דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממה נובעות בעיות התפתחות לתינוקות 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 730   [ נצפה 4875 פעמים ]

ממה נובעות בעיות התפתחות לתינוקות

מה הקשר בין הרמת ראש ליכולת לרוץ בלי ליפול?

תינוק שבגיל 3-6 חוד' מרים ראש זקוף בשכיבה על הבטן ומחזיק את ראשו יציב כאשר מרימים אותו, מכין את הגוף תנועתית כך שכאשר יתחיל ללכת יציב ובשלב מאוחר יותר לרוץ, יוכל לעשות זאת ללא נפילה מכיוון שהוא מכין את גופו מבחינת שיווי משקל, זקיפה ויציבה נכונה. תינוק שאינו מרים ראש בצורה יציבה בגילאים אלו, יכול לפתח בכיות בזקיפה, ביציבות ובשיווי משקל, מה שיכול להביא לעיכוב התפתחותי.

ערסול ככלי התפתחותי ויכולת הקשב והריכוז-

תינוק שבשלושת חייו הראשונים מעורסל מקבל בטחון, מגע, קשר עין רציף עם הוריו נינוחות, והוא מקבל תחליף מאמץ, כך ששריריו מרפים ומצליח להגיע למעין תחושת ציפה כמו ברחם. זהו שלב התפתחותי חשוב וראשוני והבסיס ליכולת הקשב והריכוז מאוחר יותר.
תינוק שפתוח כל הזמן כלפי הסביבה, חשוף לגירויים ללא הפסקה ומוצף בעודף גירויים,לא נוגעים בו מספיק והוא לא מכיר את המקום של הביטחון והנינוחות, יכול לפתח בהלה קבועה במערכת ובשלב מאוחר יותר לפתח בעיות קשב וריכוז.

הקשר בין מגע לתחושת בטחון ופחות פחדים בעתיד-

אין דבר כזה יותר מידי מגע - תינוק זקוק מאוד למגע ורגוע יותר כנוגעים בו.
תינוק זקוק לחוות סוגי מגע שונים - עדין, עמוק, לחיצות, טפיחות, שפשופים. סוגי מגע שונים גורמים לו לחוש בטוח יותר בעצמו ולא מכניסים את המערכת להרגל של סוג מסויים אחד של מגע, כשכל סטייה ממנו תפורש ע"י המערכת כאיום ובהלה. נוסף לכך זו דרך לספוג חוויות חושיות חדשות. תהליך איכויות מגע בא להציג להורים אופנים שונים איך לגעת בתינוק והוא כלי לגירוי המערכת החושית. רוב האמהות נוגעות בעדינות, כי עדינות מתחברת עם חרדה. כשאנחנו בטוחים אנחנו יכולים לגעת יותר בטוח. גם למגע עדין יש איכויות, אפשר לגעת עם קצות האצבעות ואפשר עם כל כף היד. התרבות המודרנית מאפשרת לקנות את המזרונים הנוחים, השמיכות הנוחות, המגבת הנעימה והילד מסתגל לדבר הנוח ונעים ביותר ולא נחשף לחוויות מגע אינטנסיבית. מגוננים על הילד וע"י כך להרבה תינוקות יוצרים בעיות תחושה. לכן יש חשיבות לסוגי מגע שונים, מכיוון שילד מפותח זה לא רק תנועתית ומוטורית, אלא גם התפתחות המגע והקטע החושי הסנסורי. ילד כזה שלא נחשף לסוגי מגע נבהל מהמצאות על דשא, חול, והמערכת ההגנתית שלו לא עובדת טוב. העור נהיה אדמומי. לעיתים רק בגלל רגישות יתר שהתרחשה עקב כך שלא חשפנו את הילד לסוגי מגע והתפתחותו תעוכב. בחברה המודרנית ילדים הרבה יותר מוחזקים מאשר בחברה הפרימיטיבית, בגלל שבה הם חווים מגע עמוק שגורם להרפייתם. ילד שיהיה מפותח תחושתית, יהיה מפותח מוטורית וההיפך. כמו שתינוק לומד לראות ולשמוע, הוא לומד לחוש מגע. לכן חשוב לתת לו תחושות שונות ובהדרגה גם תחושות "לא נעימות", כך הילד ילמד שגם זה בסדר בחיים.

שימוש בעוצמות קוליות שונות והקשר לקושי בהסתגלות-

תינוק זקוק לחוות עוצמות קול שונות, כמו גם מגעים ותחושות על מנת שהמערכת לא תתרגל רק לסוג מסויים אחד של קול, מגע, תנועה וכל יציאה מההרגל תחווה כאיום ובהלה על המערכת, מה שבא לביטוי בבכי מרובה, מה שיכול להביא בהמשך לבעיות הסתגלות.

קשר בין קשר עין לסקרנות ומוטיבציה-

קשר עין יד מתחיל להתפתח בסביבות גיל 3-4 חודשים. כשתינוק רואה הוא רוצה גם לגעת. בעצם המוטיבציה להגיע לחפץ מסויים היא שגורמת לו להתקדם(להתהפך,לזחול...). ברגע שיש בעיה בקשר עין, המוטיבציה להגיע נפגעת וכך ההתפתחות כולה.

קשר בין תנועה לבטחון ושיווי משקל-

ככל שמניעים תינוק מגיל 0, כך מפתחים את מערכת שיווי המשקל שלו. איבר שיווי המשקל נמצא באוזן, כשיש תנועה של הראש, הנוזל בתוך הקונכיה באוזן נע, נשלחת פקודה למוח שהיתה תזוזה ושהראש צריך לייצב עצמו וכך מתפתח שיווי המשקל. לכן ככל שנניע תינוק בצורה מלאכותית במרחב, כך נפתח ילד עם שיווי משקל מפותח ובטחון. אם לא נניע אותו מההתחלה, יכולים להיווצר בעיות של חוסר בטחון ושיווי משקל לקוי שיפגע בהמשך ההתפתחות.

קשר בין זחילה לעצמאות וקואורדינציה וזחילה ועמידה על רגל 1-

ככל שתינוק לומד לזחול ולנוע במרחב, הוא לומד להשיג דברים בכוחות עצמו וכך מתפתחת עצמאותו והקואורדינציה שלו. תינוק שמושיבים אותו לפני שהתיישב לא לומד לזחול ותלוי בסביבתו על מנת להשיג דברים, כך נפגעת עצמאותו. כמו כן הקוארדינציה שלו נפגעת, לכך יכולות להיות השלכות בגיל מאוחר יותר לקראת כיתה א'. זחילת גחון נכונה המשלבת יד ורגל נגדית, היא בעצם כמו עמידה על רגל 1 ומכינה את הילד בגיל מאוחר יותר למוטוריקה גסה ועדינה טובה.

על מנת לתרגל את כל המיומנויות המורכבות שצויינו לעיל יש תרגילים פשוטים. רוב הבעיות נראות בגיל מאוחר יותר וניתן למנוע אותם עם מודעות ותרגול פשוט כבר מגיל 0. במקום לרוץ למרפאים בעיסוק לקראת כיתה א', ניתן להגיע לסדנאות ולתת לתינוק כלים לתנועה איכותית יותר- מה שיתן לו בהמשך איכות בכל תחומי החיים-הקוגנטיבי,החושי, המוטורי, האינטיליגנטי, התקשורתי, החברתי, קשב וריכוז ועוד.






טלי גליקסמן, מדריכה התפתחותית לתינוקות בשיטת צעד ראשון, מדריכת עיסוי תינוקות והדרכת אמהות לאחר לידה, בעלת סטודיו לסדנאות ושיעורים פרטיים לאמהות ותינוקות בירושלים.
http://www.hashevet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב