דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש בסמים בקרב בני- נוער : 

מאת    [ 21/12/2008 ]

מילים במאמר: 1531   [ נצפה 20675 פעמים ]

בחברה המודרנית השימוש בסמים אינו קשור לחוויה דתית , ונותרה אך התשוקה להגיע למצב ההתעלות וניתוק כדי לברוח מהמציאות האפורה והמאיימת . ועקב משברי מעבר מחברות מסורתיות למודרניות ועקב שינויים סוציאליים וטכנולוגיים עצומים , פשה השימוש בסמים בהרבה חברות בעולם בממדים עצומים , שכלל לא היו מוכרים בתקופות קודמות . רובדי אוכלוסיה חדשים נתפסו להשפעת הסמים והפכו את כל הנושא לבעיה חברתית , כלכלית ופוליטית בעלת משקל נכבד ביותר. [ גל , 1976 ] .

בספרות המקצועית קיימות הגדרות רבות ושונות לגבי המונח " סם " . ההגדרה המקובלת הינה : " כל חומר אשר עם לקיחתו מתרחש שינוי אחד , או יותר , בפעילות האורגניזים האנושי " . [ Ghodse , 1989 ] .
סמים הינם חומרים טבעיים או סינתטיים המסוגלים לשנות מצבים נפשיים , רגשיים ותודעה של בני - אדם וחיות וכן לשנות בדרך כימית את פעילותן של רקמות חיות . [ גל , 1976 ] . ההשפעה כוללת גם " פגיעה ערכית - מוסרית המתבטאת באובדן שליטה , באגוצנטריות ובדרישה לסיפוק מיידי . [ טייכמן , 1989 ] , ונזק בריאותי הבא לידי ביטוי בשיעורים גבוהים של תחלואה ותמותה " [ הועדה הבינמשרדית והבינמוסדית , 1983 ] .
התמכרות - בלשון החוק והמשפט או " תלות " כמונח המקובל בין רופאים ופסיכולוגים - עלינו לראות מעין הרעלה , זמנית או ממושכת , המזיקה לאדם ולחברה , והנוצרת כתוצאה משימוש חוזר בסם מסוים , המתיר אחריו דחף כפייתי להשיג את הסם בכל דרך אפשרית , כדי להשתמש בו . [ בן - אמנון ] .


החוקרים מקבלים שמיליונים ברחבי העולם משתמשים בסמים , אולם , רק בעלי הפרעות נפשיות חמורות עלולים לפתח תלות ולהתמכר לסמים . והם נוהגים להפריד בין " מנסים " [ Experiementers ] לבין " משתמשים בהזדמנויות " [ Occasional Users ] ולבין משתמשים קבועים [ Regular Users ] .

ארצנו מהווה מאז ומתמיד אזור מעבר לשווקי סמים מסוכנים בארצות - ערב , דרכה מבוצעות הברחות סמים שונים מלבנון ומסוריה למצרים וירדן וכן גם לטורקיה . מצב שהפך את צריכת הסמים לאחת מן התופעות העברייניות הבולטות בישראל אשר מחייבת התמודדות יומיומית במישורים שונים .
ההתייחסות לתופעת השימוש לרעה בסמים בישראל התעוררה והתגברה בשנים האחרונות , ושנת 1976 [ מלחמת ששת הימים ] , נחשבת כנקודת מפנה להתייחסות ו " קולר האשם נתלה בצווארם של המתנדבים שהגיעו אלינו ערב מלחמת ששת - הימים ולאחריה " [ Amir , 1980 ; גרין , 1985 ] , בצירוף הנגישות המוגברת לסמים מסוימים עקב ביטול הגבול עם הגדה המערבית , שבעקבותיה גדל מערך ההיצע והביקוש . בנוסף לכך " מלחמת לבנון החריפה את התופעה והביאה להרחבת מימדיה לעבר קבוצות אוכלוסין חדשות"[ בן - יהודה , 1986 ] .
בישראל בשנת 1976 , נעצרו 109 צעירים כחשודים בשימוש בחשיש , בשנת 1971 מספרם עלה ל- 657 , עליה של 600% [בן - אמנון ] . ומתוך פרסומים של משטרת ישראל עולה כי : בשנת 1976 נתפסו 1,237 משתמשים בסמים , 50 מהם קטינים [ 4% ] ובשנת 1985 נתפסו 2,898 משתמשים בסמים , 204 קטינים [ 7% ] , דהיינו עליה של 75% במשתמשים קטינים בסמים בשנת 1985 לעומת שנת 1976 [ משטרת-ישראל , 1976 ; משטרת-ישראל , 1985 ] .

הסיבות להתעוררות שחלה מסביב לבעיית הסמים לאחר שנת 1967 [ Amir , 1980 ] :
1] התפשטותה של התופעה .
2] השינוי שחל באפיונם הסוציו - דמוגרפי של המשתמשים .
3] סוגי הסם שבשימוש .
4] התפתחותה של תת - תרבות סמים בארץ , שמאפיינה העיקרי הוא בראש ובראשונה הסם, יותר מאשר פעילות עבריינית אחרת .

בנוסף לכך " חדירה של אופנת סמים מהעולם הרחב , פער חברתי , אוכלוסיה ממורמרת הדוחפת לשימוש בסמים לצורך השתחררות מלחצים . כמו כן , ירידה בערכים חברתיים ונסיון לחפש " אושר אינדיבידואלי " , בנוסף שקיומם של גורמי לחץ ומתח בחברה הישראלית במישור הפוליטי , הכלכלי והפסיכולוגי יוצרים תחושה של משבר מתמיד " [ בן יהודה , 199 ; ברנע ואחרים, 1991 ] .

התופעה של השימוש לרעה בסמים עשויה להתפשט בישראל עוד יותר מכמה סיבות :
א] ישראל שוכנת קרוב למדינות מפיקות סמים ולמדינות צרכניות , והסכמי השלום עם המדינות השכנות יגדילו את תנועת העוברים ושבים משני צדי הגבול , ועימם , אולי , את תנועת הסמים לישראל ואת זמינותם למשתמשים ". [ ברנע , 1995 ] .
ב] לבעית הסמים בישראל אין עדין תשובות מספקות ומקיפות בתחומי ההתערבות החברתית והמצב מגדיל את התסכול והיאוש ואף השימוש עצמו ". [ ברנע , שם ] .
ג] לאוכלוסיות הפגיעות נוספו בשנים האחרונות קבוצות חדשות של עולים , דבר העשוי להגדיל באופן משמעותי את התופעה . עשרות אלפים מאתיופיה וממדינות חבר-העמים . משבר עליה שמתבטא בקשיים קיומיים , חברתיים וכלכליים כאחד , ובהעדר מקומות דיור ומקורות תעסוקה . התמודדות באמצעות חומרים פסיכואקטיביים , בעיקר אלכוהול אך גם סמים , הינה מוכרת ואף מקובלת בתרבות המזרח אירופאית ובתרבות האתיופית .
ד] בישראל כמו בכל שאר המדינות המערביות חלים שינויים דימוגרפיים , שאחד הבולטים בהם היא העלייה בתחולת החיים ." קשישים הם אוכלוסיה פגיעה לסמים ובעיקר לתרופות פסיכותרפיות , וניתן לשער , כי בקבוצת גיל זו תחול עליה בשימוש " [ ברנע וטייכמן , 1994 ] .
ה] ההתפתחויות הטכנולוגיות שחלו במאה ה- 20 בעולם המערבי תצמצמנה את הביקוש לכוח - אדם . כלומר , תגרומנה לאבטלה . " אבטלה היא גורם מתח ראשון במעלה , העשוי להעלות את השימוש בסמים ובאלכוהול " [ Ray & Ksir , 1987 ] . ובישראל הסיכוי לאבטלה גבוה עוד יותר , משום שנוסף לגורמים הכלל - עולמיים , העליה מחבר - העמים אשר מוסיפה לשוק העבודה כוח - אדם , שכבר היום מתקשה למצוא תעסוקה .

גורמים ותיאוריות המסבירות את השימוש וההתמכרות לסמים :
לא רק הדחף להשתחרר מכל כאב דחף בני - אנוש , בכל התקופות , לחפש אחר סמים מתאימים ולהשתמש בהם . בני - אדם אינם מסתפקים אך בהשתקת כאבים , מאז ומתמיד , פעמה בנפשם הכמיהה למצב אכסטזה להתלהבות יתרה , כדי להגיע אל " התפשטות הגשמיות " [ Huxley , 1960 ] .


ניתן להסיק מדברי Huxley את המסקנות הבאות :
א] בני-אדם פונים אל השימוש בסמים , בשעה בה הם מתקשים לפנות אל המסלולים המאפשרים את שחרור האני " כלפי מעלה " . במילים אחרות , משמשים הסמים מעין תחליף להעדר החוויות הדתיות או הארוטיות , שבכחן להעניק לאדם אכסטזה או שחרור ה "אני כלפי מעלה " .
ב] על-מנת להבטיח את סיפוקם , בני-אדם מנסים לשלב את חוויותיהם - אותם המסלולים הקיימים מעניקים להם בשימוש בסמים .
החברות הסוציולוגיות הישנות מתפרקות והאדם המודרני מחפש אחר תחליפים. " התפרקות המסגרות גרמה לניכור , להרגשת בדידות ולאי - הזדהות עם מגמות החברה בה הם אנוסים לחיות " [ Mead , 1934 ] . ותנאי לבריאותו הנפשית של האדם , היא כושרו ליצור איזון בין צרכיו האינדבדואליים לבין דפוסי החברה בה הוא חי . " רבים מבין נעדרי איזון זה עשויים לפתח דפוסי " החצנה " למען הפניית המתח הנוצר בהעדר באיזון , כלפי חוץ . והם מפתחים התנהגות אנטי סוציאלית " [ בן-אמנון ] .
הפסיכולוגיה הפתלוגית והפסיכופתלוגיה מתייחסים להתמכרות כאל דחף חולני ופעילות מופרזת לגבי צריכתם של חומרים מסויימים , שהאורגניזם התקין אינו זקוק להם . הצד השווה שבחומרים אלה שהם פועלים , בין השאר , על מערכת העצבים המרכזית וגורמים הנאה על-ידי יצירתה של הרגשת פורקן , מרגוע ונועם או על-ידי גירוי החושים והתודעה , המעוררים הרגשת תענוגות מיוחדים " [ פרידמן ופאר , 1968 ] .
הגישה הסוציולוגית - אקולוגית , גורסת שהתמכרות נובעת מלמידה הקשורה בהתחברות לחברה עבריינית , ונגרמת על-ידי תנאי מגורים , גורמים כלכליים , רקע אתני ונתונים חברתיים וסביבתיים . [ פאר , 1968 ] .
תודות לפעילות ה"אני" , אנו מסוגלים להגיע לאיזון בין הדחפים והצרכים האינדוידואליים שלנו לבין דרישות החברה . אולם פעילות זו דורשת מה"אני" בקרה ועירנות מתמדת . לדעת פרויד [ 1927 ] , אפילו שעות השינה אינן מבטיחות מנוחה שלמה ל"אני" שלנו , כי הבקרה פועלת גם כשהאדם מנסה להשתחרר בחלומותיו מכבלי המוסכמות . עפ"י הגישה הפרודיינית , האדם מחפש ריגושים ומקורות הנאה . חוסר הביטחון ,הביטחון הבסיסי ובקשת פתרונות המספקים תחושת הנאה , אשר מפצה או פותרת לכאורה את תחושת אי-הנחת . הגישה הפרודיינית מייחסת את השימוש וההתמכרות לקיבעון אוראלי המלווה בכמיהה לאהבה ולסיפוק . הטענה היא כי " הקיבעון בשלב ההתפתחותי האוראלי יצר נטייה לתלות באחרים ולהתנהגות ממוקדת בעלות אופי אוראלי , פעילות הנותנת הנאה מיידית ומשחררת את המתמכר זמנית מחוסר ביטחון [ Disinhibition ]" [Backer et al . , 1987] . במילים אחרות ההתמכרות משרתת את "עקרון העונג" , משפרת את מצב הרוח ואת ההערכה , ולכן מקבילה לצורכי הסיפוק של התינוק בשלב האוראלי .
פנישל [ Finichel , 1945 ] , מדבר על המכורים כשרויים בקיבעון בשלב הנרקיסיסטי הפסיבי שבו האובייקט משמש מקור תמיכה . כיוון שהערכתו העצמית של הילד , שהיה תלוי באם באספקת מזון וחום , לא באה על סיפוקה , מהווה הסם מקור סיפוק של אותם הצרכים הנרקיסיסטיים .
בהעדר מסלולים המבטיחים אכסטזה והמאפשרים הפוגה במנופולציות ה "אני" , מנסים אנשים למצוא תחליף ע"י פנייתם לסמים . גישת התחליף - Substitution : מתבססת על ההנחה כי יש "משהוא" בחווית הסמים אותו מחפשים המשתמשים וכי ניתן להשיג את ה "משהוא" הזה דרך אמצעים אלטרנטיביים . אך ישנה בעיה מרכזית עם גישה זו , שכל עוד לא ברור מה טיבו של אותו "משהוא" לא ניתן לערוב כי התחליף אכן ימלא את ייעודו . וגם אם נוכל לגבי אנשים ספציפיים לאתר את ה "משהוא" ולספק להם תחליף , אין הדבר אומר כלל כי התחליף אכן , ימצה ויוציא את השימוש בסם עצמו , וכי אותו האיש לא ישתמש בתחליף ובסם גם יחד " [ נחמן , 1985 ] .
בעלי התיאוריות של יחסי אובייקט טוענים , שההתמכרויות השונות והכפייתיות המלווה אותן , מקורן בצורך הנפשי לפתור בעיות שלא מצאו את פתרונן בילדות המוקדמת . ההנחה היא , כי " על-ידי ההתמכרות זוכה האדם להקלה מסויימת , וזאת השינוי שחל במצב האגו שלו . בריזמן וזיגל מוסיפים [ Brisman & Siegel , 1984 ] , שסמים הם תוצאה של חסך ריגושי ותיפקודי אגו פגומים , ומשרתים את הצורך להשפיע על אגו פגום , והאמצעי שנבחר סיבתו בחשיפה לאותו אמצעי או בלחץ להשתמש בו .

התיאוריה האדלריאנית , המסבירה כל התנהגות כמכוונת לבטא את נחיתות האדם מול כוחות חברתיים חזקים ממנו , רואה בהתמכרות בקשת פיצוי מתוך הערכה עצמית נמוכה , רגשי נחיתות ונסיון להתגבר עליה בעזרת התנהגויות הזוכות לתגובה כאילו יש לו לנוגע בדבר הכוח להתרומם ממצבו , ולרכוש עוצמה ושליטה באחרים המשתפים אתו פעולה , או נמצאים במצב דומה לשלו או נחות ממנו .

פרח שרוף : מנהל גף מחשוב ומערכות מידע, מורה ומרצה מחשבים ואבטחת מידע, תואר שני בניהול חינוך ומדעי התנהגות ומרצה בנושאי התמכרויות , אלימות ופשיעה.
http://www.bonjor.net
http://www.carmelcity.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב