דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם מערכות יחסים במקום העבודה 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 2679 פעמים ]

יציאה מהמבוך של הפוליטיקה הארגונית במשפחה ובמקום העבודה.
דורית קיי.MA פיתוח אישי ,יעוץ ארגוני

מהי פוליטיקה ארגונית?
פוליטיקה היא מושג שמקורו מהשפה היונית-פוליטיקוס-עירוני,והוא מתייחס למדיניות,פעילות ומערכת יחסים של שלטונות בתוך מדינה ומחוצה לה. אנו משתמשים במונח פוליטיקה גם כדי לתאר שיטות ניהול של גופים ציבוריים וארגונים.
המונח פוליטיקה מעורר אצל לא מעט אנשים תגובות שליליות,מכיוון שלפוליטיקה פירוש נוסף ,והוא מערכת יחסים שיש בה ערמה,תחבולה והתנהגות שיש בה תכסיסים.על כן,פוליטיקה בארגון,היא מערכת היחסים שנמצאת במקום העבודה-במשרד או בארגון בו אנו עובדים. רצוי לזכור שמערכת יחסים זו היא מורכבת ,מכיוון שהיא כוללת מערכת יחסים בין עמיתים לעבודה, יחסים בין עמיתים לממונים וממונים לכפיפים,ורשת זו מצריכה מן העובד לעתים יצירתיות רבה כדי לקדם את עניני העבודה ואת מעמד העובד עצמו מבלי לפגוע בעובדים אחרים ולהיפגע לבד.ראוי לזכור שפוליטיקה ארגונית קיימת לא רק במקום העבודה ,אלא גם במערכות יחסים בתוך המשפחה ובין חברים.
מקור העוצמה של הפוליטיקה בתוך הארגון ?
בכל מערכת יחסים שבה אנו מצויים רצוי לאתר מהם מקורות הכוח . מקור כוח שקל לזיהוי יחסי ,מקורו בסמכות הפורמאלית.לדוגמא במשפחות מסורתיות רבות, האב משמש כסמכות מתוקף תפקידו המסורתי כראש המשפחה. מקור כוח נוסף נובע ממקור מנהיגות האישית. תכונות כגון כריזמה וכישרון המתוספות על סמכות פורמאלית ,מעצימות את הסמכות הפורמאלית. מקור כוח נוסף נובע מרשת הקשרים שאנשים טווים סביבם בארגון. ככל שמערכת הקשרים הנטווית בארגון עשירה יותר עם בעלי סמכות, היכולת לקדם אינטרסים בתוך הארגון רחבה יותר. מקור כוח נוסף הוא אדם המכיר את נבכי הארגון,את התרבות הארגונית ודרך ההתנהגות של הפרטים בארגון. באימון אישי נמקד את העובד לזהות את מקורות הכוח שלו,האם הם נובעים ממקור הסמכות,הרישות או המומחיות.דגש נוסף שניתן באמצעות אימון אישי הוא לזהות משעה שאתרנו מהם מקורות הכוח שלנו,עד כמה אנו משתמשים בהם.,והאם ניצן להעצים את השימוש במקורות הכוח.
כיצד להתנהל בנבכי הפוליטיקה הארגונית?

קיום מערכת יחסים טובה בין עובדים במשרד היא מלאכת מחשבת,שמצריכה יצירתיות רבה ,מחשבה,ותכנון . המשפט של סוף מעשה במחשבה תחילה ,תופס מקום נכבד בבנייה של מערכת יחסים מקדמת תוצאות ארגוניות ואישיות .על כן, מומלץ להקפיד על הצעדים הבאים:
צפייה.
לפני שאנו מגיבים בתגובות אוטומטיות שלנו לאירועים שקורים במשרד, רצוי לראות ולצפות במערך הכוחות במשרד. מי הוא הדמות הדומיננטית, מהם מטבעות הלשון שדמות זו משתמשת, מתי התגובה היא חיובית ומתי היא אולי אגרסיבית. בצפייה זו ניתן לאתר מי הוא ה"כוכב " של המנהל או המנהלת שלנו. נסו לראות מהם התכונות או אורח הדיבור שהופכות את "הכוכב" לכזה.
הקשבה.
על מנת להיות מסוגל לערוך "תצפית" לשם למידה על מערכות היחסים בארגון,רצוי להקשיב למה נאמר ולאייך המסרים נאמרים. הקשבה זו היא הקשבה לא לקולות הפנימים שלנו בזמן שהצד השני מדבר ,אלא למסרים, לצורת הדיבור ושפת הגוף של הדובר.
מודעות
נסו לאתר מי היא הדמות שמרגיזה אתכם במשרד,מדוע הדמות מצליחה לעורר בכם רגשות של חשש או אי נוחות.
תכנון
בבואכם לשוחח עם דמות שבה אתם מזהים קושי להגיד את הדבר הנכון במקום הנכון, רצוי לתכנן את המסרים מראש,תכננו סימולציות של מצבים אפשרים במשרד. בכל מקרה,אם אתם מזהים שהמענה שאתם עומדים לתת אינו טוב דיו, שקלו לתת תשובה בנוסח : על לחשוב על כך, או אבדוק ואחזור אליך.
בכל מקרה זכרו במערכת יחסים בין 2 גורמים האחריות לתקשורת מקדמת היא של 100% בתוך מערכת של 50% . אתם יכולים לעשות את הכי טוב שאתם יכולים במציאות הקיימת כשאתם לוקחים אחריות על עצמכם ולא על הצד השני.
דורית קיי (MA)יועצת אירגונית מתמחה בפיתוח אישיבתחום הקיירה,ותקשורת בינאישית ויעוץ ארגוני .
http://www.doritcoaching.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב