה, וודא:
1. הנוזל החדש יוצא ממיכל אחסון א-ט-ו-ם ו-ח-ד-ש! הדבר נכון גם במקרה שהחלטת להשתמש בנוזל DOT5, אף על פי שזה אינו סופח נוזלים. וודא בנוסף כי הבקבוקון אטום וכי לא נפתח מאז הפעם האחרונה (לפני כמה חודשים, אולי) כאשר הגיע "משוגע" כמוך, וביקש את השרות הבטיחותי המוזר.

2. חובה לנקז את הנוזל הישן מכל רכיבי המערכת ההידראולית! מדוע אני מזכיר זאת? מכיוון שלצערי הרב ראיתי יותר מדי מקרים שבהם מחליפים אך ורק את הנוזל הקיים במיכל הרזרבי... זוהי קומבינה מאוד אופיינית בקרב העם היהודי, והיא עלולה להסתיים בתאונה קטלנית!!!

החלפת נוזל הבלם באופן המקצועי ביותר נעשית באמצעות משאבת וואקום פשוטה שמאפשרת לשאוב ולאגור את נוזל הבלם הישן בתוך מיכל פלסטיק, ובו זמנית לשאוב פנימה את הנוזל החדש. משאבת וואקום זו מאפשרת לבצע את החלפת הנוזל מבלי לפגוע באטמי הגומי ב? Master cylinder או במיוחד באלו החובקים את הבוכניות בקליפרים. עשה לעצמך מנהג קבוע ולפני שהנך מחליף את נוזל הבלם - וודא עם בעל המקצוע ו/או המנהל המקצועי במוסך שהם אכן נעזרים במשאבה שכזו.

אם אין ברשות המכונאי שלך מכשיר שכזה, אל תאפשר לו לבצע את פעולת החלפת נוזל הבלם. פשוטו כמשמעו! לשמחתי הרבה ומאז פורסם המאמר הנ"ל בפעם הראשונה, אני נדהם לגלות שיותר ויותר מוסכי אופנועים רכשו את משאבת הוואקום הנ"ל. יקיריי המכונאים, קבלו את ברכתי הכנה. מצדיע לכם! לעומת זאת, למכונאי המדרכה שיבצע עבורך את העבודה בעלות נמוכה יותר לבטח אין מכשיר שכזה, גם לא לחבר שרוכב אתך...

מדידת טמפרטורת הרתיחה של נוזל הבלם
תקינותו ואיכותו של נוזל הבלם מותנית קודם כל במדידת טמפ' הרתיחה שלו, אך למיטב ידיעתי אין סיכוי שתוכל לבצעה באף אחד ממוסכי האופנועים (או רכב) במדינתנו. קיים מכשיר אלקטרוני פשוט שעלותו מסתכמת ב- 400 ש"ח, וזה מאפשר לבדוק בשנייה אחת את אחוזי הלחות בנוזל הבלם, מה שמשליך במישרין על טמפ' הרתיחה היבשה והרטובה שלו. הבדיקה נעשית באמצעות טבילת המכשיר דמוי העיפרון בתוך הנוזל, ומיד ניתן להיווכח אם נוזל הבלם תקין או לאו.

למיטב ידיעתי, היחידים שמשתמשים במכשיר הנ"ל הן מעבדות מוסמכות של יצרני נוזלים או שמנים, ולמרות עלותו הנמוכה יחסית, אני בטוח שרק אנוכי מחזיק במכשיר כזה - מבין כל אנשי המקצוע בענף הדו גלגלי. השאלה הבאה המתבקשת היא "האם האופנוען הישראלי ישלם על בדיקה שכזו?" לדעתי כן. כמעט כל מוסך אופנועים שנתקלתי בו ברחבי אירופה מחזיק כחלק מכלי העבודה הבסיסיים שלו את המכשיר הנ"ל, וזהו גורם להערצה. לא רק שלי, אלא בעיקר בקרב הרוכבים האירופאים.

תודה רבה על הזמן, ועל הקריאה!
שחר לוי ;-)

רק אל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך

קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1.
ללמוד כיצד להדק ברגים כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
2.
לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
3.
להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שמעולם לא טופל...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook -
חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב