דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בני גיל הזהב והמשבר הכלכלי 

מאת    [ 14/12/2008 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 3684 פעמים ]

המשבר הכלכלי ואנחנו

המשבר הכלכלי תפס את רובנו לא מוכנים ופוגע בכל שכבות האוכלוסייה. המשבר הכלכלי הביא להפסדים בבורסה בקרנות הפנסיה, באגרות  חוב,  בנדל"ן, גם שאנו לא משקיעים בבורסה ישירות, אנו הנפגעים מהמשבר הכלכלי. קופות הגמל הפנסיה וביטוחי החיים המושקעות בשוק ההון הפסידו קרוב ל - 40 מיליארד שקל.

קרנות הפנסיה

החיסכון הפנסיוני שלנו הושפע מהמצב בשוק. הסיבה לכך היא שקרנות הפנסיה השונות משקיעות את הכסף שחסכנו בשוק ההון, כלומר בבורסה. חברות הניהול משקיעות בבורסה, באמצעות מניות, אגרות חוב, חברות נדל"ן מטבע חוץ וכדומה. כתוצאה מירידות בבורסה כל החסכונות באפיקים השונים - ביטוחי מנהלים, קופות הגמל וקרנות הפנסיה ירדו בעשרות אחוזים.

הירידה בבורסה משפיעה על כולנו, אנו עדים לפיטורים המתרחשים במשק, על אי וודאות כלכלית ואף מיתון. הפגיעה קשה במיוחד באנשים לפני  פרישה  או שכעת יצאו לפנסיה, הם שכל חייהם חסכו בקרן הפנסיה ספגו את ירידות שפגעה בחסכון מבלי יכולת לשקם את הפגיעה.  

שוק העבודה

רבים מהאנשים מוצאים עצמם ללא עבודה בתקופה זו. חברות רבות שנפגעו מהמצב הכלכלי נסגרות. חברות שעד כה שרדו את המשבר מפטרות עובדים על מנת להתייעל או  למנוע את קריסת החברה. הפגיעה בעובדים בני  50 שפוטרו מביא לפגיעה משמעותית בהם, הסיכוי של מבוגר לצאת ממעגל העבודה גדול יותר, מאחר שאדם מעל גיל 50 ולעיתים אף 45 יתקשה למצוא עבודה.   

חוק הפנסיה חוקק לאחרונה, אך קשישים רבים חיים מפנסיה נמוכה או חסרי פנסיה ונעזרים בקצבה מטעם  הביטוח הלאומי. מצבם שקשה ממשיך להיות קשה. הבחירה בין תרופות למוצרי אוכל או תשלום החשמל נשאר בעיינו.  

עמותות במשבר

המשבר הנוכחי פוגע בכל שכבות החברתיות. עמותות נסמכות על תרומות מהארץ ומחו"ל נפגעות ממשבר זה. תורמים רבים הפסידו כספים וחוששים מפני הבאות, מפסיקים את התרומות לעמותות. העמותות מסייעות לאוכלוסיות חלשות יכולת, שגם בימים בהם הכלכלה שגשגה נשענו על עמותות אלו. בימים קשים אוכלוסייה זו סופגת מכה קשה ורבים מצטרפים למעגל העוני.  

נדל"ן

המשבר לא פסח על חברות הנדל"ן, לאחר שנים של פריחה ועליית מחירים בשכירות ובמכירת הדירות, החלה נסיגה גם בשוק הנדל"ן. חברות נדל"ן רבות נסחרות בבורסה. החשש מפני אי הוודאות עצר את קניית הדירות ומחירי הדירות השכורות החלו לרדת. רבים מבני גיל הזהב המשכירים את דירתם על מנת לממון עלות המחיה שלהם מרוויחים כיום פחות על אותו נכס.  

דיור מוגן - בית אבות

קשישים רבים המעוניינים  לעבור לדיור מוגן נאלצים למכור את הדירה על מנת שיוכלו לשלם את דמי הכניסה או התשלום הראשוני במעבר לבית אבות. קשישים שהחלו בתהליך לקראת מעבר לדיור מוגן, מגלים כיום כי יש קושי למכור את הדירה או שערך הדירה ירד בעקבות המשבר הכלכלי. כמו כן הפנסיה או החסכונות אף הן נפגעו.   

קשישים העוברים לבית אבות נפגעים פחות, חלקם זכאים למימון על ידי משרד העבודה והרווחה או משרד הבריאות. חלקם משלמים ביחס ליכולתם וחלקם אינם משלמים, לכן הם נפגעים פחות מהמצב החדש שנוצר.

כלכלנים רבים אינם יודעים להגיד לאן פנינו מועדות מבחינת המשבר, האם לקראת מיתון עמוק, האטה או אולי המשבר כבר מאחורינו. מומלץ בשלב זה לא לקחת סיכונים של מכירת נכס בהפסד או קניית נכס בחוסר וודאות. לגבי החסכונות, קופות הגמל והפנסיה, רבים מעוניינים לשנות את אפיקי החיסכון או למשוך את הכסף, מומלץ  להתייעץ עם יועץ פנסיוני לפני כל פעולה שהיא. חשוב להסתכל על התמונה הכללית כגון מצב משפחתי, מצב  כלכלי וזמן החיסכון עד לפנסיה. כמו כן יש לקחת בחשבון שמשיכה של החיסכון הפנסיוני, קופות גמל או קרן השתלמות לפני המועד המיועד למשיכה, יגרור אחריו תשלום קנס מיסוי המביא להפסד נוסף של הכסף. מומלץ לבדוק אפיקי חסכון סולידיים יותר גם אז מומלץ לבדוק מהו המחיר במעבר אליהן

מוגש מטעם מרכז מידע גיל הזהב.
באתר מידע רב, כתבות, טיפים המלצות וקישורים לבני גיל הזהב,- השוואת ובחירתבית אבות וכל פתרונות הסיעוד למבוגרים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב