דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כולסטרול - הטוב, הרע והתרופה 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 5095 פעמים ]

על אף המוניטין השלילי שיצא לו, כולסטרול הוא לא בהכרח דבר רע. למעשה, במובנים ובמינונים מסוימים, מדובר ברכיב חיוני לפעילותו התקינה של הגוף. כאשר הוא בכל זאת הופך לגורם מזיק, ישנם תוספי תזונה רבים שיכולים לסייע בהתמודדות איתו.
  
בשנים האחרונות הפך הכולסטרול למילת גנאי. נרקמו סביבו מספר מיתוסים המציגים אותו כרע מוחלט וכמרכיב תזונתי שיש להימנע ממנו בכל מחיר. אולם בניגוד לאותם המיתוסים, הכולסטרול מהווה רכיב חיוני בגוף, שלו תפקיד חשוב בשמירה על בריאות תקינה.
  
הכולסטרול מצוי ברקמות הגוף ומשתתף בבניית קרומי התאים. כמו כן, הוא מהווה חומר מוצא, שממנו יוצר הגוף מספר הורמונים ומיצי מרה בעלי תפקיד חשוב. אספקתו מגיעה משני מקורות עיקריים: ממערכת ייצור עצמי בכבד ומאספקה חיצונית המגיעה ממזונות שונים, ובעיקר מזון מן החי.
  
מדוע אם כך נתפס הכולסטרול כגורם מזיק?
  
למרות התועלת שבכולסטרול, בריכוזים גבוהים הוא עלול לשקוע בכלי הדם ולגרום לסתימת עורקים המעלה את הסיכון להתקפי לב ולהתפתחות מחלות לב. מצב זה של רמת כולסטרול גבוהה בדם עלול להיגרם ממספר סיבות: ייצור עצמי מוגבר בכבד, עודף משקל, אכילת מזון שומני עתיר קלוריות, כבד שומני, מצבי מתח, מחלות כרוניות, נטילת הורמונים, תורשה ועוד.
  
כולסטרול רע או טוב
  
קיימים שני סוגי כולסטרול בגוף. הסוג הראשון הוא כולסטרול בשם LDL, המכונה הכולסטרול ה"רע" בשל נטייתו לשקוע בדפנות כלי הדם ולגרום להתפתחות טרשת עורקים. הסוג השני הוא HDL המכונה הכולסטרול ה"טוב" הודות ליכולתו לצמצם את התהליכים המזיקים שנוצרים בעקבות רמות גבוהות של הכולסטרול ה"רע". היחס בין שני סוגי הכולסטרול קובע את ההסתברות לפיתוח של מחלות לב.
  
האם לבעיה זו יש פתרון?
  
כ- 690,000 בני אדם החיים בישראל סובלים מעודף כולסטרול. מומחים מעריכים שבעקבות אורח החיים המודרני מספרים אלו יגדלו במשך השנים עד לממדי מגפה. עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל נוטלת תרופות להורדת כולסטרול, שאמנם מצליחות לצמצם את רמות הכולסטרול בדם, אך אינן מסייעות בהארכת תוחלת חייו של מי שנוטל אותן.
  
לא חייבים ליטול תרופות
  
הדרך הטובה ביותר למנוע מצב של עודף כולסטרול היא הקפדה על אורח חיים בריא. תחת הגדרה זו נכללת שמירה על תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה, הקפדה על משקל גוף תקין ונטילת תוספי תזונה טבעיים שעשויים למנוע את עליית רמות הכולסטרול. הנחיות אלה הינן הכרחיות גם עבור אלו שכבר נוטלים תרופות להורדת הכולסטרול.
  
תוספי תזונה שמסייעים להורדת כולסטרול גבוה
  
ישנם תוספי תזונה רבים היכולים לתמוך ולסייע בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול:
  
ליפוטרופיק - פורמולה ליפוטרופית הפועלת להפחתת רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם ומונעת את משקעי השומנים על דפנות העורקים. מכילה כולין, אינוזיטול ומתיונין בריכוזים גבוהים.
  
ויטמין E טבעי  - נוגד חמצון חיוני השומר על הלב וכלי הדם ומונע את חמצון הכולסטרול ה"רע" (LDL). מחקרים רבים הוכיחו את תרומתו של ויטמין E בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם ובמניעת התקפי לב.
  
פוליקוסנול - רכיב בעל תפקיד מפתח בשמירה על בריאות מערכת הלב וכלי הדם. מעניק מענה יעיל וטבעי לטיפול בכולסטרול.
  
אומגה 3 "950" - תוסף תזונה המכיל ריכוז גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 3, מסייע לאיזון רמות הכולסטרול והטריגליצרידים ומתאים לטיפול ומניעת מחלות לב וכלי דם.
  
קואנזים Q10 - תוספת חיונית לנוטלים תרופות ממשפחת הסטטינים להורדת כולסטרול גבוה. תרופות אלו מדכאות את הייצור הטבעי של קו-אנזים Q10 בגוף, שהינו חיוני לשמירה על בריאות הלב. כמו כן מחקרים הוכיחו כי Q10 יעיל לטיפול בכאבי השרירים והעייפות הנגרמים כתופעות לוואי של הטיפול בסטטינים.
  
סוף מעשה - במניעה תחילה
  
לסיכום, ניתן לומר כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם עודף כולסטרול, היא למנוע אותו מבעוד מועד. זאת ניתן לעשות על ידי מרכיבי אורח החיים הנכון שצוינו לעיל, ועל ידי תוספי התזונה השונים שפורטו. עם זאת, גם מי שכבר סובל מעודף כולסטרול, מוטב שיעשה שימוש באמצעים אלו, בתור השלמה בעלת חשיבות מכרעת במקביל לטיפול בתרופות.
  

מאמר זה נכתב על ידי אלכס מאור Ph.D מנכ"ל חברת סולגאר - http://www.solgar.co.il

עוד מפרי עטו של אלכס מאור ניתן לקרוא בבלוג שלו - http://alexmaor.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב