דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גביית מזונות 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 3249 פעמים ]

באופן כללי, מזונות הם תשלומים בין בני זוג שנפרדו ולהם ילדים משותפים. בדרך כלל חובת תשלום מזונות חלה על הגבר, שאמור להפריש תשלום חודשי המיועד לכלכלת ילדיו (ולעיתים גם לאשתו) וזאת בעקבות גירושין, פרידה או הורות ללא נישואין. כאשר אב אינו משלם את המזונות שנקבעו על-פי הסכם גירושין או בצו של בית משפט, קיימות שתי דרכים עיקריות בהן ניתן לגבות כסף זה: המוסד לביטוח לאומי ולשכת ההוצאה לפועל.

האפשרות הראשונה של גביית מזונות היא באמצעות המוסד לביטוח לאומי, המטפל ברוב מקרי הרווחה השונים בארץ. פנייה למוסד לביטוח לאומי לשם גביית מזונות, יכולה להתרחש רק לאחר פסיקות שנקבעו על-ידי בית משפט לענייני משפחה, בית הדין הרבני או באמצעות הסכם גירושין, הקובע את גובה סכום המזונות. המוסד לביטוח לאומי ישלם מזונות על-פי גובה הסכום שייקבע בכל אחת מפסיקות אלו בנפרד, או על-פי הסכום הקבוע בתקנות המוסד וזאת לפי הסכום הקטן יותר. יש לציין כי ברוב הפעמים, גביית מזונות באמצעות הביטוח הלאומי מזכה בסכום הקטן מזה שנקבע בהסכם הגירושין או בפסק הדין של בית המשפט. בנוסף, תשלומי הביטוח הלאומי הם תשלומים חודשיים המשולמים לאישה וזאת במקביל לתהליכי גביית מזונות המבוצעים מול הבעל (באמצעות הליכים של הוצאה לפועל). במידה
והמוסד לביטוח לאומי מצליח לגבות כסף רב יותר מזה המשולם באופן חודשי לאישה, יעמוד ההפרש החיובי לטובתה של זו.

לשכת ההוצאה לפועל היא הדרך השנייה בה ניתן לבצע גביית מזונות על-פי חוק. כל אדם המחזיק בצו משפטי או בצו על-פי הסכם גירושין המעניק לו מזונות, רשאי לפנות ללשכת ההוצאה לפועל כדי שזו תעזור לו בהליכים אלו. לשכה זו היא הזרוע המבצעת של מערכת המשפט ובין אפשרויות הגבייה השונות העומדות לרשותה ניתן למנות, עיקול על משכורתו של החייב, החרמת רכוש או חסכונות, עיכוב יציאה מהארץ ואף מאסר ממושך.

כאמור, בדרך כלל תשלום מזונות נקבע לטובתה של האישה. אולם לא כל אחת רשאית לתבוע תשלומים הקשורים בעניין זה וקיימים חוקים המסדירים את העניין. כך, למשל, אישה שמשכורתה עולה על זו שנקבעה לה בתקנות הביטוח הלאומי (משכורת העולה על שכר המינימום הנהוג במשק), או כזו המתגוררת באותו בית עם חייב המזונות, לא תהיה זכאית לשירות גביית מזונות מטעם הביטוח הלאומי. בדומה, קיימים מספר נושאים בתחום הגירושין בין בני זוג בהם ההוצאה לפועל אינה יכולה להתערב. לדוגמה, עניינים הקשורים ברכוש משותף או בקטינים ורכושם, לא יאפשרו גביית מזונות באמצעות ההוצאה לפועל. עם זאת, קיימים עורכי דין רבים המתחים בנושא זה ורצוי לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית שתסייע לקבל מידע חיוני לעניין.

מבחינת משלם המזונות, יש להדגיש כי חשוב לבצע מעקב אחר התשלומים, כמו גם הקפדה על קיומן של קבלות וחשבוניות. באופן זה ניתן למנוע מקרים בהם מתרחשים הליכי גבייה מאדם שעמד כבר בכל התחייבויות התשלום על-פי חוק. במידה ומופעלים הליכי גביית מזונות ממישהו שכבר שילם את חובו, יכול זה לטעון כי הוא פרע את חובו ואז יוזמנו הצדדים לדיון בטענותיהם.
נכתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל - משרד עורכי דין המתמחה בנושא מזונות, הסכם גירושין ,



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב