עיצוב שעובד דומה לקסם. קשה למתבונן במוצר מעוצב (בין אם זה בית יפה או אתר ברשת, לוגו או שמלה) לדעת מה בדיוק מושך אותו להתעניין באותו מוצר. המתבונן לא עסוק בכלל בשאלה, למה אני נמשך להמשיך להתבונן במוצר ולמה אני מרגיש צורך או רצון לייצר איתו אינטראקציה - להכנס אליו, אם זה בית ; לגלוש בין הדפים וללמוד עוד, אם זה אתר ; להאמין לו אם זה לוגו או לרכוש אותו אם זו שמלה. לפעמים, גם האנשים שיצרו בעצמם את המוצר המעוצב לא יודעים בוודאות גמורה מה בדיוק נעשה בו שגרם לעיצוב שלו לעבוד. חלקם מכנים את זה כישרון, חלק אחר - שילוב של עבודה, כישרון ומזל (או 'השראה'), וחלק מספקים הסברים מדעיים כביכול, כמו שילובי צבעים, צורות ומסרים בלתי מילוליים. בין אם הסברים אלה מתקבלים על הדעת או לא, קשה להתווכח עם עיצוב שעובד, עם מוצר שמוכר ועם אינטראקציה שנוצרת בין שירות או מוצר לבין לקוחות ואנשים, בזכות אותו עיצוב, שהשאיר רושם ראשוני חיובי.
הדבר הראשון שרואה מישהו שנכנס לאתר הוא המראה הכללי של האתר. חלק מהאנשים יחפשו כותרות, חלק אחר - תוכן, ואחרים יחפשו מייד מחירים או אפשרות ליצור קשר, אבל כולם כאחד יתרשמו התרשמות ראשונית מהאתר, עוד לפני שישהו בו דקה. רושם ראשוני הוא בעל חשיבות מכרעת. מסופר על ג'ון ברנשטיין, איש העסקים המצליח שהביא שחקנים וכשרונות רבים מאירופה להוליווד שבארה"ב, שייחס את הצלחתו לכרטיס הביקור המעוצב אותו חילק בתחילת דרכו. הוא רכש נייר איכותי מאוד, התייעץ עם מעצבים שבקיאים במלאכתם על כל קו, אות ונקודה בעיצוב הכרטיס ושאל לדעתם לגבי המסרים והשדרים שהכרטיס מעביר. רק לאחר שהיה בידו כרטיס ביקור שעוצב על פי עצות המומחים הוא התחיל לחלק אותו והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. אפשר כמובן להתווכח עם המניעים להצלחתו, אבל עם ההצלחה עצמה קשה להתווכח. וללמוד אפשר וגם מומלץ מהצלחות של אנשים אחרים, לא מכשלונות.
אפשר וגם כדאי לפרוט את השאלה מה זה עיצוב מוצלח, אלא שהדיון מסובך ואולי מוטב להשאיר אותו לעוסקים ולמומחים בנושא. רק אציין שעיצוב מוצלח, כמו בחורה יפה, הוא משהו שמעיד על עצמו ברגע שרואים אותו, גם אם לא יודעים להסביר למה.
עסק שרוצה להתקיים ברשת ומכיר בחשיבות הרושם הראשוני, צריך להיעזר באנשים שיודעים את עבודתם ומנוסים ביצירת הקסם שנקרא עיצוב שעובד.
חלק ממה שגורם לעיצוב לעבוד הוא היכולת להעביר - במספר קווים, בבחירה נכונה של צבעים, תמונה וצורות - כמעט עולם שלם. או לפחות אוסף ברור של תכונות מוגדרות. תכונות אלה צריכות לעמוד בהתאמה לעסק שעבורו נעשה העיצוב: אם העסק קשור לכספים, הרי שהתכונות הדרושות לעסק שכזה הן יעילות ורצינות, ולכן אלה גם התכונות שצריכות לעבור בעיצוב. אם זו חברה שמארגנת חתונות ובריתות, הרי שהתכונות שמשוייכות לעסק כזה הן שמחה, צבעוניות, קשר למסורת כלשהי. יש עוד הרבה דוגמאות, ואפשר לחשוב על כל תחום ולהבין די מהר אילו תכונות אמור להעביר עיצוב שנעשה עבור אותו תחום. אלא שבין לדעת מה צריך העיצוב להעביר ולמסור, לבין היכולת לעשות את זה... טוב, את הפער הזה כדאי להשאיר לבעלי הידע, הכישרון, הנסיון והחשיבה היצירתית.
הכותבת עובדת בחברת ק.ג. עיצוב Kedesign, חברה המתמחה בעיצוב אתרים, הקמת אתרים לרשת, פיתוח אתרים, ומספקת שירותי עיצוב שונים: מייל מעוצב, אתר, עיצוב לוגו, באנרים, ניירת משרדית ועוד.