דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויי פיטורין 

מאת    [ 10/12/2008 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 3739 פעמים ]

גובה פיצויי הפיטורין

באופן כללי, מי שעבד במקום עבודה למשך פחות משנה אינו זכאי לפיצויי פיטורין. גובה התשלום של פיצויי פיטורין הוא שווה ערך למשכורת חודשית עבור כל שנת עבודה של העובד. במידה ושכר העובד היה על בסיס שעתי, גובה פיצויי הפיטורין מחושב לפי ממוצע שעות העבודה החודשיות בשנת העבודה האחרונה, כפול השכר האחרון לשעה. במידה ושכרו על העובד הופחת במשך תקופת עבודתו, השכר שיחושב במכפלת חודשי העבודה הוא הממוצע בין שני הסכומים. במקרה והעובד עבר ממשרה חלקית, הפיצוי ייחשב בנפרד לשתי התקופות ויסוכם באופן יחסי.

תנאים לקבלת פיצויי פיטורין

כאמור, על מנת לקבל פיצויי פיטורין, על העובד להיות מועסק על ידי אותו המעביד למשך שנה שלמה לפחות. במקרים בהם מעסיקים מפטרים עובדים בסמוך להשלמת שנת העסקה, בית המשפט רואה במעשה ניסיון להתחמקות מפיצויי פיטורין ולרוב פוסק כי על המעביד לשלם לעובד פיצויי פיטורין. על מנת להיות זכאי לקבלת פיצויי פיטורין, היחסים בין הצדדים חייבים להיות יחסי עובד-מעביד.

מרכיבי פיצויי פיטורין - על סמך שכר יסוד

במסגרת חישוב השכר שלפיו מחושבים פיצויי פיטורין, ישנם מרכיבים רבים שלא באים לידי ביטוי. שלושת המרכיבים המחושבים כשכר העובד הם: שכר היסוד, תוספות שונות (תוספת ותק, תוספת יוקר ועוד) ועמלות על מכירות. מבין הרכיבים שאינם מחושבים לצורך שכר העבודה נמצאים: שכר על שעות נוספות, דמי אחזקת רכב, מענקים שונים (מענקים לחגים, מענק הצטרפות ועוד), משכורת 13 (ישנם מקומות עבודה שמעניקים פעם בשנה מענק בגובה של משכורת חודשית). בעת פיטורין יש לחשב באופן מדויק את גובה השכר הרלוונטי לחישוב הפיצויים, על מנת שבעת הצורך תוכלו להיות בעמדה שבה תוכלו לתבוע את המעביד על תשלום פיצויי פיטורין חלקיים.


פיצויים לאחר התפטרות

באופן כלל, עובד שהתפטר אינו זכאי לקבל פיצויי פיטורין. עם זאת, יש מספר לא מבוטל של מקרים שבהם הוא זכאי לקבל פיצויים, למרות שהתפטר ביוזמתו. להלן מספר מהמקרים:
·מעבר מקום מגורים: במידה והעובד עבר למקום מגורים אשר פוגע ביכולתו להגיע למקום העבודה (מעל 40 ק"מ). החוק מכיר במספר סיבות מוצדקות למעבר מגורים, המקנות זכאות לקבלת פיצויים. בין הסיבות האלו ניתן למנות מעבר מקום מגורים לאחר חתונה, מעבר מיישוב כפרי לעירוני ועוד.
·התפטרות בשל מצב רפואי: במידה והעובד התפטר עקב הרעה במצבו הרפואי או במצבו הרפואי של בן משפחתו, הוא יהיה זכאי לפיצויים. במקרה זה העובד יהיה נדרש להוכיח כי קיים צורך אמיתי בהתפטרות בעקבות ההרעה במצב הרפואי.
·התפטרות לאחר לידה - אחד מבני הזוג רשאי להתפטר מעבודתו בתוך תקופה של תשעה חודשים מהלידה, על מנת לטפל בילד. מקרה זה מקנה זכאות לפיצויים.
·ישנם מקרים אחרים שמקנים זכאות לקבלת פיצויים גם בעת התפטרות - הצטרפות לשירות ביטחון, הרעה בתנאי עבודה ועוד.

לסיכום, סוגיית פיצויי פיטורין הינה מורכבת יותר מהנראה לעין. במקרה של פיטורין או התפטרות, אנו ממליצים לכל עובד להתייעץ עם גורם משפטי הבקיא בדיני עבודה, על מנת לנצל את מלוא זכויותיו.
נכתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל - משרד עורכי דין המתמחה בנושא פיצויי פיטורין, עורך דין ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב