דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיטרה ישראלית-עיבודים לגיטרה סולו של מיטב הזמר העברי 

מאת    [ 07/01/2009 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 3411 פעמים ]

ספרי התווים הישראלים שנכתבו לגיטרה מעטים מאד,ואלה שנכתבו עסקו במתודות לימוד בשיטה הקלאסית שלאורם התחנכו רבים, או בשיטות ליווי של נגינת אקורדים ,אך אף ספר לא עסק בנגינת סולו של רפרטואר ישראלי המשופע ביוצרים גאונים גם בקנה מידה בינלאומי. מתוך החוסר הזה,ומתוך רצון עז שלי לנגן סולו נכסי צאן ברזל שליוו את תקופת התבגרותי ותמיד ריגשו אותי,התחלתי מסע ארוך ומרתק במהלכו צמחתי והתפתחתי הן כגיטריסט והן כמעבד. תוך כדי התהליך החלטתי להביא אל הכתב את העיבודים שיצרתי כדי לאפשר לנגני גיטרה לנגן אותם, יש לציין כי הטכניקה הדרושה כדי לנגן עיבודים אלה היא טכניקת נגינה קלאסית (נא להניח את המפרט...) ,שליטה בתווים תועיל מאד לנגינה יחד עם הטאבים המצורפים,וכמובן, לתבל את הכול בהמון סבלנות והתמדה! תהליך העיבוד מתחיל מבחירת סולם מתאים- פעולה ראשונה בחשיבותה! . ישנם מספר סולמות הנחשבים יותר נוחים בזכות האפשרות לשימוש רב במיתרים הפתוחים- בדרך כלל אעדיף אותם כדי לאפשר "זרימה" של העיבוד(במז'ור-D ,A ,G,C ובמינור-Dm ,Em ,Am). אני מתחיל עם מנגינה ובס ובודק שהקפיצות על צוואר הגיטרה אינן גדולות מדי,ושאין צורך לשנות אוקטבות יותר מדי פעמים (לעיתים אין ברירה) אח"ך אצלול יותר לעומק ואוסיף את הקול האמצעי. בשלב ראשון אני נצמד להרמוניות המקוריות ותוך כדי התהליך משלב רה הרמוניזציה (אקורד שהוא תחליף לאקורד המקורי שאליו התכוון המלחין.) תחליפים אלה הלקוחים ברובם מעולם הג'אז ,חביבים עלי, במיוחד בשירים "פשוטים" במקורם- פעולה המעניקה סאונד רענן לשיר . טכניקות אחרות בהם אני עושה שימוש כדי לגרום לעיבוד להישמע מעניין הם: העברת המנגינה לבס, צלילים עיליים (Harmonics), שימוש בצליל עוגב (Pedal note) והוספת צלילי מתח (Tensions).

הבה ננתח את השיר "צרות טובות"  של שלום חנוך מתוך הספר גיטרה ישראלית 2.

בחרתי בסולם C הנוח מאד לעיבוד.מנגינת הפתיחה כמו במקור,ומסתיימת בG alt  אקורד היוצר מתח ומכין אותנו לתחילת השיר.

תיבה ראשונה מנוגנת בסקסטות.מרווח נעים ואפקטיבי מאד. בהמשך ננצל את המיתרים הפתוחים ונשתמש בפוזיציות פתוחות של Dm  ו G.בתיבה 5 שילבתי משפט בס בעוד הצליל סי מהדהד בתור מנגינה.

הפזמון משתשמש במשולשי היסוד של האקורדים Am Em ו F .בתיבה 10 ישנה תנועהשל בס תחת הצליל דו החוזר מספר פעמים.תיבה 12 שוב שימוש בסקסטות.בתיבה 14 שימוש ברה הרמוניזציה- הקורד Dm חצי מוקטן במקום Dm7 בגירסא המקורית.ממליץ בחום להתנסות בתחליף זה היוצרמתיחות נעימה (ברוב המקרים).בתיבה16 נשארתי באותה סביבה הרמונית עם שינוי קל ל אקורד Fm כדי לגוון.לאחר חזרה לפתיחה,הסיום למעשה הוא עלייה בסולם דו מז'ור בסקסטות ,כשהאקורד המסיים את העיבוד הוא דו בבס עם  4 צלילים עיליים המנוגנים בשריג 12 (מיתרים 1-2-3-4 ) Cmaj 9 .

להתראות בעיבוד הבא .

אודות כותב המאמר:

חגי הוא בוגר ביה"ס לג'אז ומוסיקה בת זמננו- "רימון", ובוגר האקדמיה למוסיקה "רובין",ירושלים. . במשך חמש שנים היה חבר בשלישיית "טוקאן" שביצעה עיבודים מקוריים למיטב הקלאסיקות של המוסיקה הברזילאית , לצד יצירות מקוריות שלו. חגי הופיע במיטב הפסטיבלים בארץ (פסטיבל ישראל, פסטיבל הגיטרה הבינלאומי,ג'אז בים האדום ) כמו גם בחו"ל,ושיתף פעולה עם אמנים כגון מתי כספי,ושלמה גרוניך. המלחין מתי כספי מגדיר את חגי כ"גיטריסט יוצא דופן בנוף הגיטריסטים בארץ, וירטואוז בנגינתו, ומשמש השראה אפילו לפסנתרנים". http://www.hagairehavia.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב