דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסילה מנהלית - שלילת רישיון נהיגה והשבתת רכב ללא משפט 

מאת    [ 17/12/2008 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 3470 פעמים ]

קודם כל, מהי פסילה מנהלית - מדובר על סמכות המשטרה - שהיא גוף אכיפה - לשלול את רישיון הנהיגה ורישיון הרכב, ובעצם להורות על השבתת הרכב ואחסונו במגרש רכבים, ללא שבית משפט קבע שביצעת את העבירה. ההחלטה היא מנהלית ולא שיפוטית. קיימות בחוק סמכויות פסילה מנהליות נוספות, למשל של רשות הרישוי, לפסול רישיונם של נהגים מסוכנים, לחייבם במבחנים ולהטיל אמצעי תיקון אחרים כמו גם לפסול רישיונות נהגים מסיבות בריאות - אולם על אלו, במאמר אחר.

כיצד מתבצע התהליך: שוטר חושד בך שביצעת עבירת תעבורה שמאפשרת פסילה מנהלית, וכאלו מפורטות בפקודת התעבורה, הוא רשאי לקחת לך את הרישיון במקום, לתת לך רישיון נהיגה זמני ולזמן אותך לשימוע בפני קצין משטרה, לא יאוחר מ - 3 ימים מיום שלקח לך את הרישיון, וצריך להדגיש - רק לקצין משטרה מדרגה מסוימת יש סמכות לפסול רישיון נהיגה ולא לשוטר.

בשימוע אמור קצין המשטרה להפעיל שיקול דעת האם לפסול את הרישיון או לא. קצין המשטרה חייב לעיין בחומר החקירה ולקבוע כי יש יסוד סביר להניח שיוגש כתב אישום על העבירה. קצין המשטרה חייב לתת הזדמנות לאדם החשוד העומד לפניו להשמיע את הסבריו ולערוך על כך רישום. שיקול הדעת הוא רחב ובין היתר ישקול הקצין את חומרת העבירה, נסיבותיה, דברי החשוד ועברו התעבורתי ו/או הפלילי הקודם.

קצין המשטרה חייב לנמק החלטתו בכתב ולחתום עליה. במאמר מוסגר יצוין כי תקופות הפסילה המנהלית של רישיון הנהיגה נעות בין 30 ל - 90 יום, על פי חומרת העבירה ותוצאותיה (כפי שמגדירה פקודת התעבורה) ותקופת הפסילה המנהלית של רישיון הרכב הוא עד 30 יום.

הדברים הם חשובים מאחר וביכולתך לפנות אל בית המשפט בבקשה לבטל את תקופת הפסילה המנהלית, והסיבות לכך הן החלטה בלתי סבירה של קצין המשטרה או פגם בהליך המנהלי ומדובר גם בפגם קל לכאורה, לדוגמא, העדר פרטי הקצין ודרגתו על טופס הפסילה מהווים פגם שיורד לשורשו של עניין. מאחר ושמו ודרגתו של הקצין אינם ידועים, ניתן לטעון כי הפסילה נעשתה בחוסר סמכות. קיימים פגמים אחרים היכולים "לעשות את העבודה" ועורך דין מומחה יידע לזהות אותם.

הקושי הוא לשכנע את בית המשפט בדבר קיומם של אותם תנאים המצדיקים קיצור או ביטול של הפסילה המנהלית כאשר מדובר בטענה של חוסר סבירות. עורך הדין המומחה יתחשב בטיעוניו, בין היתר, בנסיבות מיוחדות, עבר תעבורתי תוך אבחונו מבחינת הזמן, שיקולי צדק ופגמים בראיות התביעה כך שלמעשה ישכנע את בית המשפט כי לא סביר שיוגש כתב אישום על אותה עבירה. חשוב לדעת כי התביעה המשטרתית איננה חייבת לספק לחשוד את חומר החקירה בשלב הבקשה מאחר וברוב המקרים, טרם הוגש כתב האישום. עבודת עורך הדין תכלול, אם כן, גם פנייה מתאימה לגורמי החקירה/התביעה המשטרתית לאפשר לו לעיין בחומר החקירה בטרם תידון הבקשה וכל זה בזמן קצר ביותר (יום יומיים) עד קיומו של הדיון בבית המשפט.

על החלטת השופט ישנה זכות ערעור לשתי ערכאות - לבית המשפט המחוזי ואף לבית המשפט העליון, אם יש בכך צורך. חשוב לדעת שיש, ניתן, ואף רצוי במקרים מסוימים לנצל את אותן ערכאות שיפוט גבוהות יותר על מנת למצות את האפשרויות העומדות בפני אדם שרישיון הנהיגה והרכב חשובים לו.
עורך דין יניב מנור בעל מומחיות וניסיון רב בתחום דיני תעבורה בכלל ותחום הנהיגה בשכרות בפרט. לעורך דין יניב מנור פינה קבועה בתוכנית הרדיו של גבי זוהר ברדיו ללא הפסקה בנושאי תעבורה ודין פלילי וברדיו חיפה השתתף בדיון עם מנכ"ל עמותת אור ירוק בנושא נהיגה בשכרות. על שמו של עורך דין יניב מנור נרשמו הצלחות רבות בתחום מומחיות זה, הצלחות שהובילו לזיכויים, ביטול כתבי אישום והפחתה משמעותית בתקופת פסילת רישיון הנהיגה. http://www.psilat-rishayon.info/ כתובת המשרד: העצמאות 43 חיפה טלפון: 04-8661323, 054-9980339 manorlaw@actcom.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב