דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמחה - בחשיבה יצירתית 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 1094   [ נצפה 4203 פעמים ]

בס"ד

האם האדם נולד יצירתי או שניתן גם ללמוד להיות יצירתי? מתוך מחקרים רבים נראה כי גם וגם. הסופר סקופ רוס בספרו " אמור כן לפוטנציאל שלך " כותב - כי בחקר לגילוי רמת היצירתיות נמצא כי שני אחוזים מהגברים ומהנשים בגילאי -40- ואף ה-30- וה-20- הם יצירתיים מאד. בהמשך נמצא כי מקרב בני -7- יש עשרה אחוז יצירתיים מאד. המדהים ביותר במחקר הוא המצב של בני ה-5- המה מהווים 90% יצירתיים מאד.

כלומר בין השנים חמש ושבע -שמונים אחוז מאיתנו שהם יצירתיים מאד מפתחים אמונה או גישה שהם אינם יצירתיים. פיקאסו קבע כי כל ילד הוא אומן- הבעיה היא להישאר אומן כשאותו ילד מתבגר.

האם להורים או למערכת החינוך יש " משהו " בנטילת היצירתיות הקיימת בבני החמש?


אין ספק שהצלחת מפעלים שונים נובעת מהיצירתיות של המנהיגים. היצירתיות היא זהב טהור, ניתן ללמוד להיות יצירתי. חשיבה יצירתית היא שילוב של מחשבות אחרות שהתגלו במהלך הדרך.גם האנשים המקוריים מאד למדו מהמורים שלהם, הסתמכו על יצירות אחרות, קיבצו יחדיו שפע רעיונות וסגנונות שקראו ולמדו בדרך ושילבו אותם במעשה היצירה שלהם.


האומנים למשל קשרו ביצירותיהם חלקים אומנותיים מתקופות קדומות יותר, כך סופרים מתמטיקאים ואנשי מדע.היצירתיות הנפלאה בתחום התורני מעולם הסתמכה על הכתיבה והרעיונות הקדומים יותר. הרב קוק ,הרב סולוביציק ,החזון איש, הנצי"ב והרש"ר הירש הסתמכו והתבססו בכתיבתם היצירתית הנפלאה על הגאון מוילנא על המהר"ל , הרמח"ל על רש"י ועל הרמב"ם והמה כולם למדו מתוך התלמוד והתורה ויחד עם זאת היו הם כולם יצירתיים בכתיבתם המרתקת.

ברור שיש תכונות המאפיינות את רוב האנשים החושבים יצירתית. היצירתי תר אחר רעיונות , אינם מסתמכים רק על כשרונם שלהם, הם מטפחים משמעת,משמעות, דמיון ושימוש ברעיונות שהגו אחרים, אך מתרגלים דרך חשיבה האומרת " אני יודע מה אני רוצה " .

היצירתיים מחפשים חלופות, דרך זו מפעילה הדמיון, החלופות מעניקות המפתח למציאת התשובה. כאשר המנהיג היצירתי פועל בצוות הרי הוא מקשיב להם מעודד העלאת רעיונות ושאלות המהוות אתגר חשיבתי, מנהיג יצירתי חברתי מבקש שמגישי ההצעות יבואו עם שלוש דרכי פתרון אפשריות , זו דרך נהדרת לפיתוח ותירגול יצירתיות.

היצירתי מאמץ את הספקנות, הם אינם בורחים מאי הוודאות. החתירה נגד הזרם והסטיה מדרך המלך מאד אופיינית להם. כאמור הם משתמשים ברעיונות של אחרים אך מחברים בין הדברים ומבטאים אותם בדרך חדשה יצירתית וחכמה. קל יותר לחבר בין רעיונות אם יודעים לאן חותרים, כאשר יש תכנית- הרעיון הופך ליצירתי מאד.

 

ניתן לתאר חשיבה יצירתית כך:

לחשוב ---לאסוף---ליצור---לתקן...לחבר.

ברגע שאדם חושב הוא מתחיל לשאול את עצמו שאלות, כיצד ניתן לשפר ללטש לחדש ולשנות. או אז הוא מחבר את הרעיונות בהקשר הנכון כדי שהמחשבה תהא שלמה ובעלת עוצמה. התהליך יהא יותר קל אם המטרות ברורות. היצירתיים אינם פוחדים מכשלון, ליצירתי יש משמעות מעשייתו הוא בעל אומץ לב כדי להפוך את הכשלון לאתגר חשיבתי נוסף. היצירתיות מעצימה את יכולתו בראיה אופטימית דרך עינים חדשות וטובות.

חשיבה יצירתית מתעצמת משלבת התלהבות אף כי היא עבודה קשה, ככל שמשתמשים בה יותר יש ממנה עוד. חשוב ליצור אקלים מיטבי - מחשבתי המעורר יצירת דרכים חדשות לחשוב להבין ולשאול שאלות.

היצירתי מוקף באנשים יצירתיים וכך עוזרים לו ללמוד יותר, אם כי היצירתיות מקנה תחושה של אושר- לא לדעת הכל, אך היא הפוכה מסטטוס קוו.

האם ניתן לאתר את היצירתיות שבתוכי? כמובן שכן, אלא שראשית עלינו לסלק את הורסי היצירתיות היכולים לדכא כל יוזמה יצירתית כמו: אני לא יצירתי...יש חוקים...אל תשאל שאלות,,,אל תהיה שונה...יש רק דרך אחת...הייה מעשי...חשוב על הדימוי שלך...זה לא מעשי...כבר ניסינו את זה פעם...זה יותר מדי עבודה...אין לנו הזמן...אין לנו משאבים...חבל-נדון לכישלון...

זכרו משפטי מפתח אלו היכולים לגרור אתכם לשגרה ולבריחה הרחק- הרחק מכל ניסיון לפרוץ דרך קדימה, ליזום , לחשוב אחרת ולהפעיל את המוח היצירתי.לעיתים די במשפט מייאש אחד כדי למנוע כל עשייה חיונית להתקדם ולחלום.

אחד הבסיסים החשובים בחשיבה יצירתית היא שאילת שאלות. היצירתי מזהה שאלות שגויות ומשתדל לא להיגרר אחריהם . אם כי לא נורא אם יטעה. ראוי שהיצירתי ישאל גם את עצמו שאלות כמו: מה מקור הבעיה...מה זה מזכיר לי...מה הדבר המנוגד לכך...מדוע זה חשוב...למי יש נקודת מבט שונה...מה המניעים של החלוקים עלי...

היצירתי קורא תגר על התהליך דרך שאילת שאלות. הוא בונה לעצמו סביבה יצירתית בה ניתן לראות זריעה, נביטה ופריחה של רעיונות. צריך לקבץ אנשים יצירתיים ולעודד יצירתיות, לתגמל הטובים , לטפח חיי חברה בקרבם, ליצור אמון בין חברי הצוות, להקנות בטחון ולהבהיר שהזמן בו מעלים בעיות ורעיונות אינו מבוזבז. סיעור מוחות הוא עקרוני ומוסיף אנרגיה להעלאת הרעיונות. היחד מחשמל ומדבק, הלימוד מחברים הויכוחים המחלוקת בין האנשים מביא לחשיבה יצירתית הטובה ביותר. התלמוד כולו מבוסס על מחלוקת בין חכמים על העלאת קושיות על כל רעיון וכל סברא יש דעות שונות ובכך השתבחה תורה והתחדד השכל .הדיון הפורה בין אנשים מבהיר עומקם של כל סוגיה או רעיון.

הצחוק וההומור הם חלק מהותי בהצלחה יצירתית, אדם צריך לחוש זקוף קומה שמח ומאושר כדי שמוחו יעלה מיטב החשיבה היצירתית. בכל הצלחה יש לשלב חגיגה. יצירתי אוסף רעיונות טובים והופך אותם לטובים יותר. יש חשיבות רבה למאגר של חלופות כדי לבחור המתאים והנכון, היצירתי יוצא אל מחוץ לקווים המקובלים. הם חולמים המון ומעודדים סביבה חולמת. הימצאות בסביבת אנשים יצירתיים הופכת אותך ואת כולם ליצירתיים יותר. ככל שהיצירתי מתרגל יותר עומק חשיבה יצירתית כן יגברו התפוקות. היצירתי פורץ מהקופסא האופפת אותנו ,

לחשוף ולהיחשף לתבניות חדשות. עידוד הסקרנות הוא חלק מהותי בחשיבה יצירתית, דרך קריאת ספרים ועיון בקופסאות של אחרים, חשוב להשתמש במקורות מידע רבים יותר ולאמץ המחשבה כאשר לומדים אותם. ראוי לכתוב כל רעיון חדשני, לקטלג ולאגד כל הכתוב , מדי פעם ראוי לעיין " בקלסר " היצירתי, הכתוב הנאסף מהווה נדבך חשוב, התיעוד שומר על הרעיונות ומפיח בהם רוח איתנה בשלב מאוחר יותר.

היצירתי נושא על גבו אחריות להפיכת המקום בו מתבצעים הלכה למעשה הרעיונות, במקום שם הזרעים הופכים לפרות בשלים ומתוקים, האתר הופך להיות מרתק מעניין מושך ומתוגמל.


חשוב להפוך ההרגלים לטבע, הפיכת הדרך- הנתיב לתרבות עמוקה ואיתנה. יש לתת זמן למלא המצברים השכליים. אין קפיצות דרך ביצירתיות, לתהליך יש חשיבות עליונה לאורך זמן.חשוב לעמול ולשלב חופשה או עיסוק אחר ושונה מתחום אחר. ליצירתיים ביותר יש הובי - תחביב שאינו קשור ליצירתיות משהו אחר. עלינו להאמין ביכולתנו שלנו להתגבר על כל מכשול או בעיה בדרך החכמה.עלינו ליצור תשתית קרקע יצוקה המאפשרת חשיבה יצירתית בונה.

 

המורים וההורים צריכים מקטנות לעודד לתגמל ולשבח כל חשיבה יצירתית, לעצב קרקע בשלה לשאילת שאלות , לחזק הביטחון העצמי של כל ילד ובעיקר לנטוע בו את האמונה ביכולתו להיות יצירתי, נודעת חשיבות רבה לנסות ולאתר את נקודות החוזק של כל ילד שהרי בהם טמונה היכולת היצירתית שבו. אנו כולנו יכולים להכין את הרקע- התפאורה כדי שכל ילד יוכל ליצור בבמה זו. ככל שנרבה אהבה , שמחה ואושר בבית ובבית הספר ככל שנאפשר להם לפרוץ קדימה בזמן ובמועד ללא דחיות וללא מעצורים כן נזכה להגביר ולהוסיף יצירתיות בקרב הדור הבא.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב