דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יום ההתרמה לעיוורים -למה זה חשוב וסיפור אישי 

מאת    [ 14/12/2008 ]

מילים במאמר: 1092   [ נצפה 3876 פעמים ]

ביום ב' 15.12.08 י"ז כסלו תשס"ט יערך יום התרמה למען העיורים וכבדי הראיה, בבחינת אור לעיור לקראת חג החנוכה. אני מוצא לנכון להעלות בנושא חדשותי זה לקהילת החדשות את דברי אלו:

שמי אייל שפירא, בן 38 מהרצליה, בעל תעודת עיוור/לקוי ראייה, אני לקוי ראייה מלידה (סיפור אישי - אימי גילתה רק בגיל 2, שאני לקוי ראייה, כשהיינו בגן חיות הישן של ת"א וכאימא צעירה לא הבינה למה איני מגיב ככל הילדים כשהקופים עשו הצגה לילדים, בד"כ הייתי ילד פעלתן וחייכן ופתאום - "אין תגובה"...כשהביטה בעיני, "חשכו עיניה" כי ראתה באישון משהו אפרפר, זה היה הקטראקט המולד (מחלת עיניים האופיינית למבוגרים וקשישים, נדיר מאוד אצל ילדים, זו ריקמה עכורה הצומחת על עדשת העין. במקרה שלי הריקמה צמחה מהצד של המוח והיו חייבים לנתחני בשתי העיניים ולהוציא את עדשות 2 העיניים)...למדתי בבתי ספר רגילים, סיימתי גימנסיה הרצליה בגרות ריאלית, סיימתי לאחרונה תואר בניהול באוניברסיטה הפתוחה...עבדתי בחברות תקשורת שונות...הייתי בעל עסק קטן בדיוור ישיר ומכירת מוצרי צריכה...אשמח לפרט בראיון "איך חיים ומסתדרים עם הלקות", לקות פיזית שונה ממגבלה! לעיוור יש צרכים מסוימים, אביזרים טכניים יקרים, העוזרים לו "להיות ככל האדם", למשל: ערכת מחשב לעיוור הכוללת צג ברייל, מדפסת ברייל, קורא מסך ועוד, יכולה לעלות כ 60 אלף שח! מחשבון מדבר 2700 שח, מילון אנגלית מדבר 2500 שח ועוד, ללקויי ראיה יש אביזרים כגון: טמ"ס - טלויזיה במעגל סגור המגדילה את הספר או הדף ששמים במדף מתחת למסך עלות מעל 10000 שח עד 25000 שח תלוי בפירמה, גודל ועוד פרמטרים. אני למשל משתמש בתוכנת הגדלה למחשב כדי שאוכל לקרוא בנוחות את המסך - עולה בין 2500 ל 5500 שח תלוי אם היא כוללת מקריא או לא ואם יש בה גם מקריא עברית. לצורך אביזרים אלו ורבים אחרים נערך יום ההתרמה הארצי.

ביום שני ה - 15/12/08, ייערך יום התרמה ארצי עבור עיוורים ולקויי ראייה בישראל. ילדים מבתי ספר שונים ברחבי הארץ ייצאו להתרים - חשוב שיזכו לשיתוף פעולה מהציבור.

עיוור - ראייתו ירודה עד כדי "שואפת לאפבס, אך עדין לא נוגעת באפס", רק 3% מהעיוורים אינם רואים דבר. בתערוכת דיאלוג בחשיכה במוזיאון הילדים בחולון מדמים מצב זה, כדי לאלצנו לחוות את החוויה עם חושינו האחרים, שעיוורים ולקויי ראייה משתמשים ביום יום.
לקוי ראייה - ראייתי ירודה עד כדי עוורון ולכן שניהם מוגדרים בחוק כ"תעודת עיוור/לקוי ראייה" כי ההבדל הוא יחסית קטן.
אני לקוי ראייה, אך "רואה קצת", לעומת זאת לא אוכל לנהוג ברכב כי חדות הראייה שלי "שואפת לעיוורון".

אני עצמי, לקוי ראייה בעל תעודת עיוור העורך הרצאות בבתי ספר לצורכי הסברה לתלמידים לקראת ההתרמה.
ערכתי סדנה "היכולת שבמגבלה" לנציגות מרכז הרישום באוניברסיטה הפתוחה, בה סיימתי תואר בניהול. סדנה חוויתית עם תרגילי המחשה - אשמח לפרט בנושא במקום מתאים.

ניתן להרחיב גם בנושאים:
נושא הקשיים של העיוורים, עלויות האביזרים, על היכולת במיגבלה
על הקשיים בהתמודדות ובחיפוש עבודה והמיתוסים הקיימים אצל מעסיקים, החוששים לקחת אדם עם לקות פיזית, שמא יהיה פחות יעיל ומחקרים אמריקאים מראים בדיוק את ההיפך! זאת על סמך מחקר שערכתי באחד הסמינריונים שהייתי אמור להגיש בתואר סיימתי אשמח לפרט עליו.
ההרצאות שאני נותן לבתי ספר, על התמודדות ביום יום ועוד.
תחביבי כצלם חובב ולהראות דוגמאות לצילומים שלי (צילומי נוף), שהשתתפו בתערוכות.
אני עוסק בהדרכה במשרה חלקית במחשבים ומחפש כיום משרה מלאה בתחומים שיתאימו לכישוריי, ניסיוני והשכלתי. היה לי יותר קל להתמודד עם הלקות הפיזית, אם מעסיקים היו יותר פתוחים מחשבתית, אני מציע למעסיקים לקרוא את הסמינריון שערכתי על בסיס מחקרים אמריקאיים (קישור בסוף), המראים כדאיות כלכלית בהעסקת נכים. אז אני שואל: אם בארץ הקפיטליזם זה כדאי, אז ב"ארץ הקודש" לא?

בנוסף חשוב להזכיר שאנשים יוכלו לתרום השנה גם ב - SMS עם המספר 10 למספר 7333. ניתן לתרום גם בכרטיסי אשראי כל סכום למען מטרה חשובה זו: 500 - 450 - 1800

המסר הוא: ניתן לחיות עם לקות פיזית ולא להופכה למגבלה! לכם יש מקום חשוב בהגברת המודעות והפתיחות המחשבתית לשלב את העיוורים ולקויי הראייה, נכים בכלל, בחברה כאנשים שווים ויצרניים. כל אדם בעל לקות פיזית כזו או אחרת באמצעות אביזר כזה או אחר (הנרכש בסיוע המדינה או עמותות), יכול לתפקד ברוב המקרים, אם לא בכולם ככל האדם ולהיות אדם עובד ויצרני, מעורה בחברה ככל אחד מהקוראים.
צריך רק פתיחות מחשבתית ולא להיצמד לדעות קדומות וסיוע באביזרים שחלקם מאוד יקר.

ניתן לראות מחקר שפירסמתי בעמותת נגישות ישראל בקישור:
http://www.aisrael.org/Index.asp?ArticleID=12723&CategoryID=863&Page=1

עמודים 12-18 רלבנטיים לנושא "שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה" שערכתי
בקורס דיני עבודה, בתואר בניהול באוניברסיטה הפתוחה, שסיימתי לאחרונה.

ניתן לראות מאמר מתומצת המבוסס על עבודה זו בשילוב נושא אימון אישי ו NLP
מאמר זה בינתיים נמצא רק בקישור:
http://www.lotus4u.co.il/,articles,5

לסיום, אצטט צדבריה של ידידה עיוורת 2-3 דוגמאות להמחשת היחס המשפיל לעיוורים ומדוע חשובה הגברת המודעות בנושא:
"
מה שהכי צורם לי, היא ההנחה, שאדם עיוור הוא אדם שלא ניתן לדבר איתו כפי שמדברים עם אחרים. מספר דוגמאות: קורה לעיתים, שאני הולכת למסעדה עם אנשים רואים, והמלצר/ית שואל/ת את הרואה "מה בשבילה?" במקום לשאול אותי ישירות.

אותו דבר קורה גם בחנויות, כאשר המוכר מסביר לאדם הרואה המתלווה אלי, כיצד לתפעל מכשיר שאני קונה. זה קורה גם כשאני מגיעה לחנות עם גלעד, שהוא ילד בן 11. כלומר, מבחינתם עדיף לדבר עם הילד ולא עם אימו העיוורת. גם כאשר אני משלמת בכרטיס אשראי, מבקשים מהילד לחתום, והוא אומר שאמא יכולה לחתום בעצמה.

בנושא התעסוקה כבר סיפרתי לך על מתכנת מוכשר, שהגיע לראיון עבודה עם רזומה מרשים, והמראיין הציע "ברוחב לב" לחפש עבודה במשרד "גם בתחום הטלפונים כמרכזן." כלומר, עיוור = מרכזן.

כשרציתי לשכור דירה, כדי למנוע מבוכה מצד המשכירים, אמרתי לכולם בטלפון כשהתקשרתי לברר פרטים, שאני בחורה עיוורת, עובדת למחיתי, יכולה להציג תלוש משכורת לראיה, מנהלת אורח חיים עצמאי. בדרך כלל היתה שתיקה טעונה של מספר שניות, אחר כך קצת גימגומים מצד בעל הבית, לעיתים אפילו נאמר לי, שהם מעדיפים להשכיר למישהו אחר ושכמעט סגרו עיסקה עם מישהו. היו כאלה ששאלו איך אסתדר עם מדרגות, וזו שאלה שלא הציקה לי במיוחד. אני מבינה שרוב הציבור אינו יודע כיצד להתייחס לעיוורים. רוב בעלי הדירות חששו שלא אוכל לעמוד בשכר הדירה, למרות שהבהרתי להם שאני עובדת ומשתכרת יפה והסכמתי להראות תלוש משכורת. היה אחד שסירב להאמין שאני עובדת ואמר "טוב את בטח תהיי כל היום במועדון שלכם ותעשי חוגים." לך תסביר לו שאין לי זמן לחוגים...
"
הגברת המודעות לעיוורים, לנכים, לשונה באשר הוא שונה, זה "שם המשחק" קוראים יקרים. אני לאחרונה נחשפתי לבורות מכוערת מכלי תקשורת מסחרי גדול, שלא היה לו רצון לשים אייטם בתוכנית הבוקר שלו כי כל לוח השידורים מכוון בימים אלו לסיומה של תוכנית כזו או אחרת...אז אין פלא שהציבור לא מבין איך להתייחס לעיוור אם התקשורת לא ממש רוצה לעסוק בזה - חבל, אך לנו הקוראים, יש כח כל אחד במקומו הוא לפעול לטובת הענין בסביבתו בעבודה, בלימודיו בין מכריו.
אשמח להתראיין בכל כלי תקשורת רדיופוני או טלויזיוני שיעזור למאמץ ההתרמה מחר. זה אינו עבורי, אך יש רבים המסתייעים בתרומות אלו.

בתודה מראש על שיתוף הפעולה
אייל שפירא
ebond@bezeqint.net

8565626 - 052

אייל שפירא
מדריך מחשבים ויעוץ
ebond@bezeqint.net
מאמרים נוזפים ב:
http://www.lotus4u.co.il
ניתן לראות מחקר שפירסמתי בעמותת נגישות ישראל בקישור:
http://www.aisrael.org/Index.asp?ArticleID=12723&CategoryID=863&Page=1

עמודים 12-18 רלבנטיים לנושא "שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה" שערכתי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב