דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול הומיאופתי בחרדה ודיכאון 

מאת    [ 20/12/2008 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 3059 פעמים ]


טיפול הומיאופתי בדיכאון וחרדה
אורנה מיכלוביץ RCHOM


חרדה מתעוררת במצבים בהם לאדם אין שליטה על מה שקורה והוא לא יודע למה לצפות, למשל כשמתכונן למפגש חשוב, כשמוטל עליו להיבחן , להופיע או להרצות לראשונה בפני קהל.. חרדה מסוימת לפני אירוע כזה היא נורמלית ואף חיובית כי גורמת לבן אדם להתכונן בדרכים שונות וכך להצליח. חרדה מועטה מידי לא תביא לביצוע אופטימלי, וכך גם חרדה גדולה מידי.
חרדה לא ספציפית ולא קשורה לאירוע מסויים היא סיבה שרבים מגיעים לטיפול בגללה (זה קורה בעיקר בשנות העשרים והשלושים המוקדמות שאז הדרישה להצלחה מקצועית חומרית, הופעה משכנעת, יחסים מוצלחים - כל אלו הן דרישות מעיקות על צעיר שמתחיל את חייו, ובנוסף מנגנונים רווחים בתרבות המערב, מנגנונים של ביקורת תחרות והשוואות שמביאים אנשים צעירים להרגיש בלתי כשירים מול משימות החיים. כל אלו ועוד (טראומות מתמשכות, גבולות שנפרצו, התעללויות ועוד, עשויים להיות ברקע לתחושות החרדה). הפונים ידווחו על תחושה לא מוגדרת של חשש ובהלה מפני מה שמביא העתיד, על חשש מציף ומקשה על תפקוד בפיתרון בעיות חיים רגילות, ולא מעט פעמים על דיכאון ומצוקות נוספות.
הסימפטומים הפיזיים של החרדה הם מאפיינים ידועים של נכונות להתמודדות מאמצת: חוסר שקט, קשיי שינה, נשימה מהירה, בלבול, סחרחורת בחילה, לחץ דם גבוה הזעה, דפיקות לב מהירות. לעיתים קרובות יש מחלות שמתלוות ובאות במקביל לחרדה, מצבים נפשיים מתמשכים כמו דיכאון, סכיזופרניה, הפרעה קומפולסיבית אובססיבית, זאבת, היפותירידואיזם, מחלות פרקים, סכרת ,לחץ דם גבוה, ועוד ועוד.
יש הסברים פסיכולוגים שונים לחרדה, הגישה הדינמית למשל רואה בקונפליקטים בלתי מודעים שמתקרבים למודעות את הסיבה לחרדה, גישות אחרות רואות את החרדה כתוצאה של חיקוי או חוסר אונים נלמד המביא לתחושה שאי אפשר להתמודד עם מצבים בלתי צפויים ובלתי נשלטים ולכן אלו מעוררים חרדה גדולה - הטיפול הפסיכולוגי או אחר יהיה בהתאם לתיאוריה המסבירה - הפסיכולוגיה הדינמית תטפל בתכנים בלתי מודעים והשיטות ההתנהגותיות הקוגניטיביות - בחשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה ושינוי אופי החשיבה בבסיס הדימוי העצמי.

ההומיאופתיה - תעשה מאמץ להבין את מקור הבעייה ולטפל בתרופה המתאימה.. מדובר ברפואה המתבססת על תרופות שמכינים באופן ייחודי על ידי מהילה וניעור, והתרופות האלה מחזקות כוחות נפש ומאפשרות התמודדות עם האירועים ברקע החרדה. ההתמודדות הזאת נעשית ללא עיבוד מודע אם כי ניתן להרגיש את התהליך בחלומות ובשינוי בצורת החשיבה וההתייחסות ובהיעלמות הסימפטומים. עיבוד מודע יותר לעיתים מומלץ בשיחות, אך הוא לא המפתח לריפוי.

מציאת התרופה הנכונה מתאפשרת מתוך ההבנה המושגת בשיחה.) בשיחת הבירור ההומיאופת מנסה להבין מה מאפיין את הפונה אליו ומה ברקע לחרדה. לפעמים לא ניתן להבין את הסיבות הישירות אבל אפשר להבין לא מעט לגבי הרגישויות הייחודיות והמאפיינים של הפונה לטיפול ואלו מכוונים את המטפל לתרופה המתאימה.
התרופות ההומיאופתיות עובדות מהר וביעילות, הן זולות, לא מתמכרים אליהן ואין להן תופעות לוואי.
טיפול הומיאופתי בחרדה ובדיכאון יתבסס על ההבנה של התמונה האינדיבידואלית של הפונה לטיפול, מה מייחד אותו ומה אופייני לו. בהשגת הבנה כזאת מתמקד המאמץ של המטפל. אין דיכאון אחד דומה למישנהו כי כל אדם סובל באופן שונה, מסיבות שונות ובדרך אחרת, ולכן הפיתרון לכל אחד יהיה אחר, (למרות שישנם גם מאפינים דומים לכל מי שסובל מדיכאון ובהם מתמקדת למשל הפסיכיאטרייה).
ההומיאופתיה מתמקדת במה ששונה ומיוחד לאדם הסובל), ובהתאמת התרופה יילקחו בחשבון הרגלים, גיל, סגנון חיים, רקע משפחתי, אירועים מיוחדים, רגישויות, צורות ביטוי, עולם דימויים, חלומות, העדפות, כאבים מחלות וכו.

הדגמה באמצעות תיאור מקרה (תיאור חלקי כמובן) של טיפול הומיאופתי בדיכאון וחרדה:

אדם בן 42, איש עסקים, מדוכא כבר מספר שנים, לאחרונה בגלל אהבה נכזבת שהביאה לתחושות קשות של מתח, כעס ויאוש. יחסיו עם אחרים די שטחיים, ומאז שנפרד מאישה שעדיין מאוהב בה הוא מרגיש שהוא מתפרק. הוא מאד שאפתן בעסקיו ומרגיש ש"יש לו את זה" אבל עד עכשיו לא נחל הצלחות גדולות והוא מאד מתוסכל ופוחד שחייו יהפכו לכישלון. הוא ממהר, חסר מנוחה, ביקורתי אבל שונא ביקורת כשמכוונת כלפיו, רגיש לרעש, חושב על התאבדות - על קפיצה מקומה גבוהה.
הוא לא מדבר על החרדה עם אף אחד, אבל יש לו חשש מתמיד שליבו לא יעמוד במעמסה והוא ימות ממחלת לב או דום לב. בלילות הוא מרגיש דפיקת לב חזקת וחרדה רבה, ואיזה מועקה בלב. קשה לו לישון והוא שוכב שעות ער וחושב בלילה והחרדה רק מתגברת.
מאז שהיה ילד נלחם לקבל אישור והערכה מאביו ללא הצלחה.
הוא מדבר מהר ולא באמת מחכה לתשובה.

מרגיש טוב יותר כשמקשיב למוזיקה ובשמש
יש לו כאבי שיניים
כאבי בטן, בעיקר בערב
אוהב אלכוהול, לחם קפה
שונא בשר

רופא המשפחה רשם לו פרוזאק, הוא לא לקח, חבר שחשש למצבו המליץ על פסיכותירפיה, והפסיכולוג ,כעבור חודשיים של טיפול, המליץ שייקח פרוזאק. הוא לא רצה לקחת פרוזאק ואז פנה להומיאופתיה.
התרופה ההומיאופתית שניתנה לו על סמך הדברים האלה (וכל סטודנט להומיאופתיה יזהה בקלות מה התרופה המתאימה כאן) השפיעה כבר בשבוע הראשון שאז הרגיש כאילו "ענן כבד שהקיף אותו הלך והתבהר".. ואחרי עוד כמה חודשים הרגיש מחודש ומלא תקווה, ללא סימנים לדיכאון או יאוש, הרבה יותר כשיר להתמודד עם "מפלות" ואתגרים בעסקים.

כיום הפיתרון המקובל ביותר לחרדה ודיכאון הן תרופות ה פסיכיאטריות, זה הפיתרון הראשון שעולה במחשבה, ולא תמיד זה הפיתרון הנכון.. מלבד תוצאות לוואי של התרופות האנטי-דיכאוניות, הן יוצרות נתק פנימי בין הרגש והחשיבה, ומטשטשות עקבות, עקבות שיובילו למקור המצוקה, לפעמים טיפול ממשי במצוקה של מתבגר תשנה את חייו כך שיוכל לחיות חיים של סיפוק והגשמה עצמית, בעוד שטיפול בתרופות פסיכיאטריות לא ירפא, אלא רק יטייח את הבעייה, ויקשה עליו הן מבחינת הדימוי העצמי של מי שזקוק לתרופה כדי לתפקד, וגם בגלל ההדחקה של רגשות כעס כאב ותסכול, רגשות שטיפול של ממש בהם היה משנה את חייו. לכן מי שנמצא בצומת הזאת וחושב איך לטפל בעצמו איך לרפא את חייו כדאי שייקח החשבון גם את האפשרות של טיפול הומיאופתי..



אורנה מיכלוביץ הומיאופתית קלאסית מוסמכת ורשומה במשרד הבריאות, בעלת הכשרה בפסיכולוגיה (לימודי תואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית)מרצה בכירה ומנחת מתמחים, עובדת בתל אביב ובירושלים 0544531676



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב