דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בן מורד 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 4587 פעמים ]

יש להדגיש כי הכרזה על ילד כמורד, היא החלטה מורכבת ובעלת היבטים רבים. בתי המשפט מנחים כי החלטה זו צריך שתעשה בכובד ראש ורק במקרים קיצוניים, בהם מתברר שקיימת מרדנות בולטת, בעלת ביטויים גסים ומעליבים. מקרים מסוג זה מצדיקים קבלת עזרה משירותי סעד חיצוניים, כמו גם הפחתה או שלילה של תשלומי מזונות. יש לזכור כי כאשר מדובר בילדים, טובת הקטין עומדת בראש סדר העדיפויות ולכן, גם אם מדובר בקטין מרדן, אין להביאו למצב של חרפת רעב או עוני.

בכל מקרה בו נבחנת סוגיית בן מורד, בודק פקיד הסעד את הסיבות הספציפיות שהיו עלולות להוליך למצב העניינים הנדון. כך, למשל, במידה ומתברר שהתנהגותו של הבן נובעת מהזנחה או ממחדל בהתנהגות האב, לא יוכרז הילד כמרדן. בדומה, כאשר נבדק מקרה כלשהו ומתברר כי לא ניתן להטיל את האשמה להתנהגות ישירות על הילד, לא יוכרז כי הקטין הינו בן מורד. בניגוד לכך, כאמור, במידה ומדובר בילד מרדן, ניתן לצמצם את תשלום חובת המזונות של האב (כולה או מקצתה). הסיבה לכך טמונה בעובדה שמרגע שהוכרז כי הילד הינו בן מורד, מוטלות החובות הכלכליות שלו על הצד המחזיק בו (כל עוד צד זה מסוגל לפרנסו). במידה וההורה המחזיק בילד לא יכול לפרנסו, על ההורה השני מוטלת החובה להשלים את מחסורו, אם כי לא בהכרח לאותה רמת חיים שההורה המחזיק מעוניין לקבוע עבורו.

במידה והתנהגותו של הילד משתנה לטובה, יכול בית המשפט להחזיר את המצב לקדמותו ובתוך כך, לחדש את חובתו של האב בתשלומי מזונות. יש לציין כי ברוב המקרים הפחתת דמי המזונות בגין בן מורד היא זמנית, אולם קיימים מקרים קיצוניים ביותר בהם נשללים דמי המזונות לצמיתות. מצב זה מלמד אותנו כי סטאטוס של בן מורד נחשב לדבר דינאמי, הניתן לשינוי בהתאם לסיטואציות. מסיבה זו, כל מקרה של בן מורד נבדק באופן קפדני על-ידי בית המשפט ורשויות הרווחה השונות.

מקרים רבים של בן מורד קשורים בהליכי גירושין בין בני זוג. תהליך זה יוצר עומס רגשי רב על הילד, ועלול להוביל לכעס ולחוסר אמון כלפי האב. הילד, באופן מודע או בלתי מודע, יוצר אנטגוניזם כלפי אביו המאופיין בשלל התנהגויות מרדניות (לעיתים, מפגין הילד אף אלימות מילולית ופיזית כלפי ההורה). במקרים אלו, התנהגות הילד תהיה "מובנת" ולא תחשב כהתנכלות מכוונת כלפי האב. בנוסף, אסור שהתנהגותם של קטינים תיבחן על-פי פרמטרים של אנשים מבוגרים ולכן, גם אם התנהגות הילד היא חמורה במהלך הגירושין, אין הדבר מביא בהכרח לשלילת המזונות.

לבסוף, יש לזכור כי הגדרתו של בן מורד היא מורכבת ונשקלים בה היבטים רבים מצד בית המשפט המטפל. רק במקרים קיצוניים יכריז בית המשפט כי הילד הינו בן מורד, אולם גם במצב זה אין הכרח שתשלומי המזונות יופחתו או יופסקו לצמיתות.
נכתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל - משרד עורכי דין המתמחה בנושא בן מורד, תשלומי מזונות , ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב