דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האמנם ''ימים טובים'' של סטודנטים לקויי-למידה 

מאת    [ 30/12/2008 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 5877 פעמים ]

האמנם "ימים טובים" של סטודנטים לקויי-למידה:

מאת: ד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה

דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד

 

כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד. אין להעתיק, לעשות שימוש כלשהו ללא איזכור שם המחברת וכתובת האתר: www.noya.co.il

"קץ הבלגן ותחילת הימים הטובים של סטודנטים לקויי-הלמידה" בעקבות אבחון חדש. כך, בתכנית הבוקר של גלי צה"ל ( 12.12.2008 ) בישרו הפרופ' רות מרום-בייט והד"ר ענת בן-סימון לעם בישראל.

לפני חדשים אחדים קיבלו מנהלי המכללות בארץ הסבר במכתב מפרופ' יוסף צ'לנוב, יו"ר וועדת ההיגוי של ות"ת: "מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה לצורך אבחון מועמדים להשכלה הגבוהה ותלמידים הלומדים במסגרתה המבקשים התאמות בבחינות וסיוע בלימודים בגין לקות למידה. מטרת האבחון היא קביעת זכאות להתאמות בבחינות האקדמיות ובבחינה הפסיכומטרית, קביעת סוג ההתאמות וגיבוש המלצות לסיוע בלימודים לתלמידים עם לקויות למידה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. מת"ל פותחה ביוזמה ובמימון של הוועדה לתכנון ולתקצוב... הפיתוח התבצע על ידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה ובהתייעצות עם מומחים ללקויות למידה...חובה על המוסדות להשכלה גבוהה לקבל אבחונים אלו..." למכתב צורפה רשימה של מכונים המורשים לערוך את האבחון. מאבחנים וותיקים לא נכללו ברשימה. בירור קצר העלה כי מאבחנים שסייעו ביצירת המבחן ולא הורשו להשתמש בו איימו בבג"ץ על אנשי המרכז להערכה ולבחינות והעיוות מבחינתם תוקן: המכונים שבראשותם (פרטיים או אוניברסיטאיים) קיבלו את הזכות להשתמש במבחן. הפגיעה בחופש היצירה היא שהניעה אותם. לא הדאגה לזכויות הפרט המאובחן, לא האבחון המהימן ולא זכויות חופש העיסוק של עמיתיהם המאבחנים.

המצב הקיים בתחום האבחון בארץ הושמץ בעבר בתקשורת ע"י נציגי מערכת החינוך, נציגי המרכז הארצי לבחינות ועתה, במכתב הות"ת. אלה לא התייחסו למקור הבעייתיות: "עסקת-החבילה" הקרוייה "אבחון פסיכודידקטי" המומלצת ע"י יועצות בתי-ספר ונציגים אחרים של משרד החינוך. המקצוע "מאבחן לקויי-למידה" לא מוזכר בנהלי האבחון שנקבעו, את ה"מאבחן הדידקטי" שמילא את מקומו באופן חלקי דחקו לפינה חשוכה. במציאות - מתבצעים אבחונים ואבחנות של פסיכולוגים שרובם אינם מומחים ללקויי-למידה, העושים שימוש שרלטני במונח "דידקטיקה" ובכלי אבחון פסיכולוגיים שאינם מתאימים לאבחון נבדקים לקויי-למידה. למותר לציין: כאשר נדרשת אבחנה פסיכולוגית כשיגרה מנבדקים לקויי-למידה - נפגעות זכויות הפרט שלהם; בהיות הנבדקים לקויי-למידה - האבחון הפסיכולוגי אינו משקף את יכלתם האמיתית; כאשר פסיכולוג שבדרך-כלל אינו מומחה לאבחון לקויי-למידה מבצע אבחון פסיכודידקטי נפגעות זכויות הפרט, האבחנות מעוותות ונחסמות אפשרויות קידום. מעל כל אלה נפגע חופש העיסוק של מאבחן לקויי-למידה במדינת ישראל.

גאוות מערכת החינוך, המאוזכרת בסיפוק גם במכתבי הות"ת, הוא "חוק המאבחנים" העתיד לקבל תוקף בקרוב. אחרי שנים אחדות של ביזוי והתמהמהות בהפעלת החלטות בג"ץ מאז עתירות עמותת-המאבחנים (בג"ץ 5936/97, בג"ץ 262/04), פנו ראשי קתדרות באוניברסיטאות במכתב-מחאה אל שרת החינוך. הם הדגישו במכתבם על חוק המאבחנים (18.10.2007): "ההצעה שעל הפרק, ברוחה ובלשונה, עלולה למיטב הבנתנו לגרום נזק חמור לתלמידים לקויי-למידה, למערכת החינוך ולאנשי המקצוע העוסקים בפועל בתחום האבחון והטיפול בלקויי-למידה" (ההדגשה במקור, ושם משתרע הפירוט והנימוקים על-פני חמישה עמודים).

ההוראה המופיעה בחוזר הות"ת למכללות, ככל הנראה, אינה בסמכותם של הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב) או המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). שאלות הופנו אל פרופ' צ'לנוב בבקשת הבהרה לגבי תוקפו של החוזר ולגבי חיוב המכללות למלא אחר ההוראה שבוטאה בו, והיועץ המשפטי של הות"ת השיב: "אין בקבלת אבחונים אלה, כדי למנוע ממוסד להשכלה גבוהה מלקבל גם אבחונים אחרים". אלא שבהמשך נרמז כי מימון המחקר ע"י הות"ת הוא שהוליד את הדרישה מן המכללות להשתמש בכלי.

המבחנים שנוצרו ע"י המרכז להערכה ולבחינות יקבעו מעתה מי זכאי לתנאים מיוחדים בבחינה הפסיכומטרית ולסיוע כסטודנט. כך, המוסד הממיין יהיה גם הגוף המאבחן. לבד מניגוד האינטרסים שבין קבלת סטודנט ודחייתו בעקבות טשטוש זכויות הפרט ומהימנות האבחנה, לא יוכל סטודנט להיחשב בעל ליקויי-למידה במוסד אקדמי כלשהו ברחבי הארץ, אם ממצאי מבחן מת"ל לא יעידו על-כך.

 

בעולם מקובל כי מאבחנים בעלי מקצוע ייחודי והכשרה מתאימה בוחרים בכלי האבחון על-סמך התמחותם ועל-פי שיקוליהם המקצועיים. הם גם רשאים לרכוש מבחנים המשמשים כלי אבחון בתחומם, ולהשתמש בם, בתוקף הכשרתם המקצועית.

 

אצלנו נפל עניינם של לקויי-הלמידה והמאבחנים המקצועיים בידיהם של בעלי-עניין. מערכת החינוך מבססת נהלים ומקדמת חוקים ופסיכולוגים על גבם של נבדקים לקויי-למידה ומול מהימנותם ופרנסתם של מאבחנים מומחים, והמערכת האקדמית ממיינת, מאבחנת וחוסמת את הדרך בפני סטודנטים ובפני מאבחנים מקצועיים. החתולים שאצלנו אינם מסתפקים בשמירה על השמנת, אלא גם מגבנים אותה לגבינה שקשה להתעלם מן הריח העולה ממנה.


ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, מומחית לאבחנה מבדלת בחינוך המיוחד מן הגיל הרך ועד לבגרות, מחברת ספרים ומאמרים, שיטות לימוד ומדריכה הורים וצוותי עבודה.
http://www.noya.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב