דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לעזור לילדך לפתח את יכולת הריכוז שלו 

מאת    [ 19/12/2008 ]

מילים במאמר: 1146   [ נצפה 4984 פעמים ]

דעתו של הילד מוסחת בקלות, מתייאש בקלות, היפר אקטיבי
אם אחד מהניסוחים הללו מתארים את ילדך,אתה לבטח מודאג מכך שהוא סובל מחוסר יכולת להתרכז.למעט מאוד ילדים יש יכולת ריכוז מולדת ועבור שאר הילדים שלא נולדו עם היכולת הזו לעיתים קשה לפתח ריכוז.לילדים אלו קוראים חולמניים או אפילו ילדים בעיתיים. החברה ממהרת להדביק להם תוויות של "בעיות קשב וריכוז" כגון ADD ו-ADHD.

אין ויכוח על כך שהיכולת להתרכז היא אחת מכישורי החיים החשובים,והידיעה כיצד לעזור לילדך לפתח יכולת זו היא הפתרון.

במאמר זה נחלוק כמה מהרעיונות כיצד לעזור לילדך לפתח את יכולת הריכוז שלו.

קודם כל דע מהי הנורמה
דבר ראשון חשוב לוודא שכמה גורמים יימצאו באיזון המתאים

האם התזונה של ילדך מזינה ובריאה?האם הוא ישן מספיק שעות?האם הוא מתרגל פעילות גופנית בכמות מספקת?האם ישנם גורמים אחרים שגורמים לילדך להיות עצוב,כעוס,מודאג או נרגש?

דבר שני,חשוב לוודא שהציפיות שלך הגיוניות,עבור רוב הילדים(וחייבים להודות שגם עבור כמה מבוגרים)היכולת להישאר מרוכז דורשת תרגול-זוהי מיומנות נרכשת לא רפלקס טבעי.להמתין שהיכולת להתרכז תתפתח האופן טבעי יכול להיות הרבה יותר מתסכל עבור הורים חדשים מאשר הורים שכבר חוו זאת בעבר.


השווה את התנהגותו של ילדך להתנהגותם של ילדים אחרים בני גילו,דבר עם הורים אחרים,שאל מחנכים ורופאים מהו טווח הקשב הממוצע לגיל של ילדך,אתה עלול להיות מופתע מהתשובה."טווח קשב נורמאלי צריך להיות בן 3-5 דק' עבור כל שנת גילו של הילד.עבור ילד בן 3 טווח הקשב הנורמאלי יהיה בין 9 ל-15 דק',לילד בן 10 הטווח יהיה בין 30 ל-50 דק' של קשב וריכוז".זאת לפי דברי דר' בקה אריסון מביה"ס לרפואה בויסקונסון ארה"ב.

"הדבר קצת יותר מורכב ממה שחושבים,הריכוז מתפתח בשלבים".מוסיפה דר'

אריסון "בתחילה הילדים נוטים להתרכז בדבר אחד מסוים למשך הרבה זמן ומתעלמים מכל שאר הדברים.אנו רואים זאת בעיקר אצל תינוקות.בשלב השני הם נוטים להיות מפוזרים.הם נוטים לעבור מפעילות אחת לשנייה במהירות.בשלב השלישי,ילדים מפתחים ריכוז סלקטיבי-הם מפתחים את היכולת להפעיל את הריכוז שלהם מתי שהם רוצים,לדוגמא לעבור מתשומת לב להרבה דברים לתשומת לב לדבר אחד מסוים .לילדים מסוימים לוקח יותר זמן להגיע לשלב השלישי בדיוק כפי שילדים מסוימים מתחילים ללכת מאוחר יותר מהאחרים".

למרות הנאמר לעיל ילדך יכול להיות מתואר על ידך או ע"י אחרים בתיאורים הבאים:

*קופצני:אינו יכול שלבת במנוחה לטווח הזמן הצפוי לילד בן גילו.כל הזמן קם לעשות דברים אחרים.

*חולם בהקיץ:באופן קבוע נראה כאילו הוא בעולמו הפרטי,ללא הבעת פנים או עם הבעת פנים חולמנית ונראה כאילו הוא בוהה בחלל.

*מוסח בקלות:באופן קבוע עובר מפעילות אחת לשנייה או שאינו יכול להתמקד בנושא בזמן שיחה.

*היפר אקטיבי:באופן קבוע נרגש יתר על המידה ותמיד בתנועה.

*אימפולסיבי:לעיתים תכופות פועל לפני שהוא חושב.יש לו תגובות פיזיות ואמוציונאליות בלתי נשלטות.

מצא פתרון
ישנן הרבה דרכים לגשת לנושא,מהניסיון שלנו עם ילדים בכל הגילאים ומשיחות עם מומחים בנושא.מצאנו שהשיטות הבאות מהוות פתרון יעיל בעזרה לילדים שמתקשים להתרכז.

1.עודד "תרגילי מח" המתאימים לגיל הילד כגון:צביעה,משחקי קופסא,פאזלים.פעילויות אלה יעילות במיוחד עבור הילדים משום שההורים ומבוגרים אחרים יכולים להשתתף בהן.סוג זה של פעילות לא גוזל הרבה זמן ויש תמורה מוחשית בסוף הפעילות(תמונה יפה לתלייה על המקרר,או פאזל שנראה כמו בתמונה שעל הקופסא).ניתן לשלב בהדרגה משחקים מורכבים יותר ופאזלים גדולים יותר ככל שהילד גדל.


2.ספק אתגר-פאזלים ומשחקים כמו לדוגמא "שחמט" מאפשרים לילדים לתרגל את המח שלהם לבדם או עם ההורים.כאשר הילד משחק במשחקים כאלה הם דורשים ממנו הכוונה עצמית של הריכוז שלו.

3.הירשם לשיעורים-שיעורי ריקוד,מחול,נגינה בגיטרה או קישוט עוגות-לא חשוב מה תחום ההתעניינות של הילד,שקול את האפשרות לרשום אותו לחוג.זאת למרות שהדבר האחרון שאתה רוצה לעשות הוא לדחוף את ילדך לעוד שיעורים שהם הוא לא יהיה מרוכז.אם תתאים את החוג לתחום ההתעניינות של ילדך הוא ישים לב למורה והדבר ילמד אותו כיצד להישאר מרוכז.

4.פעילות ספורטיבית-פעילות גופנית היא התרופה הטובה ביותר לכל האנרגיה האצורה בתוך הילד,וענף ספורט אישי כמו שחייה או אתלטיקה אפילו טובים יותר משום שאין זמן שבו יושבים בצד כמו במשחקי כדור קבוצתיים ואין את הגורים שבו אתה עלול לאכזב את הקבוצה שלך.

5.עודד את הילד יותר מאשר אתה מעביר ביקורת-כולנו עובדים טוב יותר ומוכנים להתאמץ יותר כאשר התוצאות הן חיוביות.ילדים רוצים וזקוקים לעידוד ומחמאות.קל לעודד אותם כאשר הם קטנים ומקסימים.אבל עידוד אינו מאבד מערכו גם כאשר קטנטנים אלו הופכים לבוגרים.אמור להם כשהם עושים משהו נכון והם ירצו לעשות זאת שוב ושוב.

6.כבה את הטלוויזיה וגם את משחקי הוידיאו-הטלוויזיה וגם משחקי הוידיאו מעודדים טווח קשב קצר,הגבל את זמנו של ילדך עם מכשירים אלה.

אבל הנה האתגר-כל השיטות הנ"ל נראות כרעיונות קלים לביצוע,אבל ההתחייבות לבצעם על בסיס קבוע היא קשה.החדשות הטובות הן שיש פתרון שמשלב את כל השיטות שהובאו להלן.הפתרון הזה הוא אומנויות לחימה מדוע?

אומנויות לחימה מחזקות את המח והשרירים
אחת מהתמורות הרבות של אומנויות לחימה היא הדרך בה הן מחזקות את המח.המשמעת הטבועה באומנויות הלחימה מתפתחת מהר אצל התלמיד וגורמת לשינוי לטובה בקשב שלו.

אומנויות לחימה מספקות תרגול למח

החל מהיום הראשון לאימונים,מוצב לילדים האתגר לחשוב באותה מידה שבה הם נדרשים לפעול.לימוד התנועות והקאטות דורש ריכוז. אחת הסיבות שאומנויות לחימה כל כך יעילות היא שהאימון מחזק את הזיכרון בזמן פעילות.כדי לחזק את הזיכרון בזמן פעילות חשוב להשתמש בחזרות והפעלה של מערכות רבות,כגון:ראיה ושמיעה,באותו זמן שהתלמיד מנסה לבצע את הפעולה הנדרשת.התלמידים לומדים מדוגמא אישית,מהסבר ומחזרות.

אומנויות לחימה מספקות אתגר
אומנויות לחימה מלמדות כישורים לחיים כגון:משמעת, נימוס וריכוז. התלמיד לא יכול להתקדם בדרגות מבלי שהוא מראה שהוא רכש כישורים אלו בהתאם לגילו.ככל שהתלמיד מתקדם באימונים נדרשת ממנו רמה גבוהה יותר של דיוק בתנועות ובמורכבות שלהן.כל המרכיבים האלו יחדיו עוזרים לילד לאמן את מוחו בצורה כזאת שלא חשוב אם הוא נמצא בשיעורים או מחוץ למועדון בעולם האמיתי הוא יהיה מסוגל להגיב ולהתנהג בצורה אחראית.היכולת של התלמיד להתרכז והיכולת שלו להימנע מהסחות דעת בזמן השיעור עוברות גם לביה"ס ולבית משום שהוא למד כיצד לא להיות מוסח בקלות.

אומנויות לחימה מספקות סביבה תומכת
אומנויות לחימה גורמות לילד להיות מעורב פיזית ושכלית.הילד נהנה בזמן השיעור ומתגאה בכך שהוא לומד דברים שרוב הילדים לא יודעים לבצע.

אומנויות הלחימה מחזקות את המוטיבציה
תהליך הלימוד מערב את כל הגוף ומערכות סנסוריות מסוימות,הוא משלב ריכוז והשתלבות עם חברים ומשפחה.

אומנויות לחימה מספקות אימון אינטנסיבי
אומנויות לחימה והגנה עצמית הן ספורט אישי,הן מורידות את הלחץ לביצוע טוב בפני ילדים אחרים או הלחץ לנצח במשחק.התלמידים מתרכזים בתנועות האישיות שלהם ולא במה שכל השאר עושים,בנוסף הם גם לא צריכים לדאוג מאכזבת חברי הקבוצה שלהם.ההדרכה מתמקדת בתלמיד בצורה אישית ובתהליך שלו לקראת השגת הדרגה הבאה שלו.הילדים מוציאים המון אנרגיה בריצות וקפיצות ותרגילים שונים.

מורים לאומנויות לחימה מתורגלים לעודד יותר מאשר להעביר ביקורת.מורה טוב משתמש בגישה של חיזוק, תיקון וחיזוק,בה התלמיד זוכה קודם לעידוד וחיזוק על דבר שביצע נכון ואז לתיקון והסבר כיצד לבצע את הדבר שלא בוצע נכון,ברגע שהוא מתקן ומבצע נכון הוא זוכה לעידוד וחיזוק נוסף על ביצוע התיקון.הילדים גם זוכים לפיצוי כמו מדבקות,כוכבים לחליפה,מדליות,גביעים וחגורות בצבעים שונים.

אומנויות לחימה מוציאות את הילד מצפייה בטלוויזיה

כשהילד מתאמן הוא לא יושב מול הטלוויזיה,הוא זז ופעיל.

אם ברצונך לדעת יותר כיצד אומנויות לחימה יכולות לשפר את הקשב והריכוז של ילדך בבקשה צור איתנו קשר ונשמח לענות על כל שאלה.עדיף שתאפשר לילדך לחוות את יתרונות הריכוז בעצמו שיעורי קראטה שלנו-יש לנו שבוע ניסיון עבורך!

הינכם מוזמנים לגלוש לאתר שלנו: http://www.karate4u.co.il/

אודות
יואל
בן הרוש

מנהל
בית הספר לאומנויות
לחימה

בקרית מוצקין,
חגורה שחורה דאן 6 בקראטה


שוטוקאן, מאמן
מוסמך מטעם מכון וינגייט,
מדריך קרב מגע בצה"ל, מאמן
נבחרת הנוער של ישראל בעבר, מאמן
מוסמך



מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב