דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איכות חיינו היא תוצאות בחירותינו 

מאת    [ 01/01/2009 ]

מילים במאמר: 635   [ נצפה 2216 פעמים ]

איכות חיינו היא תוצאות בחירותינו
מאת - שפרה לוי
הקדמה:
כותרת המאמר משקפת את "האני מאמין" שלי.
בהמשך לאמירתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר: "אתה הצייר והציור של חייך" - אנחנו בעצמנו יוצרים את מציאות חיינו. במאמר זה אסביר מהן בחירות וכיצד הן משפיעות וקובעות את המציאות שלנו.
אפתח בציטוט מספרו של רובין שארמה "גלה את ייעודך": "כל מחפש דרך אמיתי הנמצא על השביל להתעוררות ולהבנה עצמית מגיע בסופו של דבר למקום שבו תיקרה בדרכו ההזדמנות לבצע בחירה שתשנה את חייו באופן דרמטי לנצח. לפעמים נקודת מפנה זו מגיעה בעקבות סבל רב כמו אובדן אדם אהוב, משבר כספי או אירוע טרגי אחר" בחייו של כל אדם ישנם נתונים: הורים, אחים, מין, ארץ לידה, צבע עור, צבע עינים ועוד שאינם ניתנים לשינוי, אך האדם יכול לבחור מה לעשות בהם, כיצד להתייחס אליהם, לשנות את הגישההתפיסה לגביהם.
הוגי דיעות מודרניים טוענים כי מכל היצורים שבעולם רק לאדם יש חופש בחירה מוחלט, וזה הביטוי לכך שהאדם נברא "בצלם אלוהים ברא אותו" האדם קיבל כוח יצירה - כוח בחירה.
תורשה וסביבה:
האדם הוא מעל לכול הוא מגייס את כוח הבחירה על מנת להתמודד עם היצרים, הסביבה והתורשה. האדם הוא לא רק תוצר של הסביבה, יש לתורשה השפעה עליו. אך בסופו של תהליך האדם בוחר איך יתנהג וישתלב בחיים - האדם אדון על חייו הוא מעצב את חייו וזה מעניק לו כוח והרבה מאוד אחריות כתוצאה מזה. הפילוסופיה מגדירה בחירה: רצון חופשי, יכולתו של אדם לכוון את מעשיו לפי רצונו שלו, בלי התערבות כוח עליון מחוצה לו. "בעל הרצון החזק מעצב את עולמו במו ידיו" יוהן וולפגנג פון גתה. בחירה היא תהליך דומה לתהליך קבלת החלטה. האדם צריך להבין את המטרה אליה הוא שואף, ומה תהיינה תוצאות בחירותיו מבחינת רווח והפסד.

הבחירה:
בבחירה יש משהו אכזרי כי כאשר האדם בוחר הוא חייב לוותר על משהו אחר. בסופו של תהליך לאדם תהיה שליטה על חייו, ישא באחריות על תוצאות בחירותיו, אדם זה יהיה נאמן לעצמו ולערכים שלו ולכן לא יהיה לו מאבק פנימי עם עצמו ואף אדם אחר לא יוכל לערער אצלו את אמונתו בבחירותיו. אדם זה הופך לאדם שלם יותר בעל בטחון עצמי. בעל שלווה פנימית וזה מה שהוא ישדר לסביבתו. רובין שארמה מתייחס לכך: "להישאר בעולם שבו חיית תמיד פירושו להישאר קטן ופחדן".

סוביקטיביות בחיינו:
בחירותיו של כל אדם הן סובייקטיביות, אין בחירה טובה או רעה, יש את איך האדם בוחר להסתכל על המציאות. בני האדם שונים זה מזה ולכן הם מגיבים אחרת לאותו אירוע. בתודעה של כל בני האדם ישנה מערכת אמונות, תפיסות, מחשבות, התנהגויות שאדם רוכש במשך חייו - מי אני, מי האחרים, מהו העולם וכו'. לסיכום: הבחירה היא כוח כי היא נעשית מתוך חירות. המילה בחירה בתוכה נמצאת המילה חירות ואחריות.


הבחירה יוצרת הזדמנות להיות ספונטאני, היא מאפשרת לעשות שינוי בכל רגע נתון. כל רגע היא התחלה חדשה. היא מאפשרת לאדם להפטר מהרגלים ומהתנהגויות שלא קידמו אותו ועוזרת לאדם לעצב את הגישות ותפיסות העולם החדשות שלו. השינוי שבבחירה מביא לשחרור מאוד גדול, במיוחד של אנרגיה מיותרת. השינוי מוביל את האדם לחיים איכותיים ויעילים שאין בהם שיפוטיות, ביקורת, קיבעון מחשבתי - אלא יש בהם התחברות לכוחות, ליכולות, וליצירתיות שבו. לא יכולה להתקיים בחירה ללא מחיר, בבחירה ישנו מצב של חוסר וודאות, הליכה אל הבלתי נודע.
פאולו קואלו אומר: "החלטה היא רק ההתחלה. כשמישהו מקבל החלטה, הוא בעצם קופץ לתוך זרם חזק שיישא אותו למקומות שכלל לא חלם עליהם בשעה שהחליט". אסיים במשפט מספר דברים ל' פסוק י"ט" "החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה - ובחרת בחיים..." כלומר חופש הבחירה מבוסס על ההנחה שהאדם הוא יצור אחראי, היכול לציית או להמרות את פי האל, מעשי האדם נובעים מרצונו, הם שלו, ולכן הוא חייב לתת עליהם את הדין.

שאלות להרהורים ותהיות:
האם אני תקועה בחשיבה בלתי בהירה או בראיית עולם מיושנת ודיעה קדומה....? האם אני מרגישה קורבן של נסיבות....? האם אני רוצה לעשות שינוי או שאני מעדיפה לשבת על הגדר....? על מה אני מוכנה לוותר כדי להשיג את המטרה שאליה אני שואפת? האם אני לוקחת אחריות על הבחירות שלי?

שפרה לוי (B.A)
מאמנת אישית קבוצתית
מנחה סדנאות: הורות, זוגיות, מודעות ואסרטיביות
0544-999230



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב