דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יישום הנחות היסוד של ה-NLP על נשים שמנסות להרות 

מאת    [ 20/12/2008 ]

מילים במאמר: 2481   [ נצפה 2669 פעמים ]

 יישום הנחות היסוד של ה-NLP על נשים שמנסות להרות

 

גישת ה-NLP מתבססת על אוסף של הנחות יסוד המהוות תפיסת עולם, אמונות לגבי העולם, שיוצרות תשתית למושגים, למודלים ולשיטות של ה-NLP. אי אפשר להוכיח שההנחות הללו נכונות, אך אם מקבלים אותן, עובדים איתן ומפנימים אותן, הן מסייעות לנו לחוות את חוויות היומיום באופן חיובי ובונה. הפנמה שלהן מסייעת לנו לתקשר בצורה טובה יותר עם הזולת.

  

בחרתי להתמקד ב-10 הנחות יסוד חשובות של ה-NLP, וליישם אותן על עולמם של זוגות שעוברים טיפולי פוריות:

 

 1.        "המפה אינה השטח" - אין דבר כזה מציאות... מה שכן קיים, זו תפיסת המציאות, כפי שהיא נתפסת בעיננו.

כל אחד מאיתנו חווה חוויות שונות במהלך חייו, ומגבש לעצמו אמונות וערכים על סמך אותן חוויות. תפיסת המציאות שלנו נובעת מאותן אמונות ומאותם ערכים, ותמיד יש פער בין תפיסת המציאות שלנו, למציאות האבסולוטית. כשאנחנו חווים משהו, אנחנו בעצם יוצרים מפות מנטאליות של המציאות (שעשויות מתמונות, קולות, תחושות, ריחות וטעמים, בהתאמה לחמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, תחישה, טעם וריח).

לכל אחד מאיתנו יש תפיסת מציאות ייחודית. אנחנו פועלים ומגיבים לתפיסות המציאות שלנו, ולא למציאות עצמה, והרבה פעמים אנחנו בכלל לא מודעים לחלק המפות שלנו. למרות שאנחנו לא יכולים לשנות את "המציאות", אנו בהחלט יכולים לשנות את האופן שבו אנו מגיבים אליה.

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כי מרבית בעיות התקשורת שיש בעולם שלנו נובעות מתפיסות מציאות שונות.

ניקח לדוגמא את סיפורם של יונתן ונועה (שמות בדויים), זוג שעובר טיפולי פוריות מסוג הפרית מבחנה. נועה מזריקה לעצמה הורמונים, שגורמים לה לשינויים במצב הרוח שלה. יונתן מודע לכך שההורמונים עלולים לגרום לשינויים במצבי הרוח של נועה, אבל הוא לא חווה אותם בעצמו, וכשהוא חוזר הביתה מהעבודה ומוצא שנועה מחכה לו כעוסה ועצבנית, הוא מניח שעדיף שהוא יעזוב אותה לנפשה, כדי לא להתעמת איתה. נועה רואה שיונתן שקט, והיא מניחה שלא אכפת לו. היא נעלבת, מתרגזת עוד יותר... ומכאן ועד לקונפליקט גדול הדרך קצרצרה.

איך הבנה של הנחת היסוד תעזור לנועה להרגיש יותר טוב ולתקשר טוב יותר עם יונתן?

ובכן, כאשר אנחנו מבינים שבני הזוג שלנו לא "קוראי מחשבות" אנחנו לא מניחים הנחות לגביהם. אם נועה תבין שיונתן לא מודע בכל רגע נותן למה שהיא מרגישה, היא לא תיעלב. היא תוכל לתקשר איתו באופן חיובי, לשתף אותו במצב הרוח שלה ולקבל תמיכה.

 

2.        "לכל אדם יש את כל המשאבים שהוא צריך על מנת להשיג את מטרותיו" - ההנחה היא שאם באמת ובתמים נרצה להשיג משהו, נוכל לעשות זאת. נוכל להתחבר למשאבים שלנו ולהשיג את המטרה שלנו.

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כי הרבה פעמים אנחנו מפחדים מפני דברים שאנחנו לא מכירים, מפחדים משינויים או מדברים לא צפויים. אם נתחבר לאמונה שאנחנו יכולים להשיג כל מה שאנחנו רוצים, נוכל להתמודד עם אתגרים חדשים מתוך עוצמה ולא מתוך חשש.

ניקח לדוגמא את סיפורם של מאיה ודרור (שם בדוי). לאחר עברה שנה, ודנה ודרור לא הצליחו להרות, הם פנו לרופא פוריות, עברו בדיקות, בהן גילו שלדרור יש בעיית זרע, אשר מאלצת אותם לעבור הזרעות, כדי שהם יוכלו להיכנס להריון. כדי להגביר את הסיכוי להרות, מאיה צריכה להזריק לעצמה זריקות הורמונים, שיאפשרו לה לבייץ 2-3 ביציות (במקום אחת באופן טבעי) ובכך להגדיל את הסיכויי להרות, וכן זריקה שאמורה לסייע לה לתזמן את הביוץ, כדי שההזרעה תתקיים בזמן הנכון. דנה חששה מהזריקות והייתה משוכנעת שלא תוכל להתמודד איתן.

איך הבנה של הנחת היסוד ערה למאיה להרגיש יותר טוב ולהתמודד עם הזרקת ההורמונים בגבורה?

לאחר שהתוודעה להנחה זו ועברה הליך של NLP שסייע לה להתחבר לערכים שלה, ולפעולות שהיא מוכנה לעשות על מנת להיות אמא, היא הבינה שהיא מסוגלת להתמודד עם כל מה שתצטרך, כדי להרות, ולמעשה התחברה למשאבים של ביטחון שסייעו לה להזריק את ההורמונים בגבורה.

 

3.        "כל אחד יכול לעשות כל דבר. אם אדם יכול לעשות משהוא מסוים, אנחנו יכולים לעשות ממה שהוא עושה מודל, וללמוד ממנו" - ההנחה היא שגם אם אנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לעשות דבר מה, אנחנו יכולים לצפות במישהו אחר שעושה את מה שאנחנו רוצים לעשות בצורה טובה, שמתאימה לנו, וללמוד ממנו.

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנוכל להתמודד עם כל אתגר שיעמוד בפנינו. כל החיים אנחנו לומדים דברים חדשים. לעיתים דברים שאנחנו בוחרים ללמוד, ולפעמים אנחנו נדרשים ללמוד משהו חדש מבלי שאנחנו בחורים ללמוד אותו. אם נבין שהבחירה בידנו, שאנחנו יכולים לעשות כל דבר, נוכל להתמודד עם למידות חדשות בקלות. ניקח לדוגמא את דנה (שם בדוי). דנה עומדת לפני תרומת ביצית, והיא מלאה בחששות ובהתלבטויות. היא מאוד רוצה להיות אמא, היא מבינה שתרומת ביצית זו האופציה הריאלית מבחינתה, וברמה הרציונאלית היא מבינה את ה"בעד ונגד" בנוגע לתרומת ביצית. היא טוענת שהיא לא יכולה להתחיל את התהליך הזה כי היא לא יודעת איך היא תתמודד.

 

איך ההבנה של הנחת הייסוד הזו עזרה לדנה להתמודד? הפגשתי את דנה עם יפעת, שהיא אמא גאה לתינוקת מתוקה שנולדה מתרומת ביצית. יפעת סיפרה לדנה על התהליך שעברה, ודנה התרשמה מהאופן שבו יפעת עברה את התהליך. עשיתי לדנה הליך NLP שנקרא: מחולל ההתנהגות החדשה, והיא הרגישה שהיא מוכנה לקבוע פגישה עם הרופא שלה, אשר ליווה אותה בתהליך תרומת הביצית.

 

4.        "אין כישלון אלא משוב לצמיחה" - הייתה לנו מטרה, ניסינו להגשים אותה ולא הצלחנו L. במקום להרגיש שאנחנו נכשלנו, בואו נעשה את זה שוב, אבל אחרת, טוב יותר. כאשר אנחנו מרגישים שאנחנו כישלון, אנחנו מרגישים רע. אבל כשאנחנו מבינים שהכישלון הוא רק תוצאה של הפעולות שנקטנו בהן, אנחנו יכולים להתייחס לכישלון כמשוב לאיך שפעלנו, ומכאן לנסות דרך אחרת לפעולה, כדי שנצליח בפעם הבאה.

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנוכל להתמודד עם חוסר הצלחה בכניסה להריון בצורה טובה, וכדי שלא נסיק מסקנות אישיות, ונבנה לנו אמונות מגבילות, בקשר לעצמינו ולגוף שלנו.

ניקח לדוגמא את מיכל, שניסתה להרות קצת יותר משנתיים. היא ובעלה דן, נחשבים בלתי מוסברים. כל הבדיקות שלהם תקינות, והם לא הצליחו להרות. אחרי 8 חודשים של ניסיונות טבעיים, הם עברו להזרעות. 6 הזרעות לא השיגו הריון. גם 7 טיפולים של הפריית מבחנה לא עשו את העבודה. מיכל הסיקה שיש לה בעיות שלא ניתן לעלות עליהן. היא התחילה להאמין שיש משהו דפוק בגוף שלה, וככל שעבר הזמן, כך היא הייתה פחות ופחות אופטימית לגבי סיכויי ההצלחה שלה להרות.

איך ההבנה של הנחת היסוד הזו עזרה למיכל להתחבר שוב לגופה ולאמונה שהיא תהיה בהריון? מיכל הפנימה שרפואה אינה מדע מדויק, ושלצערנו, מהרגע שמחזירים לה את העוברים לרחם אנחנו בעצם לא יכולים לדעת מדוע הם לא משתרשים (יכול להיות שהעוברים מפסיקים להתפתח, יכול להיות שהם לא מצליחים להשתרש..) ואין ברירה אלא לעשות ניסיונות שונים, עד שיושג הריון. היא השתכנעה לשנות גישה, פרקה אמונות מגבילות שהיא יצרה, ובסופו של דבר הרתה באופן ספונטאני בהפסקה בין טיפולים.

 

5.        "משמעות התקשורת היא בתגובה שמקבלים" - קרה לכם פעם שמישהו אמר לכם שלא הבנתם למה הוא התכוון?...

אם לא הבינו אתכם, אם קיבלתם תגובה שונה מזו שציפיתם לה, סימן שלא הסברתם את עצמכם מספיק ברור לצד השני. האחריות שהצד השני יבין מה אתם אומרים היא עליכם. אז מה עושים כשמישהו לא מבין אותנו? משנים את האופן שבו אתם מתקשרים, הן ברמת התקשורת המילולית והן ברמת התקשורת הלא מילולית (שפת גוף, טון הדיבור וכו').

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנוכל לשפר את התקשורת שלנו עם אחרים.

ניקח לדוגמא את תמר (שם בדוי). תמר מתלוננת שבעלה דורון (שם בדוי) לא מבין אותה. שהוא לא מבין מה היא עוברת, מה היא מרגישה. כששאלתי אותה אם היא מסבירה לו מה היא עוברת ומה היא מרגישה, היא ספרה שהיא כבר לא מנסה, כי הוא ממילא לא מבין, מה שגורם לה לכעוס עליו. הסברתי לה שאם דורון לא מבין אותה, היא צריכה למצוא דרך אחרת להעביר אליו את התחושות שלה, והזמנו אותו להצטרף לאחת מהפגישות שלנו. לפני הפגישה תמר סיפרה שהיא נוהגת לבכות בכל פעם שהיא מנסה להסביר לו מה היא מרגישה, והוא נלחץ מזה. כשתמר רואה את דורון נלחץ היא מסיקה שהוא לא מבין אותה.

איך ההבנה של הנחת היסוד הזו עזרה לתמד לתקשר טוב יותר עם דורון? לקראת הפגישה עם דורון תמר הבטיחה לנסות להעביר את המסר בצורה שונה. לשתף אותו במה שהיא מרגישה מתוך תחושה של שליטה ברגשותיה, ולא ממקום של קורבן. בפגישה התאפשרה שיחה ברמה אחרת ממה שתמר ודורון היו רגילים לשוחח בה. מיותר לציין שהרגשתה של תמר השתפרה מאוד בזכות היכולת שלה לתקשר עם דורון ברמה שהוא מבין.

 

 

6.        "מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית" - מתחת לכל התנהגות שלנו עומר רווח מסוים עבורנו. אם לא היינו מרוויחים מההתנהגות שלנו, בוודאי שלא היינו משמרים אותה.

 

למה חשוב שנבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנוכל להבדיל בין ההתנהגות לאדם, וכדי שנוכל להבין מדוע אנחנו, ואחרים, מתנהגים באופן שאנחנו מתנהגים.

ניקח לדוגמא את אפרת ויוגב (שמות בדויים). ליוגב יש בעיית זרע שמאלצת את אפרת לעבור טיפולי הפריה כדי שהם יוכלו להרות. יוגב מאוד אוהב לרכב על אופניים, והוא רוכב על אופניו שעתיים כל יום. על אף שהרופא שמטפל בהם הסביר ליוגב שרכיבה מרובה על אופניים עלולה לגרום לבעיית הזרע שלו, הוא מסרב להפסיק לרכב. כל הניסיונות להגיע לפשרה, ולגרום ליוגב להפסיק לרכב רק למספר חודשים, עד אשר יתברר האם ההפסקה גורמת לזרע שלו להיות טוב יותר, לא עלו יפה, ואפרת הרגישה תסכול רב, והאשימה את יוגב שבגללו, היא עוברת טיפולים רבים של הפרית מבחנה, שבגינם היא נאלצת להזריק כמויות רבות של הורמונים.

איך ההבנה של הנחת היסוד הזו סייעה לאפרת להרגיש טוב יותר? אפרת הבינה שיוגב רוכב על האופניים שלו כדי לספק לעצמו את ההנאה שברכיבה, שהוא "מכור" לה. הוא לא עושה זאת כדי להרע לה, כדי שהטיפולים לא יצליחו. ההבנה של הנחת היסוד הזו לא נותנת "הכשר" להתנהגות של יוגב, אבל היא מאפשרת לאפרת לא להרגיש פגועה ממנו. כאשר אפרת הבינה את הכוונה החיובית של יוגב עבור עצמו, והיא הפסיקה להיפגש ממנו, היא שינתה את המחשבות שלה לגביו, מה שאפשר לה להרגיש טוב יותר, ולהתנהג אחרת. השינוי בהתנהגות גרם ליוגב להבין לבד שכדאי לו לעשות הפסקה ברכיבה על האופניים שלו ולמצוא תחביב חלופי. לאחר 5 חודשי הפסקה מהרכיבה, תוצאת בדיקת זרע שנערכה ליוגב הראתה שהזרע שלו חזר לרמות שמאפשרות הריון טבעי, ולאחר חודשיים אפרת נכנסה להריון טבעי.

 

7.        "בהקשר מסוים, כל התנהגות יכולה להיות יעילה או שימושית" - עקשנות בד"כ נתפסת כהתנהגות שלילית, אבל היא יכולה בהחלט לעזור לנו כשאנחנו צריכים להתמודד עם משהו שאנחנו לא מצליחים להשיג בקלות, ואנחנו מתעקשים להשיגו, עד שזה מצליח.

 

למה חשוב להבין את הנחת היסוד הזו?  כדי שנוכל להעריך ולהוקיר תכונות "שליליות" שלנו, וכדי שנוכל להשתמש בהן כדי להשיג מטרות שלנו.

ניקח לדוגמא את ירדן. ירדן הייתה תלמידה "חנונית". במקום לצאת עם חברים היא הייתה יושבת בבית וקוראת אנציקלופדיות, חורשת את האינטרנט כדי ללמוד דברים חדשים. כשהתברר לירדן שיש לה שחלות פוליציסטיות, היא חרשה את האינטרנט וקראה כל מחקר אפשרי, וגילתה שכיום מקובל לטפל בנשים שיש להן שחלות בעלות מבנה פובליציסטי, בדיאטה מאוזנת ומיוחדת, ובתרופה שבמקור הייתה מיועדת לחולי סכרת.

איך ההבנה של הנחת היסוד סייעה לירדן להרגיש טוב יותר עם עצמה? ברגע שירדן הבינה שבזכות ה"חרשנות" שלה היא מצאה פתרון לבעיה שלה, היא התחילה להעריך את התכונה הזו שלה, במקום להתבייש בה.

 

8.        "אנשים תמיד עושים את הבחירה הטובה ביותר עבורם באותו הרגע" -  או בשפת היום יום: חכמת הבדיעבד... חשוב לזכור שאת חכמת הבדיעבד יש לנו בדיעבד... אין לנו אותה בזמן ההתרחשות. בזמן ההתרחשות אנחנו עושים את הכי טוב שאנחנו יכולים, בהתבסס על המשאבים שאנחנו מחוברים להם, ואל לנו להלקות את עצמינו כאשר בדיעבד, אנחנו מבינים שיכולנו לפעול אחרת.

 

למה חשוב להבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנוכל לסלוח לעצמנו על טעויות שאנחנו עושים, וגם לאחרים.

ניקח לדוגמא את איילת שעברה טיפול של הפרית מבחנה על בסיס טבעי (שבו שואבים את הביצית האחת שמתפתחת בשחלה באופן טבעי, מפרים אותה ומחזירים את העובר לרחם). הרופא של איילת הציע לה להזריק זריקה דיכוי, כדי שלא יהיה לה ביוץ מוקדם (ואז למעשה יהיה ביוץ טרם השאיבה ולא יהיה מה לשאוב), אבל היא חששה שהזריקה תפגע באיכות הביצית שלה, והיא שכנעה אותו לוותר על הזריקה. כשהגיע זמן השאיבה, התברר שאיילת בייצה, ולא הייתה שאיבה. רק אז התברר לה שיש סיכוי של 20% של ביוץ מוקדם כאשר לא מזריקים זריקת דיכוי.

איך ההבנה של הנחת היסוד סייעה לאיילת להתגבר עם האכזבה? איילת הבינה שנכון לרגע שהיא שכנעה את הרופא שלה לנסות לשאוב את הביצית ללא דיכוי, היא עשתה זאת על מסך מיטב הידע שהיה לה באותה העת. לצערה, הידע הזה לא היה שלם, והיא לקחה הימור שהיא לא הייתה לוקחת באם הייתה יודעת את מה שהיא למדה בדיעבד, וההבנה הזו סייעה לה לסלוח לעצמה ולהפסיק להתייסר.

 

9.        "האנרגיה זורמת אל המקום אליו תשומת הלב מתמקדת" - אם נמקד את תשומת ליבנו להגשמת המטרה שלנו, כל האנרגיות שלנו יזרמו למען הגשמת המטרה. אם נפזר את תשומת ליבנו לכמה מקומות, כך תתפזר גם האנרגיה שלנו.

 

למה חשוב להבין את הנחת היסוד הזו? כדי שנשכיל למקד את תשומת הלב שלנו במטרות שלנו, וכדי שלא נבזבז את האנרגיות שלנו במקומות שלא מקדמים אותנו להשגת המטרות שהצבנו לעצמנו. ניקח לדוגמא את ליסה וגיא שמנסים להרות כבר שנה, ולא מצליחים. ככל שעוברים החודשים, ליסה מוצאת את עצמה בתחרות דמיונית עם החברות שלה ועם גיסתה החדשה. היא מבועתת מהמחשבה שכבר כמה מחברותיה הרות, וכן מודאגת מאוד מהאפשרות שגיסתה הטרייה תיכנס להריון לפניה. רק המחשבה על כך מדירה שינה מעייניה, והיא מדוכאת מאוד.

איך ההבנה של הנחת היסוד עזרה לליסה לרכז את האנרגיות שלה? הסברתי לליסה שיש לכולנו כמות אנרגיה מוגבלת. את מה שיש לנו חשוב שנפנה אל עבר המטרות שלנו. דימיתי את הנחת היסוד לכיבוי שרפה. את אותה כמות מים שעוברת בצינור, אפשר להזרים דרך ממטרה שמפזרת את המים לכל הכיוונים, או שניתן לכבות אותה בעזרת צינור מים. ליסה לא הייתה צריה הרבה יותר מזה כדי להבין שהיא מבזבזת אנרגיות מיותרות מהדאגה "מה יהיה אם...". היא הבינה שכדאי לה להתמקד בהשגת ההיריון שלה, במקום לחשוב על הריונות של אחרים.

 

10.      "כל מטרה אפשר להגשים, אם נחלק אותה למטרות משנה קטנות דיין" - אם נסתכל על משימות גדולות כיחידה אחת, אנחנו עלולים להיבהל מהן, ולחשוש שאנחנו לא מסוגלים להתמודד איתן. אם נחלק את המשימות שחשובות לנו לתתי משימות קטנות מספיק, שכאשר נסתכל כל פעם על תת משימה אחת, נתמקד בה נשיג אותה, ונעבור לתת המשימה הבאה, נוכל להשיג את כל מטרותינו.

 

למה חשוב להבין את הנחת הייסוד הזו? כדי שנוכל להתמודד עם אתגרים בהצלחה. כדי שלא נחשוש שהמשימה גדולה עלינו ושאין ביכולתנו להשיגה. ניקח לדוגמה את הסיפור של יעל. יעל שקלה מעל למאה ק"ג, והרופא שלה אמר לה שאם לא תוריד במשקל, הסיכויים שלה להרות יהיו נמוכים. המחשבה שעליה להוריד כ-40 ק"ג גרמה לה לחשוב שאין סיכוי שהיא תצליח להוריד את כמות הקילוגרמים הללו, וכתוצאה מכך הייתה מדוכאת, שסיכוייה להרות נמוכים.

איך ההבנה של הנחת היסוד עזרה ליעל לרדת במשקל? היא נרשמה לשומרי משקל, שם הציבו לה יעדים שבועיים הגיוניים, שהיא הרגישה שהיא מסוגלת לעמוד בהם. היא החליטה שהיא מתרכזת כל שבוע, במשקל שהיא רוצה להשיל באותו שבוע, ולא חושבת על סך המשקל שעליה להוריד. שימוש בדרך זו סייע לה לרדת את כל המשקל שהיא הציבה לעצמה, הרתה וילדה, ולאחר הלידה חזרה למשקל שבו התחילה את ההיריון שלה .

 

שיהיה לכולכם בהצלחה!
יובל שחק.

 

 

יובל שחק - ליווי והתמודדות ע טיפולי פוריות - NLP MASTER PRACTITIONER, דימיון מונחה, ריפוי מטארומות.
מעבירת סדנאות "עוברות את זה אחרת"
http://www.shiriveyuval.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב