דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסים אינטימיים עם לקוחות 

מאת    [ 26/03/2006 ]

מילים במאמר: 739   [ נצפה 6811 פעמים ]

וועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין עומדת לפרסם חוות דעת שתתיר קיום יחסים אינטימיים בין עורך דין ללקוח - "אם אין סממני ניצול".
זה נשמע מודרני, מתקדם, ליברלי, אבל מאידך זה לא אתי, לא מוסרי, מחטיא את המטרה של קשר אובייקטיבי בין אורך דין ללקוח והתייחסותו לנושא שבדיון או במחלוקת.
אסור ללשכת עו"ד לאשר את ההמלצה בנוסחה הקיים.


מאת: אברהם פכטר - עו"ד

רוחות חדשות, עם ניחוח מיני, מרחפות בלשכת עורכי הדין בישראל. וועדת האתיקה המרכזית של הלשכה, הגיע למסקנה, לאחר שורת דיונים בנושא עו"ד לקוח - כי ניתן לקיים יחסי מין עם הלקוח ו/או קשר רומנטי, תוך ובמהלך הייצוג המשפטי, אם אין בקשר ביניהם "סממנים של ניצול". כבר בכותרת של ההחלטה, טמונה מלכודת עובדתית ומשפטית של פרשנות המונח "סממנים של ניצול". הבעיה הקשה - של"ניצול", בדרך כלל, אין סממנים ואין ריח.
הסממנים יכולים להיות במוחו, בפנטזיות של עו"ד או של הלקוח, ויכולים לבוא לידי ביטוי מוסווה בהתנהגותו ובעיקר בדרך הטיפול והגישה המקצועית לסוגייה שבפניו.
נכון, שאין מניעה אתית או חוקית, לקשר אינטימי בין עו"ד ללקוח, כמו שאין מניעה לקשר בין פסיכולוג/פסיכיאטר ומטופל וכן במקצועות נוספים, בהם יש קשר חוזי או מקצועי בין שני אנשים בוגרים נורמטיביים וחופשיים.
אבל, במקצועות כמו פסיכולוג, פסיכיאטר, רופא, הגיעו למסקנה מזה שנים, שיש איסור מוחלט מקצועי ואתי, על קשר רומנטי כל עוד יש קשר טיפולי. לאמור: מתחיל קשר רומנטי בין פסיכולוג, פסיכיאטר, רופא מטפל, ובין המטופל - עליו להתפטר מיידית מהטיפול, להפסיק את הטיפול המקצועי ולהעבירו לגורם אחר. כללים נוקשים אלה - יש לאמץ גם לגבי עו"ד ולקוחותיו. כמובן, שהנושא הנדון שווה לגבי גברים ונשים כאחד, שהרי האהבה, הרומנטיקה והמשיכה המינית שווים לשני המינים ופועלים לפי אותם עקרונות.
באופן טבעי, הנושא רגיש יותר בכל הקשור לעורכי דין שעוסקים בתחום המעמד האישי על כל זרועותיו, דהיינו תביעות לבית משפט, גישור פישור בתחום המעמד האישי, חתימה על הסכמים, צוואות וכ"ד.
תחום המעמד האישי, שהוא יותר רגיש וחשוף בקשר האינטימי שנוצר בין עו"ד ללקוח, בשל הנושא הנדון, הסודות המשפחתיים והאינטימיים שמגיעים לידיעתו של עו"ד המטפל, מצד שני הצדדים הוא טעון רגשית, מוסרית וחברתית. לפעמים עו"ד חייב להיות מכורח הנסיבות, לא רק משפטן מקצוען אלא גם פסיכולוג, פסיכיאטר, מתווך, מגשר ולפעמים גם משכין שלום בית. שלא להזכיר, שיש גם במקצוע לא מעט סיכונים לא רק מקצועיים אלא גופניים/פיזיים, כמו ניסיונות תקיפה, יריות, שריפת משרדים, חבלות ברכוש וברכב וכבר היו גם מקרים קשים של חבלה ואפילו ניסיונות רצח.
האמוציות, אגו, כבוד, בתיקים אלה כה גבוה ורגיש, שמספיק גפרור קטן כדי "לשרוף את המועדון", ואם נוסיף לכך גם קשר רומנטי, זה בהחלט מחמם ומלהיט את הרוחות והרגשות.
אכן תהיה זו טעות לחשוב שנושא הקשר הרומנטי מתקשר רק לתחום המעמד האישי. גם בתחומים: הפלילי, העסקי והאזרחי הרחב, התופעות קיימות ואותם עקרונות פועלים בשטח והדוגמאות לכך רבות.
אם וועדת האתיקה היתה קובעת שלאור העובדה שמדובר באנשים חופשיים, בוגרים, נורמטיביים, שיכולים ורשאים להחליט על גורלם וחייהם, ושאין כללים אתיים של וועדה או גוף מקצועי, כמו לשכת עו"ד, להתערב בחייהם הרומנטיים, או להכתיב להם כללי התנהגות, ניחא. אם הוועדה היתה קובעת, שמרגע שנוצר קשר רומנטי, קשר של יחסי מין, "קליק" אישי מעבר לקשר המקצועי האובייקטיבי היבש, על עו"ד להפסיק את הטיפול המשפטי ולהעבירו למשרד אחר או לעו"ד אחר, דיינו. אבל להשאיר את ההמלצה, עם סייג עמום לא ברור, דליל, אנמי וקשה להוכחה, כמו "סממנים של ניצול", הדבר בלתי אפשרי מקצועית, מוסרית ואתית.
צודקת ד"ר לימור זר-גוטמן, מאוניברסיטת חיפה, מומחית לאתיקה מקצועית, בהתנגדותה להמלצה ולתקנה החדשה. לפי דבריה והמחקרים שנעשו בעולם ובכללים בארה"ב, יש איסור על קשר רומנטי וייצוג מקביל של הלקוח, ועל עו"ד להפסיק את הייצוג מיידית.
גם בין עו"ד בישראל, העוסקים בתחום המעמד האישי, שם הנושא אקוטי יותר, כמוסבר לעיל, יש המתנגדים להצעה המתקדמת, שלא לדבר על כלל ציבור עורכי הדין בישראל.
צא ולמד: קשר רומנטי, יכול להיות למטרות ניצול, ליצור מוטיבציית יתר של טיפול בתיק, יכול להביא להמלצות שגויות או הרת אסון או הרות ממון. כדוגמא: אם מדובר בקליינט מיליונר, עם רכוש גדול וסיכויים לשכ"ט גדול, ההמלצה תהיה לא להתפשר, להתגרש, לא להסכים לשלום בית, לא לחזור לבעל הזוג - לא רק מטעמים ומניעים רומנטיים, אלא גם בשל תאוות בצע וממון - או איבוד התיק לעורך דין אחר.
ומה לגבי עו"ד שכדי לזכות בקליינט או בתיק ובשכ"ט שמן, מוכן לטעת בקליינט הרגשה של מניעים רומנטיים, אהבה, התאהבות כביכול, או התחזות מזויפת, כלומר: משחק דו פרצופי.
המסקנה: מדובר בתקנה שאסור לתת לה מרחב פעולה או פרשנות גמישה, והדרך היחידה לפעולה נכונה, היא לאסור מיידית וחדה את הקשר עם היווצרותו.
על לשכת עו"ד, הוועד המרכזי, המועצה הארצית שהם הגופים הקובעים בלשכה, להיכנס לעובי הקורה, כדי לשמר את כבודו ותדמיתו של המקצוע.
ולסיום, עצה ידידותית ומקצועית - תתרחקו מסיטואציה מעין זו כמו מאש.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב