דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים להקלה על כאבי גזים אצל תינוקות 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 708   [ נצפה 8944 פעמים ]

טיפים להקלה על כאבי גזים אצל תינוקות

בכי הגובר בשעות אחר הצהריים ידוע גם בשמו קוליק. מייחסים לרוב בכי זה לגזים. שעות אחה"צ הן פרק של מעבר ושינוי-חלים מעברים בין אור לצל ושינויים בצפיפות האוויר ומשתררת אווירה של קדרות, שעשויה לעורר פחד. רק טיבעי שתינוקות החדשים בעולם זה ובעלי סף רגישות נמוכה, יהיו רגישים לשינויים האנרגטיים האלו ביתר עוצמה. השינוי האנרגטי יוצר צורך בהגנה, במגע ובחום אנושי. מגע בשעות אלה לתינוק עוזר ביותר להרגיעו.
הסימפטומים הנפוצים לבכי הנובע מגזים הם: כאבים, גזים, בטן נפוחה, עצבנות, בכי מתמשך היכול להמשך גם שעות. הורים רבים טוענים שהבכי העיקרי והבעייתי שאינם מצליחים להרגיע נובע מגזים.
יש מה לעשות על מנת להקל על כאבי הגזים:


?הפתרון הטוב ביותר לגזים הוא לא לחכות לשעות הקשות, אלא לנסות לצמצם אותם ע"י פעילות מונעת מספר פעמים במהלך היום בשעה שהוא נינוח. כאשר התינוק נמצא כבר בהתקפת גזים קשה יותר להרגיע אותו. להלן סט של תנועות מהעיסוי שחוזרים עליו 3 פעמים כל פעם. רצוי לחזור עליו מספר פעמים במהלך היום. במידה והתינוק נמצא כבר בהתקפת גזים, ניקח מספר נשימות, נסביר לתינוק שאנו הולכים לעזור לו ונחזור על הסט על בגדיו וללא שמן.הסט:
1. 6 פעמים את תנועת "גלגל המים"- בעזרת כפות הידיים, יש לבצע תנועות אסיפה על בטנו של התינוק, יד אחרי יד, כאילו עורמים חול לכיוונו.
2.נביא רגליים אל הבטן תוך ספירה על 6. נחזיק מספר שניות ונשחרר תוך ניעור קל של הרגליים.
3."שמש ירח"- יד ימין מבצעת תנועת ירח הפוך משמאל לימין, היד השמאלית מבצעת סיבובים שלמים בכיוון השעון. כאשר היד הימנית נמצאת למעלה, היד השמאלית צריכה להיות מתחתיה. מבצעים תנועה זו 6 פעמים. (עיסוי בבטן יהיה תמיד עם כיוון השעון מפני שכך בנויות המעיים-זו הדרך בה האוכל נע במערכת העיכול והמטרה שלנו לעזור לתינוק להוציא את הפסולת מגופו).
4.שוב נביא רגליים לבטן תוך ספירה עד 6.
?עם האגודלים יורדים לאורך השרירים מהטבור עד עצם הערווה. לוחצים על שרירי הבטן ועוזבים. זה נותן למוח מסר לשחרר את השרירים.
?מגביהים טיפה את הרגליים ביד אחת, יד שנייה מבצעת תנועות סיבוביות עם כיוון השעון ע"י השענות עם כרית היד. ברגע שהשרירים הקידמיים כופפים יש נינוחות ושקט.
?הליכה עם קצות האצבעות על בטנו של התינוק משמאל לימין. בזמן שעושים זאת עשויים להרגיש בועות גזים נעות תחת האצבעות.
?עיסוי כפות הרגליים - בעיקר שקע כף הרגל, שם הקיבה מבחינה רפלקסולוגית. עם האגודל תנועה משקע כף הרגל כלפי חוץ.
?ערסול - ככל שהתינוק יהיה יותר מעורסל במשך היום, כך שרירי הבטן יהיו רפויים יותר ולכן יהיו פחות גזים הערסול מכניס נינוחות ושקט למערכת. במתקפת גזים קשה לערסל, אך ככל שימצא כך במשך היום נצמצם אותם.אפשר לערסל בידיים, בפוף או במנשא.
?ערסול על ההורה עם כיפוף ברכיים של התינוק כלפי הבטן כשהפנים שלו כלפי חוץ.(הראש מושען על בית החזה של ההורה). בתנוחה זו מעלים רגליים לבטן, עם היד שלנו תופסים את השרירים של הבטן ופותחים רגליים ומשחררים את האחיזה בבטן. אפשר גם ליישם תנוחה זו כשההורה ישוב על הכדור. בתנועה זו יש תחליף מאמץ לשרירי הבטן.
?לאחוז את התינוק כך שהאמה של ההורה תומכת בתינוק וראשו כלפי הרצפה, במצב זה היד שלנו תופסת קלות את שרירי הבטן ועוזבת. אותו דבר אפשר כאשר הוא שוכב על הבטן, אפשר להכניס יד מתחת לבטנו, לתפוס את השרירים ולשחרר.
?יד אחת אוחזת בין הרגליים של התינוק, שנייה בבית החזה של התינוק. ראשו של התינוק מונח על המרפק שלנו- בתוך קיפול היד. התנוחה היא כאילו הם שוכבים על הצד. בתנוחה זו מקפלים את גוף התינוק לכיוון תנוחה עוברית-מכופפים את האגן פנימה, הגב מתעגל ופותחים. גם בצורה זו מרפים את שרירי הבטן.
?תנועה בכלל שהיא חוויה ווסטיבולרית משכיחה את הכאב.
?שימוש במוצץ - להכניס לפה, ברגע שיש מציצה להוציא ושוב כמה פעמים. עובד על שיטת פאולה- הפעלת השרירים הטבעתיים. השרירים הטבעתיים עובדים בצורה כזו שברגע שהפעלנו שריר טבעתי אחד, אנחנו מפעילים את שאר השרירים הטבעתיים. לכן ע"י משחק עם השריר הרצוני בפה אפשר להפעיל את שאר השרירים הטבעתיים ומערכת העיכול.
?הכנסת התינוק לאמבט מים חמימה יכולה לעזור.
?לאם מניקה-יש תינוקות שרגישים לסוגי מזון שונים כמו בצל,שום, ברוקולי,כרוב,כרובית, פרי הדר,מאכלים מתובלים,מוצרי חלב, חיטה ואורז. ניתן לבדוק אם התינוק רגיש להם ע"י ניסוי וטעייה-להוריד מהתזונה ולראות אם יש השפעה על התינוק, אך לא ניתן לבנות רשימת מזונות אסורים לאם המניקה. לרוב אם יש רגישות, זו רגישות שספציפית לכל תינוק ולא בהכרח חייבת להיות.

בכל מקרה יש לזכור שלרוב כאבי הגזים עוברים לקראת גיל 3-4 חודשים, אך גם אם הם קיימים יש מה לעשות על מנת להקל עליהם.



טלי גליקסמן, מדריכה התפתחותית לתינוקות בשיטת צעד ראשון, מדריכת עיסוי תינוקות והדרכת אמהות לאחר לידה, בעלת סטודיו לסדנאות ושיעורים פרטיים לאמהות ותינוקות בירושלים.
http://www.hashevet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב