דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיסוי תינוקות 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 2609 פעמים ]

עיסוי תינוקות

יתרונות עיסוי תינוקות:

המגע בתינוק חשוב מיום היוולדו. המגע מרפה את שרירי התינוק, מרגיע ונותן בטחון. המגע מרכך את המעבר החד מהשהייה ברחם. ברחם התינוק רגיל למגע ישיר על עורו, לטלטולים עדינים שחש כשאמו בתנועה.
דרך נוספת למגע הוא העיסוי. העיסוי מאפשר לתינוק להמשיך ולהרגיש את אמו, את חום ידיה, את קצביות תנועותיה בזמן העיסוי ואת אהבתה.
העיסוי מרגיע, משחרר מתחים ונותן בטחון. בזמן העיסוי מופרש הורמון האוקסיטוצין- הורמון המגע והשלווה. הוא מופרש במערכת הדם בעת המגע ומגיע לכל מערכת העצבים. המגע נותן את הפקודה להפסיק לייצר את הורמון הלחץ ועוזר לאוקסיטוצין להיות מופרש. ההורמון עוזר להרגיע כאב, מתח ופחד ועוזר בריפוי הגוף וכמו כן עוזר ללמידה לטווח ארוך.
העיסוי עוזר למערכת העיכול לעבוד טוב יותר מכיוון שהמזון נספג טוב יותר. (לכך השפעה גם על עלייה במשקל ועזרה בהקלה על כאבי גזים). העיסוי עוזר להתמודד עם בכי מכיוון שהוא עוזר לחיזוק הקשר עם ההורה, מקל על בעיות גזים ועצירויות. הוא מרגיע את התינוק ומלמד אותו להשתחרר ממתחים, מרפה ומגדיל את יכולת קבלת הגירויים מהסביבה וכתוצאה מכך משיגים טונוס שרירים משופר. הוא מלמד את התינוק מגע אוהב, התינוק יוצר קשר עם הסביבה וזוכה לתשומת לב בלעדית. הוא יוצר גירוי של החושים, השרירים, העור ומעורבים בו חושים נוספים מלבד מגע-שמיעה,ריח, ראייה. העיסוי מלמד את התינוק סדר יום קבוע, הוא משהו קבוע לצפות לו ולכן דברים מוכרים וקבועים תורמים לבניית בטחונו העצמי של התינוק. כשציפיית התינוק מתממשת הוא מרגיש שליטה במצב. נוסף לכך העיסוי עוזר לשינה טובה יותר, מכיוון שבעקבות העיסוי מופרש מלטונין במוח. המלטונין הוא הורמון השינה המווסת את השעון הביולוגי בגופינו. מעבר לכך מתפתחות מערכות נוירולוגיות, חיסוניות, התינוק לומד את גבולות גופו, מתפתחת שפה וכל אלה עוזרים עם במישרין ועם בעקיפין על הרגעות התינוק ועזרה עם בכי גם להורה עצמו שמתחזק בטחונו העצמי בטיפול בתינוק ע"י הבנת התינוק ושיפור התקשורת עמו.
אצל האם המעסה משתחררים הורמוני האוקסיטוצין והפרולקטין-הורמוני ההנקה ואצל האב נותן העיסוי הזדמנות למגע קרוב, כך כששני ההורים רגועים הם משרים על התינוק רוגע.

דברים שחשוב לדעת:

את העיסוי רצוי לעשות עם שמן צמחי מכבישה קרה, לא שמן מינרלי ולא שמן ארומטי. (שמן שקדים,זית,ענבים וכו'). הזמן הטוב הוא זמן העירנות השקטה - הזמן בו התינוק ערני וקולט, סקרן ובוחן את סביבתו בנינוחות. לכל תינוק לרוב זמן קבוע פחות או יותר ביום בו הוא נמצא בשלב זה ורצוי שהעיסוי יהיה בזמן קבוע כל יום- כלומר בוקר מאוחר, לפני מקלחת, אחרי מקלחת וכו', על מנת ליצור לתינוק סדר יום קבוע שנותן בטחון.

לפני העיסוי:

לפני שמתחילים בעיסוי התינוק אנחנו מתחילים בהרפייה משותפת עם התינוק. זוהי רגיעה לעצמינו ולתינוק ששומע ומרגיש אותנו נושמים, הוא נרגע וזה יוצר אצלו התנייה שהוא ילמד עם הזמן שאחרי ההרפייה בא העיסוי וזה הזמן שלו.
לאחר ההרפייה אנחנו מבקשים רשות מהתינוק לעסות אותו ומכבדים את תשובתו. דרך זה שאנו לומדים להקשיב לתינוק אנו מלמדים אותו שאנו מכבדים אותו, בונים את בטחונו העצמי ומלמדים אותו שהוא בעל חשיבות עבורנו. התינוק לומד שהוא אדון לגופו, אפשר לגעת בו רק אם הוא רוצה ונותן את הסכמתו המפורשת. לא פולשים למרחב הפרטי שלו מבלי לבקש רשות. גם כשמחליפים חיתול להסביר לו מה הולכים לעשות. בטחון זה גורם לו לחוש שהוא יכול לסמוך על אותו אדם שיספק את צרכיו. הבטחון מרגיע את התינוק והרוגע שלו מרגיע את ההורה.
טלי גליקסמן, מדריכה התפתחותית לתינוקות בשיטת צעד ראשון, מדריכת עיסוי תינוקות והדרכת אמהות לאחר לידה, בעלת סטודיו לסדנאות ושיעורים פרטיים לאמהות ותינוקות בירושלים.
http://www.hashevet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב