דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליווי התפתחותי בשיטת צעד ראשון 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 842   [ נצפה 3628 פעמים ]

ליווי התפתחותי לתינקות בשיטת צעד ראשון


כולם בסוף הולכים אבל...
אחד נופל ומייד קם וממשיך לשחק
אחד נופל ובוכה שעה ארוכה
אחד מקשיב בשעת ריכוז
אחד לא יכול לשבת 5 דקות
אחד משחק עם כולם ואחד יושב בצד עם הגננת
לאחד יציבה טובה ולשני משובשת...

מהיכן הכל מתחיל?
-מיומנות חושית
- מיומנות מוטורית
- טונוס שרירים
- מיומנות של קשב וריכוז
-מיומנות מגע
-סקרנות
-מיומנות חברתית

בסדנאות ליווי התפתחותי לומדים לפתח את כל המיומנויות הנ"ל דרך התנסות חווייתית בקבוצה דרך תנועה, מגע ומוסיקה עם התינוק ושימוש באביזרים. מפתחים ילדים עם כישורים ומיומנויות סנסומוטוריות וקוגניטיביות מפותחות. ומאפשרים לתינוק לגדול עם בטחון ע"י יצירת סביבה התפתחותית נכונה ומאתגרת.

בסדנאות עובדים על שכיבה על הבטן, הרמת ראש, התהפכויות, זחילה, ישיבה, עמידה והליכה וכמו כן טיפול בגזים, דרכי הרגעה ועוד. בדרך זו התינוק יוכל להתפתח טוב יותר באמצעותכם ותוכלו למנוע שיבושים ועיכובי התפתחות בעתיד. אנחנו לא עושים עבור התינוק, אלא עוזרים לו להיות חלק מהתהליך ע"י כך שעוזרים לו להיות מודע לגופו.

תוכן הסדנאות מבוסס על שיטת פלדנקרייז. השיטה מאמינה באיכות התנועה ושימוש נכון בעמוד השדרה ומערכות השרירים בגופינו, כבסיס למיצוי מלוא הפוטנציאל בעתיד.

הסדנאות מחולקות ע"פ שלבים התפתחותיים מגיל לידה ועד גיל שנתיים- מלידה עד התהפכות, מהתהפכות עד זחילה, מזחילה עד הליכה. וסדנאות של שנה+ - המיועדות לפעוטות שהולכים כבר. כל סדנא בת 8 מפגשים שבועיים. כמו כן בסדנאות יינתן גם יחס אישי לכל תינוק, תוך דגש על הנקודות שהתינוק צריך לחזק.

שיטת "צעד ראשון" מציעה דרך התבוננות שונה על התפתחות התינוק, ועל הקשר בין התפתחות בינקות לבעיות או קשיים בילדות ובבגרות.
יסודות השיטה:
1. ההתפתחות המוטורית והחושית בינקות היא התשתית למימוש הפוטנציאל המלא של התינוק כשיעשה לילד ולאדם בוגר. - המרכז הוקם ע"י שי זילברבוש שהיה מורה לפלדנקרייז, ראה שהרבה מדפוסי התנועה מתחילים בינקות ויש אפשרות לעזור ולהשפיע על התינוק. אנו רוצים להעניק לתינוקות אפשרות לממש את הפוטנציאל התנועתי שלהם. תנועה איכותית כבסיס לחיים בוגרים איכותיים: ככל שתינוק חווה יותר תהליכי למידה, יש לו יותר כישורי חיים. הילד צריך לעבור כמה שיותר שלבים בהתפתחות עם כמה שיותר חוויות, כי הלמידה היא דרך השלבים והחוויות. האיכויות שונות לחלוטין בין ילד לילד בהתאם להתפתחות המערכת שלהם. הפוטנציאל קיים בכל אחד, אך יש צורך בהתנסות. אם נעזור לתינוק לרכוש דפוסי תנועה שונים, נעזור לו בכל מה שקשור לכישורי חיים אחרים - למידה, התנהלות חברתית וכו'.
2. ההתפתחות המוטורית והחושית מלידה ועד שנתיים מתרחשת על פי שלבים בעלי חוקיות קבועה. תינוק צריך לעבור כל שלב בזמן, ולממש את כל המרכיבים של שלב זה. רק כך התפתחותו תהיה אופטימאלית.
3. כדי שהתפתחות התינוק מבחינה מוטורית וחושית תוכל תקרות באופן תקין - התינוק זקוק לסביבה התפתחותית מתאימה. (סביבה התפתחותית כוללת את הוריו, התנאים הפיזיים שלו, הדרך שבה הסביבה כולה נוהגת כלפיו).
4. החיים המודרניים בדרך כלל אינם מאפשרים ליצור סביבה התפתחותית מתאימה וטבעית. שיטת "צעד ראשון" מנחה את ההורים כיצד ליצור סביבה התפתחותית מתאימה,
בתוך תנאי החיים המודרניים, כך שהתינוק יתפתח בצורה מלאה וטובה.
הסדנאות פותחו אחרי שנים רבות של מפגשים עם ילדים בעלי קשיים ועיכובים. שי זילברבוש עבד על פיתוח של שיטת פלדנקרייז, שבעזרתו הצליח לעזור לילדים ולמבוגרים להשיג איזון ושיפור ברמה התנועתית והחושית.
אך המפגשים בקליניקה הראו שניתן היה למנוע בעיות רבות מאד לו התחילו בעבודה נכונה עם הילד בינקות, בחודשים הראשונים לחיים.
כך פותחו סדנאות להורים לילדים "רגילים" ונטולי בעיות (פחות או יותר), במטרה להציע לכל ילד הזדמנות לצעוד בדרך הראשית. המטרה היא לאפשר להורים המשתתפים ללמוד כיצד להיות רגועים ונינוחים בהורות, מתוך תחושה של ביטחון, והבנת הצרכים האמיתיים של התינוק. בשיעורי הסדנא הורים לומדים על צרכים בלתי מוכרים של תינוקות
(כמו תנועה ושיווי משקל), ומבינים כיצד נענים לתינוק באופן שלא יקבע הרגלים שגויים.
ההתנסות כולה היא חוויתית ופעילה, וכוללת תרגילים מעשיים שקל ליישם גם בבית.
דגש נוסף בסדנא הוא המפגש הקבוצתי בין הורים לתינוקות שנמצאים בשלב דומה, ועם תחומי עניין ובעיות משותפות. הסדנאות מחולקות על פי גילאי הילדים באופן טכני בלבד, מתוך הנחה שיש סבירות שילדים בני אותו גיל יהיו גם באותו שלב התפתחותי. יחד עם זאת, ההתאמה של כל משתתף לסדנא נעשית תוך התאמה לשלב ההתפתחותי האמיתי של הילד ולא רק לגילו.
לעיתים הורים מופתעים מכך שהם מוזמנים להשתתף בסדנא שבה התינוקות האחרים צעירים יותר. חשוב להסביר שעל פי שיטת "צעד ראשון" , כל תינוק צריך לעבור את שלבי ההתפתחות על פי סדרם, ולא לדלג עליהם. על כן, אם תינוקכם "דילג" על שלבים, יתכן שיוזמן לסדנא ובה תינוקות צעירים יותר, כך שיוכל להתקדם בהתאם למצבו האמיתי - ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלו.
בכל גיל התינוק מגיע לשלב התפתחותי חדש, שדורש מעקב ועבודה של ההורים. מניסיוננו,
לא ניתן להעביר את כל הידע הרלוונטי לשנה שלמה בסדנא יחידה.
מובן גם שהצרכים של תינוק בן חודשיים (החזקה ועירסול, ביטחון הורי, הרמת ראש) - אינם קשורים לצרכים של תינוק בן חצי שנה (התחלת אכילה, ניסיונות ראשונים בזחילת גחון ועוד).
הפיתוח של שיטת "צעד ראשון" כולל סדרה של חוגים לתינוקות - סדנאות מובנות, אשר כוללות תרגילים ספציפיים לכל שלב, וידע רלוונטי לגיל שבו נמצאים התינוקות. ההשתתפות בכל סדנא היא הזדמנות להכרות מעמיקה עם השלב ההתפתחותי הנוכחי והתרגילים המתאימים לו.
בכל מפגש בסדנה אנחנו מתרגלים דברים חדשים יחד עם חזרתיות על דברים שכבר תרגלנו. עצם החזרתיות יש בה מן הלמידה עבור הילד, גם אם עבור ההורה נראה כי כבר עשינו זאת. דרך החזרה המוח קולט ולומד להשתמש בדברים הרלוונטים בעת הצורך.


טלי גליקסמן, מדריכה התפתחותית לתינוקות בשיטת צעד ראשון, מדריכת עיסוי תינוקות והדרכת אמהות לאחר לידה, בעלת סטודיו לסדנאות ושיעורים פרטיים לאמהות ותינוקות בירושלים.
http://www.hashevet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב