דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול קריירה בתנאי אי-ודאות 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 2985 פעמים ]

אז "זה" יכול להיות כפי שאנו רואים מול עינינו, הבלתי-ייאמן קורה. שינויים כלכליים קיצוניים, פיטורין לא צפויים ושינוי פתאומי של כל כללי המשחק. ההשפעה אינה רק כלכלית ותעסוקתית. לתקופות כאלה יש השפעות פסיכולוגיות.

מבחינה פסיכולוגית לכולנו חשובה תחושת הקביעות והוודאות. התחושה של שייכות, של קשר קבוע המבוסס על יחסי נתינה וקבלה והם יציבים.


מגיל צעיר, המשימה ההתפתחותית הראשונה שלנו היא יצירת קשר קבוע ומשמעותי (Attachment ). מוסכם על מגוון רחב של פסיכולוגים שיצירת קביעות אובייקט מהווה מטרה מרכזית. הכוונה שאנו יכולים לסמוך על התנהגות קבועה של אנשים שמקיפים אותנו בפרט, ושל העולם כולו. בהיעדרה נוצרים חוסר ביטחון וחוסר אונים במצב שתנאי החיים סביבנו משתנים בצורה קיצונית, שהקלפים נטרפים ולא ברור לנו מה העתיד. תחושת היציבות נפגעת. הפגיעה בתחושת הקביעות יוצרת חרדה ופחד. הפחד מפעיל אצלנו מנגנונים ראשונים וביולוגיים של: "Fight or Flight". מנגנונים אלה מזמינים אותנו לאחד מהשניים: להתכנסות והגנה על מה שיש, לבריחה והתעלמות, או מאידך לתקיפה כדי לנצח את האיום. בתקופה כזו בה האיום נראה אין-סופי רובנו נוטים להתכנסות ולשיתוק.

דווקא בתקופה כזו יש חשיבות לפעילותינו ולהערכות מתאימה. איננו יכולים לעצור או לשנות את המצב אבל אנו יכולים ואפילו חייבים לנסות להתמודד איתו ביעילות.

לצורך כך, לדוגמא, אפשר לגייס את התפיסה שהשינוי יכול להיות מקור מצוין להתחדשות וחידוד מטרותינו.

אם אנחנו בעסק עצמאי, כדאי לחשוב על הלקוחות שלנו, למה הם זקוקים בתקופה זו, לאיזו שירותים, מה יקרה עם יכולת התשלום שלהם, מה יגרום להם לשמור על נאמנות. האם עלינו לאור השינויים לחשוב על מוצרים ושירותים חדשים?

אם אנחנו שכירים כדאי שנשקיע מחשבה איך המצב יכול להשפיע על הארגון שלנו, מה הצרכים שלו, איך להפוך את עצמנו לחיוניים. זה הזמן להפעיל מחשבה יצירתית וליזום פתרונות, אולי זה המקום להשפיע ולהוביל תהליכים שתמיד רצינו אך למערכת לא היתה בשלות לקיים אותם.

זה הזמן להיעזר ב- networking שלנו, ללמוד ולדעת מה קורה מסביב, להיעזר ולהתייעץ עם עמיתים וידידים, לעבור משבר ביחד, בדרך כלל זה קל יותר.

להבנת המצב המשתנה נדרשות מיומנויות חדשות. האם יש איזשהו תהליך למידה שכדאי להיערך לו? האם יש מיומנויות שאני יכול לסמוך עליהן, שאני יכול לפתח?

כדאי למרות הקושי להתכונן למצב של פיטורין, לחשוב איך אני יכול להיערך כלכלית ונפשית, מהן האלטרנטיבות התעסוקתיות שלי. האם יש מקצוע שעסקתי בו בעבר ואני יכול לחזור אליו? האם יש תחביב ממנו באופן זמני אני יכול להתפרנס?

תוכנית שכזאת לא יכולה למנוע את הקושי בפיטורין אם יתרחש אבל בהחלט יכולה לרכך אותו. כדאי לזכור שלבהות בחוסר אונים בכדור השלג המתגלגל לעברי בעוצמה הולכת וגוברת אינה התנהגות יעילה. כדאי לחשוב איך להסיט את עצמי ממסלול ההתנגשות, ומי יודע, אולי תוך כדי כך לגלות נתיבים ודרכים חדשים שאחרת לא הייתי מגיע אליהם...





בהצלחה.

אורלי צדוק
ייעוץ ותכנון קריירה
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית
מדריכה מוסמכת
7438808-09
7706330-054
zadok.orly@gmail.com
http://www.orlyzadok.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב