דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספורט טיפולי וספורט שיקומי 

מאת    [ 24/01/2009 ]

מילים במאמר: 998   [ נצפה 5579 פעמים ]

ספורט טיפולי וספורט שיקומי
מאת: אסי ארנסון
אימוני ספורט יחודיים - www.assisport.co.il

מוסכם שלפעילות גופנית יש השפעות רבות וטובות על בריאות הגוף והנפש. פעילות גופנית משמשת גם ככלי טיפולי וכלי שיקומי לילדים ומבוגרים, במיוחד לכאלה עם פגיעות אורטופדיות, נכויות וצרכים מיוחדים. אך לא רק. לספורט יש גם השפעות חיוביות ומוכחות עבור ילדים עם עיכובים התפתחותיים בקוגניציה, ביכולות הגופניות, בכישורים החברתיים ועוד. גם ילדים (ומבוגרים) עם מיומנויות מוטוריות נמוכות, מגושמות תנועתית, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אגרסיביות או לחילופין כאלה שמושפעים מדימוי ומביטחון עצמי ירוד ו"פוחדים מהצל של עצמם", משקל לא תקין (עודף או תת משקל) ועוד ועוד.
אסקור במאמר זה שלושה חלקים: ספורט טיפולי, ספורט שיקומי וספורט נכים.

ספורט טיפולי: הרציונל הוא השילוב בחברה, שיפור איכות החיים ותנועות הבסיס. דרך לימוד תנועות ויכולות מוטוריות ניתן ליצור ולהעמיק את מאגר הרגשות וחוויות אישיות של המתאמן, ליצור ולשפר את הדימוי העצמי והבטחון העצמי , שליטה עצמית ומראה חיצוני. שימו לב למוטיב החוזר של העצמי, הפעילות מעניקה למתאמן את הכלים לעצמאות ומפחיתה את התלות בעזרה חיצונית ובאחרים. אתן מספר דוגמאות של מטופלים שלי ואיך פעילות כלל מערכתית המשלבת ספורט טיפולי מקדמת אותם בחייהם: י', ילד בגיל היסודי אשר בעקבות טראומה משפחתית החלה נסיגה בלימודים, בכישורים החברתיים והחלה הסלמה בפחדים מגבהים וחשיכה. הוא הגיע אלי אחרי שחדל להשתתף בשיעורי החינוך הגופני בבית ספרו. מניתוח המקרה עלו מספר סיבות למצב: הירידה ביכולות שהיו נוכחות לפני הטראומה הובילו לירידה בבטחון העצמי ביכולות הגוף ומשם ירידה בדימוי העצמי. כל זה הוביל לביישנות ואי רצון להראות את היכולות מול שאר החברים ללימודים ומול צוות המורים שמאולץ להיות מובל על ידי מדדים כמותיים של ציונים. ילד אשר לא טוב ביכולות גופניות יקבל ציון בהתאם ובמשחקים בשיעורים, בנבחרות, בהפסקות לא ישותף. בגילאים צעירים מרבית הקשרים החברתיים מתבססים על המשחקים בהפסקה וזה גם משפיע על שיעורים עיוניים אחרים בהם הבטחון העצמי הנמוך מונע ממנו להראות את ידיעותיו ויכולתיו. הטיפול בו מתבסס על עקרון ההדרגתיות והתמדה. התחלנו בלטפס על סוללות עפר, גבעות בטבע - שם בשיא הגובה ושיא הפחד מבחינתו אנו מקיימים פעילויות בסיסיות כמו זריקה ותפיסה של כדור לדוגמא. לעיתים אנו מקיימים תחרויות טיפוס על מנת לפתח את יצר ההישגיות והתחרותיות. אני נותן לו לבחור את הדרך לפסגה, או לנווט לפסגה הבאה וכך מעניק לו את האחריות והשליטה להוביל אותנו בהצלחה. משם הבטחון לטפס על מתקנים בפארקים מופיע מחדש. לגבי החשיכה, אנו לעיתים מקיימים פעילות מסויימת בשעות בין הערביים וגולשים לתוך החשיכה בה אנו חוזרים על התוואי ועל הפעילות. תחושת המוכר מסייעת להפחית את החרדה מהחשיכה. אני מטפל בספורט בשתי מחלקות בריאות הנפש למבוגרים (פסיכיאטריה) בשני בתי חולים. הטיפול הכלל מערכתי של טיפול תרופתי, פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק, אומנות וספורט משקם את היכולות הגופניות ואורטופדיות שנפגעות כתוצאה ממחלות או בעיות נפשיות. החיבור עם הגוף, עם תנועות, עם יכולות מוטוריות בסיסיות, החיברות עם אנשים אחרים, הנורמליות בקיום פעילות גופניות, החזרת השליטה על משקל הגוף, דיכוי האגרסיביות על ידי תיעולו בתכנים ספורטיבים - כל אלו עוזרים בשיקום של המטופל.
חוגי ספורט לאנשים עם פיגור שכלי, שיתוק מוחין, טיפולים פרטניים לילדים ואנשים עם בספקטרום האוטיסטי, פגועי ראש ועוד מהווים עוד כלי טיפולי שאת הצלחותיו ניתן גם למדוד (משקל גוף, מספר חזרות בתרגיל מסויים, מספר פעמים של הקפצת כדור, מספר דקות המוקדשות לפעילות גופנית וחברתית בשבוע, ציון בשיעור חינוך גופני ועוד).

ספורט שיקומי: הרציונל הוא שיפור התפקוד היומיומי (ADL), איכות החיים והשילוב בחברה.
פה עוזרים בשיקום הגופני לאחר פגיעה או פציעה, לומדים להשתמש בגוף במצבו העכשיווי ולממש את היכולות הקיימות. הגעה לפוטנציאל המירבי האפשרי חרף המגבלות הקיימות.
למעשה החפיפה כאן עם הספורט הטיפולי רבה, ילדים או מבוגרים אשר עברו פציעה כלשהי לומדים לחיות איתה ולמנף את יכולתם גם דרך הספורט. תהליך זה אמור להיות המשך טבעי לפרוצדורות הרפואיות והפיזיותרפיות שבאות לאחר הפציעה. זהו החיבור לעולם הקודם או לעולם החיצוני אשר מחוץ לכותלי המרכזים הרפואיים ועיקר תכליתו הוא לשקם את יכולות הגוף והנפש ולהחזיר את הבטחון או ליצור בטחון חדש בגוף ויכולותיו. אל תיטעו, גם פגיעת ברך באדם אשר מרבית אימוניו הם ריצה עממית אחת לשבוע, או פריצת דיסק לאיש העובד במשרד מול מחשב, השיקום שלהם יבוא גם דרך הספורט השיקומי אשר ישרת את השיקום וימנע או יפחית את סיכויי החמרת או חזרת הפציעה. עבדתי בעבר עם שחקן כדורסל מקצועי שנפצע ברגלו ועבר ניתוח. הבחור, במקביל לטיפולים הפיזיותרפים גם התאמן באופני ידיים אשר עזרו לו לשמר את יכולתיו האירוביות וההתמודדות עם המצב החדש. כמו גם עם שחקן כדורגל שעבר פגיעת ראש ושקע בדכאון בעקבות הפסקת הקריירה, החיבור החדש לספורט שכלל הרבה פעילויות עם כדור תרם לשיקומו ובניית חיים אחרים. לילדים הספורט השיקומי מחבר אותם מחדש לסביבה החברתית אשר מורכבת רבות ממשחקים עם החברים.

רכיבה טיפולית הינה דרך טיפול ושיקום העושה שימוש בסוס ככלי טיפולי להתמודדות עם קשיים ומגבלויות בפן הגופני ובפן הנפשי. הרכיבה יוצרת איזון בין נקודות החולשה לבין נקודות החוזק באדם בכדי לקדם אותו אל רמת התפקוד האפשרית הגבוהה ביותר. מטפל ברכיבה עושה שימוש מושכל ומותאם בתכונות הסוס בכדי לקדם את המטופל ולאפשר לו להגיע ליעדים הרצויים בדרך טיפול חוויתית.
אופני ידיים הם אופניים לכל דבר בעלי בסיס בן שלושה גלגלים המונעים בעזרת כוח הידיים. הבסיס הרחב מאפשר רכיבה בטוחה ויציבה ללא דרישות של שווי משקל ומתעלמות מפגיעות אשר פוגעות בגף התחתון, בגב, ביציבה וכו'. מעבר לפן המאמן את הגוף ויכולות הסיבולת לב ריאה נוצרת כאן אפשרות לרכיבות כיף וטיולים בחיק הטבע עם חברים ומשפחה.
קראטה טיפולי והגנה עצמית לנכים הינה שיטה אשר באה לטפל בירידה בבטחון העצמי הן הגוף והן בבטחון האישי. נכות יכולה להותיר את האדם בעמדת נחיתות מול תוקף אפשרי ולימוד השימוש ביכולות הקיימות ובאביזרי העזר תורמת להרגשה ולעצמאות. בנוסף העיסוק באומנויות לחימה הינו עוד מרכיב נורמטיבי העוזר לשלב בחברה. אני מלמד ילדים ומבוגרים עם נכויות פיזיות, שיתוק מוחין, פיגור, נפגעי וחולי נפש ועוד. הלימוד בסביבה מבוקרת עוזר גם למנף את הכעסים והאגרסיות הקיימות לתוך השיעור ומלמד גם שליטה עצמית בדחפים וכעסים.

ספורט נכים: כולל בתוכו את כל ענפי הספורט הקיימים ועוד אשר מותאמים לנכות בים, באוויר וביבשה. יש תחרויות ספורט לנכי גפיים, לקטועים, עיוורים, חרשים, ספיישל אולימפיקס לבעלי פיגור שכלי ועוד ועוד. האימונים והחוקים מחמירים ומקצועיים לכל דבר. כל אחד הוא מנצח.

חשוב לשלב נכים ובעלי צרכים מיוחדים בתכנים הללו, לעזור בשיקום, בשילוב ובחיים. יש חוגים מקצועיים, טיפולים ואימונים פרטניים והרבה אורך רוח וכוח רצון אשר יובילו את האדם קדימה ככל האפשר ויעזרו לו להתמודד עם כל דבר אשר יעמוד מולו.
אסי ארנסון
אימוני ספורט יחודיים
http://www.assisport.co.il
assi@assisport.co.il
052-6252514



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב