דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המערכת הפיננסית נהפכה לגידול סרטני 

מאת    [ 07/01/2009 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 2328 פעמים ]


מאת: אלי וינוקור

המשבר הנוכחי התחיל עת אנשי וול סטריט שהחליטו ללכת על כל הקופה, וניסו להשיג תשואה מקסימלית על הון, תוך יצירת מכשירים פיננסיים מתוחכמים ובעיקר מסוכנים לשוק הנדל"ן האמריקאי. אז מה אם הדבר בא לפעמים על חשבון אחרים? העיקר שהם גרפו רווחים דמיוניים בפרקי זמן קצרים. דבר אחד מהותי חמק מעיניהם החמדניות - הם לא שיחקו רק עם כספי הציבור, אלא עם החוקים שמגדירים את יציבותה וחוסנה של כל מערכת טבעית.

כפי שהעיד פרופ' גונטר בלובל, זוכה פרס נובל על מחקרו בתחום התאים, שרידותה ושגשוגה של כל מערכת בטבע, תלויים בכך שכל תא לוקח מהמערכת רק את ההכרחי לקיומו ובשאר כוחותיו פועל לטובת המערכת כולה. ומה אתנו? אגואיסטים נולדנו ואגואיסטים נמות (אבל לפחות עשירים), אמרו וביצעו בעלי ההון, האנליסטים וחברות הדירוג. אפילו בתי ההשקעות וחברות הביטוח נהפכו למערך משומן שכל מטרתו לייצר כסף מכסף. כך, המשחק בכלכלה העולמית נהפך לרולטה רוסית. רק שהאקדח כוון לרקה של כולנו.

תאוות הבצע גרמה לשחקנים להתקשר זה עם זה והניעה את גלגלי הגלובליזציה, אך זו קידמה אותם היישר לתוך המלכודת שהם טמנו לעצמם. הרצון לנצל אחרים לשם רווח אישי הכניס את אנשי הממון למציאות שבה הם תלויים באנשים אחרים. ככל שהאגו טפח, המערכת הפיננסית נהפכה מנוגדת יותר לחוק שמגדיר את היחסים הנכונים בין כל הפרטים בטבע. וכך, בדומה לתא בגוף חי המתחיל לדאוג לעצמו בלבד, המערכת הפיננסית נהפכה לגידול סרטני - היא פגעה בכולנו, אבל גם כירסמה בחוסנה האישי. מה שנגלה לעינינו כיום אינו אלא גסיסתה של הכלכלה הנוכחית, שמסמלת יותר מכל את הקלקול שעמד ביסודה - הקשר האגואיסטי בין האנשים.

אז מה עושים? כדי לצאת מהמשבר עלינו לשנות את הפרידיגמה הכלכלית והמחשבתית שבה פעלנו. למשל, יש להגדיר מחדש את המונחים "רווח" ו"הפסד". במקום לנסות לספק אינטרסים צרים, על בעלי ההון להבין שרווחת הכלל הוא המודל הכלכלי המשתלם ביותר עבורם. במלים אחרות, בחינת כדאיות עסקה צריכה להיות מושתתת על תרומה לכלל. רק אז תהיה העסקה כדאית גם מנקודת ראותה של הפירמה וגם של הפרט. אחרת, החשיבה האגואיסטית תכה בהם בחוזקה בשלב כזה או אחר, בדיוק כפי שקורה כעת, שעה שמגדל הקלפים שבנו מתנדנד, כמו מאיים להתמוטט על התקוות שלהם לגרוף רווחים.

כדי שהתהליך יתחיל על התקשורת להצטרף למערכה ולהתחיל בקידום סולם ערכים חדש, שיעלה על נס את הדאגה לזולת ויגנה את הדאגה לאינטרס האישי הצר. באופן זה יתחילו בעלי ההון לשנות את דרכם, משום שיראו כי הדבר מקנה להם כבוד והערכה. כך, לצד האיזון הטבעי שיתחיל להיווצר במערכות החברתיות, בעלי המניות והציבור יאמצו בהדרגה שיטות מחשבה ופעולה חדשות שיובילו אותם לחיים במציאות חברתית יציבה וטובה.

וינוקור הוא דוקטורנט לפילוסופיה כללית ויהודית באוניברסיטת תל אביב

"קבלה לעם" מטעם קבוצת המקובלים "בני ברוך" הוא עיתון הכתוב "בגובה העיניים" ושואף להעביר את חכמת הקבלה האותנטית בשפה פשוטה, קלה ומדעית. "קבלה לעם" הוא עיתון א-פוליטי, לא מסחרי ומטרתו היא להפיץ בצורה חופשית וללא תשלום את הידע העצום הטמון בחכמת הקבלה

להמשך קריאה

קונגרס קבלה בינלאומי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב