דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם גלגלצ טובה או רעה למוסיקה הישראלית 

מאת    [ 07/01/2009 ]

מילים במאמר: 630   [ נצפה 2286 פעמים ]

אפתח בציטוט: "מוזיקאים רבים מצליחים להתחמק מהצבא,אבל אף אחד לא יכול להתחמק מגלגל"צ"
אמירה זו מבטאת (לעיתים בציניות ובכאב) את המצב הנוכחי בסצינת המוסיקה הישראלית, ואת יכולתו של אמן חדש לחדור לתודעת הקהל הישראלי.
אתן רקע אינפורמטיבי קצר על מהות התחנה,ואח"כ אפרוס את טיעוניי בעד תרומתה למוסיקה הישראלית.

רקע: ההיסטוריה והמסורת של גלגלצ

תחנת הרדיו הצבאית גלגל"צ שהוקמה ע"י ארז טל בשנות התשעים, ביססה את מעמדה לאחרונה והפכה מתחנה אלטרנטיבית שחסתה בצילה של אחותה הגדולה גל"צ, לתחנה המואזנת ביותר בקרב הקהל הישראלי הבוגר (גילאים 18-45). התחנה מתגה את עצמה כמרגיע הלאומי בזכות המוסיקה "הנעימה" שהפכה לסימן ההיכר המוסיקלי שלה, וכמו כן כמקור מהימן להתעדכנות בנוגע למצב התנועה בכבישי ישראל.
יחד עם כיבוש התואר הנכסף ותקיעת היתד בקונצנזוס הישראלי,מושכת התחנה אליה לא פעם, חיצי מבקרים רבים שיוצאים חוצץ? כנגד הטעם המוסיקלי של עורכי רשימות ההשמעה (הפלייליסטים), כנגד מחזור הלהיטים,וכנגד ההתנהלות האינטרסנטית כביכול שחורצת גורלות בקרב מוסיקאים ישראלים.
אציג בפניכם שני טיעונים מרכזיים בזכות תרומתה של התחנה לקידום המוסיקה הישראלית:

הנימוק הקונםפטואלי-

גלגל"צ שמה דגש רב ברשימות ההשמעה שהיא משדרת על נוכחות של מוסיקה ישראלית,כשנתח לא קטן מוקדש למוסיקה של יוצרים ישראלים צעירים בתחילת דרכם. נתון זה כשלעצמו כבר תורם תרומה משמעותית. כמו כן היא התחנה היחידה ששידוריה חפים גם מפירסומות וגם מתכניות הכוללות בתוכם מלל. שני נתונים אלה יוצרים פלטפורמה עם פוטנציאל זמן מוסיקלי רחב מאד , (בשונה מכל התחנות האחרות) ובשורה התחתונה מאפשרים מתן במה וחשיפת יצירה ישראלית חדשה וישנה כאחד יותר מרוב התחנות האחרות (להוציא את רשת ג' שמשדרת רק מוסיקה ישראלית).
אומנם אני חייב להסתייג ולומר שהקונספט המיינסטרימי שעליו החליטו קברניטי התחנה כלומר שירים נעימים וקליטים שלא יעצבנו אף אחד,בהחלט דוחק לשוליים אמנים פחות שגרתיים,שיוצרים מוסיקה יותר מורכבת ועמוקה,שירים פחות קליטים, טקסטים יותר עמוקים ויצירה יותר בועטת. מצד שני קשה לבוא בטענות לתחנה שחרטה על דגלה בין היתר להנעים את השהות המאד לא נעימה של הנהגים התקועים בפקקים. זאת ניתן להשיג (מה לעשות..) ע"י מוסיקה שאינה דורשת התעמקות רבה מדי. לצערי זוהי בעיה "רב סקאלתית". ישנה רק תחנה אחת או שתיים (88 ו 106 ) שבהם אפשר למצוא מוסיקה אלטרנטיבית וגם שם הדגש הוא יותר על ג'אז ורוק מתקדם לא ישראלים, מה גם שישנם הרבה פרסומות, כך שאין לתלות את האשם דווקא בגלגל"צ.
כל האמור לעיל מוביל לשורה תחתונה בלתי נמנעת שאמנים שהתחילו כעלומי שם (די להזכיר את עידן רייכל, קרן פלס, מירי מסיקה ועוד רבים אחרים ) חבים את הצלחתם לקונספט שהתחנה חרטה על דגלה, וכמו כן לא נפקד מקומם של האמנים הים-תיכוניים שבהשוואה לתחנות רדיו אחרות מקבלים זמן השמעה לא מבוטל.

נימוק הערך המוסף - דיווחי התנועה האינטנסיבים-

אחת ממטרות התחנה היא להקל על העומס בדרכים על ידי דיווחי תנועה.אחוז ההאזנה לתחנה הוא הגבוה ביותר - כ 24.3% מכלל המאזינים לגלי האתר. רייטינג גבוה זה הוא ללא ספק גם בזכות עובדת היותה של התחנה מקור אמין לדיווחי תנועה בזמן אמת, ובתדירות גבוהה. כולנו מכירים את הסיטואציה בה אתה נכנס לרכב,השעה היא שעת עומס, ובאפשרותך להגיע ליעדך במספר אופנים. אתה מתכוונן לגלגל"צ,מחכה לדיווח תנועה כדי לקבל החלטה, ותוך כדי המתנה אתה נחשף פתאום לשיר או לאמן ישראלי חדש. בינגו- הערך המוסף עשה את שלו ועזר לחשיפה של אותו אמן גם לקהל שלא חשב דווקא על מוסיקה באותו רגע.
השורה התחתונה מעובדה זו היא שהיצירה הישראלית (החדשה והישנה) זוכה לפלח הגדול ביותר של מאזיני גלי האתר בזכות אותו ערך מוסף שמגדיל את הרייטינג.

לסיכום -
גם אם יש בהחלט המון מקום לשיפור בנוגע לצרות האופקים שיוצר הקונספט המוסיקלי (חוסר איזון משווע בין מוסיקת מיינסטרים למגוון סגנונות אלטרנטיביים ופחות פופולרים) וגם אם התחנה לא חפה מאינטרסים, עצם העובדה שהתחנה נותנת זמן השמעה מכובד ללא מעט אמנים ישראלים חדשים וותיקים, (יש לציין גם את המצעדים השבועיים בהם מעורבים המאזינים בהצבעתם), וכמו כן קיומו של הערך המוסף של דיווחי התנועה המגדיל את רייטינג ההאזנה - כל אלה מרחיבים את טווח החשיפה של היצירה הישראלית, ומכאן אני תומך בעמדה שגלגל"צ טובה למוסיקה הישראלית.

(נכתב כתרגיל סיכום לקורס "אומנות הרטוריקה" בהנחיית גיא יריב)
אודות כותב המאמר:

חגי הוא בוגר ביה"ס לג'אז ומוסיקה בת זמננו- "רימון", ובוגר האקדמיה למוסיקה "רובין",ירושלים. . במשך חמש שנים היה חבר בשלישיית "טוקאן" שביצעה עיבודים מקוריים למיטב הקלאסיקות של המוסיקה הברזילאית , לצד יצירות מקוריות שלו. חגי הופיע במיטב הפסטיבלים בארץ (פסטיבל ישראל, פסטיבל הגיטרה הבינלאומי,ג'אז בים האדום ) כמו גם בחו"ל,ושיתף פעולה עם אמנים כגון מתי כספי,ושלמה גרוניך. המלחין מתי כספי מגדיר את חגי כ"גיטריסט יוצא דופן בנוף הגיטריסטים בארץ, וירטואוז בנגינתו, ומשמש השראה אפילו לפסנתרנים". http://www.hagairehavia.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב