דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לבני דיג'י הדרך הנעימה והנכונה לתובנה מתמטית 

מאת    [ 18/01/2009 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 2567 פעמים ]

 לבני דיג'י הדרך הנעימה והנכונה להבנה מתמטית  

כאשר ביקשו מרבי עקיבא ללמד את התורה על רגל אחת הוא אמר:" ואהבת לרעך כמוך" ואם יבקשו ממתמטיקאי ללמד מת' על רגל אחת הוא יאמר:  "תובנה מספרית".  

לצורך התובנה המספרית  נחוצה הבנה של שני גורמים עיקריים :

האחד - הכרת המספר אפס

השני - הכרת ערך הספרה במספר  

כאשר הילד מפנים שני מושגי בסיס אלו הוא מסוגל לעשות כל פעולה חשבונית שתידרש ממנו, בדרך של חשיבה מתמטית לא באופן אוטומטי ע"י שינון. 

העזר היחיד בעולם שמדגים באופן מושלם שני גורמים  אלו ומסייע בידי הילד לפתח חשיבה מתמטית הוא ערכת לבני הדיג'י.  ציטוט מתוך תכנית הלימודים החדשה: " מרבית תלמידי בית הספר היסודי נמצאים בשלב החשיבה הקונקרטית. לכן התלמידים ברובם יכולים בגיל זה להגיע להכללות, להקיש דבר מתוך דבר, לקשר דברים - כאשר הם מתנסים באמצעים או במושגים מוחשיים להם ופועלים עליהם. למידה מתמטית בגיל זה חייבת להתחיל בפעילות בעצמים. תלמידים אשר עושים רפלקציה על פעילותם מסוגלים כך להגיע אל רמת ההפשטה של המושגים המתמטיים.

אין לחשוש שמא יהיו התלמידים קשורים לנצח להמחשות אלה. כאשר הם מסוגלים לבצע את הפעולות הנדרשות בדמיון ללא עזרים מוחשיים, הם שומטים אותם..." ועוד: " מן הראוי שהלמידה בראשיתה תהיה מלווה בשימוש באבזרים מוחשיים." מערכת לבני דיג'י מהווה מודל מוחשי, סדרתי ורציף, של המבנה  העשורי. המבנה של "לבנה בתוך לבנה" מהווה הצגה פשוטה של רעיון החזקה שביסוד המבנה העשורי.

אחד העקרונות החשובים בתובנת המספר הוא היכולת לקלוט את מושג המספר הן בדרך האינטואיטיבית של המניה והן בדרך ההצגה המופשטת בעזרת הספרות 0-9. בעת שהתלמידים אורזים לבנים לתוך המיכלים הם יוצרים לבנה גדולה יותר, לבנה של 10, 100 או לבנה של 1,000. בדרך זו הם חוקרים באופן טבעי את פעולות החשבון ומפתחים אסטרטגיות פתרון שונות. היכולת של הילד לבצע בעצמו הרבה לפני שלמד אלגוריתם חישובי, נותנת לו ביטחון בבצוע הפעולה. ביטחון זה הוא ביסודה של היכולת להשתמש בפעולות החשבון לפתרון בעיות.  

מפתח המודל פרופ' איילון קולברג, מרצה מן המניין באוניברסיטת הרווארד, פיתח את השיטה מתוך ניסיון להסביר לאחיינו את יסודות המתמטיקה. בשנת 1997 הוקמה חברת Digi ?Block בארה"ב והחלה להפעיל תוכנית ניסוי במספר מדינות.במקביל נערך ניסוי השיטה גם בארץ בגני ילדים ובבתי ספר. התוצאות במהלך הניסוי ולאחריו הראו יכולות גבוהות של הילדים, יכולות אלו באו לידי ביטוי בתובנה המתמטית ובביצוע פעולות חשבון.   אחד היתרונות הייחודיים והבולטים של עזר למידה זה הוא היכולת להדגים באמצעותו פעולות חשבון רבות: חיבור חיסור, כפל חילוק, שברים... וכן ניתן לאפשר לילד לפתח אסטרטגיות פתרון שונות. מתוך תכנית הלימודים: "תרגול לצורך שליטה יתבצע לא רק באמצעות שינון או חזרה אלא בהקשרים שונים. אחת ממטרות התכנית היא לפתח ביטחון אצל התלמידים ביכולתם ללמוד מתמטיקה בהנאה ובהצלחה ולמנוע כשלון".   

אנחנו בתילתן נשמח לתת מענה לכל שאלה בטלפון: 03-9721555או דרך צור קשר באתר הבית שלנו: http://www.tiltan.comw
http://www.idig-block.com עזר הלמידה לבני הדיג'י מאושר ע"י משרד החינוך נמצא בארץ בחלק ניכר מגני הילדים ובתי הספר. עזר זה אינו כפוף לתוכנית לימודים מסוימת או חוברות מסוימות הוא מתאים לכל תוכניות הלימוד באשר הן. עזר זה מתאים ללמידה בכיתה שלמה, קבוצה או באופן אישי יחידני. בשנים האחרונות ישנה עלייה הדרגתית אך משמעותית ברכישת הערכה לשימוש אישי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב