דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דמי מזונות 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 4036 פעמים ]

באופן כללי, קיימים שלושה סוגים של דמי מזונות המחייבים את אב המשפחה: הראשון, מזונות אישה, הם מזונות המבטיחים את קיומה של האישה במהלך תהליך הפרידה של בני הזוג. מזונות אלו ישולמו לאישה כל עוד בני הזוג נשואים כדת וכדין, אולם חיים בנפרד. סוג נוסף של מזונות המשולמים לאישה הוא מזונות מעוכבת. מזונות אלו משולמים לאישה שבעלה מסרב להעניק לה גט ומטרתם להניע את הגבר לחזור בו מסירובו. הסוג השלישי הוא מזונות ילדים, המאפשרים את המשך קיום החיים הרגיל של הילדים לאחר פירוק הנישואין בין בני הזוג.

מבחינת דמי מזונות הקשורים לאישה, מזונות אלו משולמים במידה והגבר אינו ממלא את חלקו בשטר הכתובה. על-פי שטר זה, הנחתם במעמד הנישואין של בני הזוג, מתחייב הבעל לספק לאשתו מזונות, ביגוד, קורת גג ויחסי אישות על פי הנדרש בהלכה, או בניסוח ההלכתי - "שארה, כסותה, עונתה". במידה והבעל אינו עומד בהתחייבויות אלו וכאשר אין סיבה מוצדקת לכך, רשאית האישה לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, כדי לתבוע מהבעל דמי מזונות המגיעים לה. יש להוסיף כי גם במקרה ואין תוקף הלכתי לנישואין של בני הזוג, יכולה האישה לפנות לבית המשפט, כדי שזה יעניק תוקף חוקי לעניין ואז היא תהיה זכאית לתשלום דמי מזונות אישה כקבוע בחוק. גובה המזונות לאישה נקבע על-פי רמת החיים שהייתה נהוגה בבית המשותף או לפי רמת החיים שהורגלה לה בבית הוריה לפני נישואיה (הגבוה מבין השניים). יש לציין כי במידה והבעל לא יכול לפרנס את עצמו (עקב מחלה או אבטלה מאונס) או במקרים של ניאוף ואישה מורדת, יתכן ובית המשפט יפסוק כי הוא פטור מתשלום דמי מזונות לאישה. בנוסף, דמי מזונות לאישה ישולמו רק מהיום בו האישה תגיש בקשה בעניין (ולא בצורה רטרואקטיבית). יש גם לדעת כי תשלומים אלו יבוטלו אוטומטית לאחר הגירושין בין בני הזוג.

דמי מזונות ילדים הם מזונות המשולמים על בסיס חובתו החוקית של הגבר לפרנס את ילדיו עד הגיעה לגיל 18. חובתו של האב לפרנס את ילדיו קודמת לזכותו להשיג פרנסה אישית ולכן דמי מזונות אלו ישולמו ללא תלות במצבו הכלכלי של הגבר. באופן כללי, האב חייב בתשלום דמי מזונות הכרחיים לילדיו (מזון, הלבשה, הנעלה, חינוך, מקום מגורים וכדומה) וחובה זו לא חלה על אם המשפחה. רק במזונות הנחשבים כ"דין צדקה" (כמו, חוגים, טיולים ומתנות), חובת התשלום תחול על שני ההורים גם יחד, אלא אם אחד מהם אינו יכול לעמוד בהתחייבות זו. תשלום מזונות לילדים מחושב על-פי גילם. עד גיל 6, חובת האב לפרנסת ילדיו היא מוחלטת ואינה תלויה במצבו הכלכלי האישי. בין גילאים 6-15, האב הוא האחראי היחיד לצרכים ההכרחיים של ילדיו, אולם בכל הנוגע לצרכים הנובעים מדין צדקה, ההורים נושאים בנטל באופן שווה. מגיל 15, כל התשלומים המגיעים לילד נחשבים בבחינת דין צדקה ולכן הם יחולקו שווה בשווה בין ההורים (וזאת, כמובן, בהתאם להכנסותיהם). לבסוף, בתקופת השירות הצבאי, ישולמו דמי מזונות בגובה שליש מהסכום שהיה נהוג עד לאותו מועד.

בכל הקשור לסיבות לאי תשלום דמי מזונות לילדים, יש לומר כי במידה ובית המשפט הכריז על בן מרדן, יוכל הגבר ליהנות מהפחתה של גובה הסכום או מביטולו כליל.
נכתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל - משרד עורכי דין המתמחה בנושא מזונות ילדים, מזונות אישה ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב