דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוזל בלם באופנוע קטנוע וטרקטורון - חלק 1 מתוך 2 

מאת    [ 06/04/2006 ]

מילים במאמר: 1375   [ נצפה 6453 פעמים ]

הידעת כי אופנוען הרוכב בממוצע 10,000 - 15,000 ק"מ בשנה, משתמש בבלמים בערך 80,000 פעם?! ממחקרים שנעשו במדינות נאורות מבחינת ענף הרכב עולה כי "כשל" במערכת הבלימה של האופנועים הנו הגורם הראשוני שמוביל לתאונות הנגרמות עקב מצבי חירום!!!

מפעם לפעם מדווחים "כשלים" שכאלו, המתרחשים במערכת הבלימה - כאלו הגורמים לתאונה. המעניין הוא שבאופן תמוה - אף אחד מבוחני התאונות לא הצליח להבין מהו הגורם לאותן תאונות. מעוניין בהסבר פשוט? בבקשה, אך תחילה הממצאים. מחובתי לציין ולהדגיש כי כאשר נבדקו הבלמים, לא נמצא כל כשל מכני או הידראולי במערכת, מה גם שגובה נוזל הבלם במיכל הרזרבי והתחושה שהתקבלה במנוף הבלם נמצאו תקינים לגמרי. בכל זאת, הבלמים כ-ש-ל-ו, מה שעורר את השאלה הכה מתבקשת "הכיצד"?!

רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-) ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...

ובכן, העובדה שהתבררה כגורם העיקרי לאותן תאונות דרכים הייתה שנוזל הבלם ר-ת-ח! יש לציין כי מתברר שמרבית הכשלים במערכות הבלמים נוצרו בעיקרם המכריע באותן דרכים הרריות ומפותלות הגורמות לחלק ניכר מהרוכבים לשיר שירי הלל כדוגמת... "שלא ייגמר לעולם".

במאמרים נוספים שיפורסמו כאן ויעסקו במערכת הבלימה, תיווכח עד כמה התפתחה מערכת הבלימה עם הקדמה הטכנולוגית, אלא שזו אינה שווה מאומה אם לא תתייחס לגורם הבסיסי ביותר - תקינות המערכת! מה שמפליא אותי היא העובדה שדווקא את הגורם הנ"ל יש נטייה לשכוח. כוונתי היא לתחזוקה שוטפת ותשומת לב מיוחדת למרכיבים "מפורסמים" פחות משש הבוכנות לקליפר או הדיסק/ים גדול הקוטר שמותקן לצידי החישוק הקדמי באופנוע שלך. מניסיוני למדתי כי חשוב יותר להעניק תשומת לב מיוחדת למרכיבים אחרים, כאשר הראשון והמוזנח מכולם הוא נ-ו-ז-ל -ה-ב-ל-ם-!

בעיה בטיחותית ממשית
הרשה לי לציין תחילה כי מדובר בנוזל המורכב מחומרים כימים או סיליקון, ולא בשמן כפי שמאוד מקובל לחשוב. נוזל הבלם משמש כנוזל הידראולי במערכת הבלמים, ולעיתים די קרובות גם באופנועים ורכבים שהפעלת המצמד בהם נעשית הידראולית. הלכה למעשה מדובר בנוזל היגרוסקופי שאחת מתכונותיו הדומיננטיות, והשלילית מבחינתך, היא ספיחת נוזלים! לאחר 3 שנים של שימוש בבלמים, לדוגמה, צונחת טמפרטורת הרתיחה של נוזל הבלם לערכים נמוכים עד מאוד, ובשל כך היא מסכנת את הרוכב והמורכב גם יחד.

הסיבה לצניחת טמפ' הרתיחה של נוזל הבלם נובעת מחדירת לחות, בעיקר, אם כי גם מזיהום שחודרים למערכת ההידראולית. זכור זאת, היות ולא פעם הנך נאלץ לבחור באלטרנטיבה של רכישת אופנוע משומש, כזה שיוצר לפני כמה שנים. הגיעה העת שתבין כי ייתכן מאוד שבכל עשרות אלפי הק"מ שהוא הספיק לחיות - מעולם לא הוחלף נוזל הבלם במערכת הבלימה שלו!

ואתה, קורא יקר. כן כן, אתה! אתה ממשיך לרכוב עליו כאילו אין מחר...

מהאמור עד כה כבר ידוע לך כי למרות שנוזל הבלם מהווה את הגורם הבטיחותי החיוני ביותר במערכת הבלימה, הוא עדיין המוזנח מבין כלל מרכיביה. המלצת יצרני הרכב והאופנועים בעולם כולו היא להחליפו אחת לשנה?שנתיים, מאחר שמרגע פתיחת בקבוקון הנוזל והחדרתו לצנרת ההידראולית, הוא מתחיל לספוח לחות דרך חרירים מיקרוסקופיים בצנרת הבלם, דרך אטמי הגומי ודרך המחברים בצנרת ההידראולית. הבעיה מחמירה במקומות המתאפיינים בלחות גבוהה יחסית כל ימות השנה כדוגמת ישראל.

במקומות כאלו, אם תבחן את הנוזל לאחר שנה של שימוש, הוא יכיל בין 1%-1.5% מים! בשנתיים - עד 2.5%, וכך הלאה עד לערכים קיצוניים של 8% מים. מבחן אמת שנערך על כ- 2000 ר-כ-ב-י-ם ובמהלכו נדגם נוזל הבלם במערכת הבלימה שלהם, הבהיר כי ב- 30% הכיל הנוזל 5% מים. או יותר... ערך זה המעיד על כמות מים גבוהה בנוזל הבלם, מפחית את ערך טמפ' הרתיחה שלו בדרמטיות עד לכדי 50%; אם נוזל חדש מאותו הסוג אמור לרתוח בטמפ' של 230 מעלות צלזיוס, כעת הוא ירתח בטמפ' של 115 מעלות צלזיוס.
חשוב על כך.

מה קורה במדינתנו?
הטעות הגדולה, לדעתי בכל אופן, שחבריך ואתה עושים היא למהר ולהתקין רפידות סינטר או דיסקים "משופרים", אלא שאני ממשיך לגלות כל פעם מחדש כי דווקא על הדברים הבסיסיים רבים מעדיפים לפסוח. עובדה היא שאני עדיין רואה רוכבים ואנשי מקצוע שאינם מתייחסים כלל ועיקר ל-א-י-כ-ו-ת נוזל הבלם. הרשה לי להבהיר כי טמפ' הרתיחה חשובה מאוד עבור נוזל הבלם מהסיבה הבסיסית שכל נוזל משנה את מצב צבירתו ונהפך לגז כאשר הוא מגיע לטמפ' הרתיחה האופיינית לו. נוזל כטבעו אינו ניתן לדחיסה (כמעט), אך מאידך הגז דחיס גם דחיס - יותר או פחות.

נוזל שיוכל לשמור על מצב צבירתו גם כאשר טמפ' מכלולי מערכת הבלימה עולה, מבלי לרתוח - עדיף למטרתנו! באופן זה תוכל מערכת הבלימה לספק את מבוקשנו בתנאי בלימה מאומצים, ובהתאם יקטן הסיכוי לתחושה ספוגית בידית הבלם. לעומת זאת, נוזל שרותח בטמפ' נמוכה מדי יגרום לתחושה ספוגית בידית הבלם ולחוסר ה"נשיכה" הראשונית שמתקבלת במנוף הבלם. על כן, לפני שהנך מתקין את אותם דיסקי ?Wave" משופרים או מבצע כל שינוי "הנדסי" אחר באופנוע שלך או של הלקוח שלך, עצור לרגע ובצע כמה בדיקות בסיסיות במערכת הבלימה.

בראש ובראשונה - בדוק או החלף את נוזל הבלם. היה סמוך ובטוח כי עלות החלפת הנוזל נמוכה משמעותית מהחלפת דיסקים, וקיים סיכוי גבוה מאוד שלאחר מכן תחוש שיפור משמעותי עד מאוד ביכולת הבלימה של המערכת המקורית! צפה את השיפור המובהק ביותר דווקא באותם מצבי רכיבה שבמהלכם הנך מעמיס את מערכת הבלימה יותר מכל. עדיין, יכולת הבלימה מותנית בתקינותם של כל חלקי המערכת, ולא רק בנוזל הבלם.

בכל זאת, עלות החלפת הנוזל כה נמוכה, היא לעולם לא תזיק (אם מבצעים אותה באופן מקצועי!), וכדאי שתבין כי דווקא משם עשויה להגיע ההפתעה הגדולה...

בשלב זה ניתן להתחיל ללמוד מהן הדרישות המתבקשות מנוזל הבלם, ולאחר מכן ניתן יהיה להתייחס שוב לאותן תאונות, אלו שהחוקרים לא הצליחו לפענח במקום התרחשותן. ובכן, הדרישות מנוזל הבלם גבוהות מאוד עקב החום שנוצר במערכת הבלימה, ואם לא ידוע לך אז כדאי לציין כי זו הייתה ולעולם תישאר הבעיה של מערכת הבלמים. יותר מדי חום! מדוע, אתה שואל? ובכן, אם לאנרגיה (חום) הזו אין תכלית, היא גורמת לעליית הטמפ' של החלקים המתחככים זה בזה. כך מתחילות הצרות.

טמפ' הרתיחה
הדרישה הבסיסית של נוזל הבלם היא להמשיך לתפקד גם כאשר הטמפרטורה של חלקי מערכת הבלימה עולה, אלא שטמפ' זו משתנה ומתגברת ככל שתדירות השימוש בבלמים גדלה ו/או כאשר אופי הרכיבה נעשה אגרסיבי יותר. אופנוע ספורטיבי מחייב אפוא שימוש בנוזל בלם המצטיין בטמפ' רתיחה גבוהה יותר מאופנוע דו"ש מתון למדי. מעבר לכך, טמפ' הרתיחה של הנוזל נחלקת לשתיים:

1. טמפ' הרתיחה היבשה - כאשר נוזל הבלם חדש ואינו מכיל מולקולות מים בתוכו, עובדה המאפשרת לו להישמר במצב צבירה נוזלי גם בטמפ' גבוהות יותר. טמפ' זו משתנה בין סוגי נוזלי הבלימה,

2. טמפ' הרתיחה הרטובה - כאן נמדד כושרו של נוזל הבלם לתפקד בנוכחות אדי מים שגורמים לצניחה דרמטית בטמפ' רתיחתו כמו גם ביעילות המערכת כולה. במצבים אלו מתקבלת תחושה ספוגית בידית הבלימה כאשר חלקי המערכת מתחממים לטמפ' נמוכות יחסית. בנוסף להיבט הבטיחותי, יש לציין כי הימצאות מים במערכת ההידראולית עלולה לגרום לקורוזיה על גבי הבוכניות והצילינדרים בקליפר, ב- Master Cylinder ובשאר מחברי הצנרת המתכתיים.

באופנועים המצוידים במערכת A.B.S, לדוגמה, עלול הנזק להיות קריטי ויקר באופן משמעותי לתיקון. אם בכלל. היווצרות קורוזיה ב"מוח" המנגנון המכאני של המערכת (מודולטור) תחייב לרוב את החלפתו, כאשר עלות של מודולטור חדש עלולה לגזול מכיסך כמה אלפי שקלים. אין לי ספק שאף אופנוען לא ישמח להחליף מכלול שכזה עקב חוסר מודעות, נכון?!

רגע אחד, עדיין לא סיימנו. למאמר זה יש המשך, והוא מופיע כאן באתר. המלצתי היא ל-א לפסוח עליו.

תודה רבה על הזמן, ועל הקריאה!
כולי תקווה שסייעתי לך במעט. ;-)

שחר לוי

עדיין לא נרשמת לקורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך??? אל תהיה פראייר, זו מתנה!!! בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך

הקורס יאפשר לך:
1.
ללמוד כיצד להדק ברגים כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
2.
לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
3.
להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שמעולם לא טופל...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook -
חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב