דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סודות החלומות בחיינו 

מאת    [ 09/12/2008 ]

מילים במאמר: 954   [ נצפה 3629 פעמים ]

סודות החלומות בחיינו
יגאל אדר M.A. בחינוך ומנהל, מנחה קבוצות, מורה ומטפל בתחומי השיאצו, טווינה ויוגה.

כמעט מחצית מחיינו אנו מעבירים בשינה. על מה אנו חולמים ולמה. במאמר זה אני מציג את התפיסה הסינית לעולם החלומות.

בחלומותיהם של ילדים צעירים עד גיל 5 מופיעים בעלי חיים ביותר ממחצית זמן השינה, כשנוכחותם פוחתת במהלך הגדילה. באסטרולוגיה הסינית נודעת חשיבות ומשמעות לחיות. כל חיה מאפיינת רגש, דימוי וסמלים. בעלי החיים משמשים הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים סמלים זמינים ופשטניים של תכונות אופי (הזאב-רע, הכבשה -תמימה, האריה-חזק). חלומות מלאי תוקפנות שכיחים בשנתם של ילדים ומבוגרים כאחד. בגיל צעיר התוקפנות לרוב גופנית, סיוטים בעיקר בגילאים 3-4 ובגילאי 7-8 מצביעים על התפתחות נורמאלית. יש לציין, כי חלום החוזר לאורך תקופה והשפעתו ניכרת בתפקוד היומיומי של הילד, דורש התייחסות.

בדמיון מודרך, אחת מטכניקות העבודה עם ילדים ששנתם מופרעת על ידי סיוטים, אני מנחה את הילד וההורים לתכנן את החלום, כל ערב לפני השינה. בתכנון סיפור החלום ניתן לשלב דמויות חיוביות ונעימות מחיי היומיום, מתוכניות הטלוויזיה, סיפורים וצעצועים שהם אוהבים ובכל ערב לחפש "סיפור חלום" חדש.
החלום מורכב ממאורעות, תמונות, מצבים וסמלים שנצברו בשעות הערות, אותם הוא משלב בחומרים מהעבר הקרוב והרחוק. בדרך כלל מבטא החלום געגוע, משאלה, חרדה, קונפליקט או פתרון, המתורגמים לעולם דימויים חושי של החלום. כידוע, מימד החלום אינו כפוף לחוקי הזמן וההיגיון. היכולת לפגוש בסיטואציה מסוימת דמויות מן העבר, ההווה
והעתיד, מאפשרת יצירתיות גבוהה ומסייעת בפתרון קונפליקטים, שאלות, ורצונות. ככל שמשתמשים יותר במימד החלום, לשם הבנת תהליכים ופיתוח מודעות אליהם, נהנים מכלי מעשי ויעיל, שעשוי לסייע באופן בל ישוער. מניסיוני גם למטופלים מבוגרים מסייע תכנון החלום מראש, שאצלם נעשה באופן מודע ובשליטה. עבור רבים הטוענים שאינם זוכרים את חלומותיהם בבוקר, הפתרון הוא לבקש לפני השינה את תת המודע לזכור את החלום בזמן ההשכמה.

ערות, דמיון וחלום - שלושה מימדי המציאות

על פי התפיסה הסינית חי האדם בשלושה מימדי מציאות: המציאות הערה, מציאות הדמיון ומציאות החלום.
בתודעה הערה מתקיימת חשיבה מודעת למתרחש סביבנו ובתוכנו, באמצעותה עוברים הידע וחוויות ההווה, תהליך של הבנה ועיבוד. הדמיון בצורתו האקטיבית נמצא בשימוש רב יותר אצל ילדים, שעדיין מקבלים לגיטימציה להתמודדות ופתרון קונפליקטים באמצעותו, בניגוד למבוגרים.
התודעה הרדומה כוללת את החלומות ואת האינטואיציה, שנושאת ידע וניסיון עבר, מגיל ינקות ומגלגולים קודמים.
כאשר מטופל מביא את מימד החלום לתהליך הטיפולי, ניתן לעיתים לשאוב מתוך החלום מידע רב על בעיה מרכזית בחייו. בתהליך הטיפול אני מסייע למטופל לעשות אינטגרציה בין מימדי המציאות (החלום, הערות והדמיון) ולהגיע להחלטות ובחירות בהן גילה קושי.
לכל חלום יכולים להינתן כמה פירושים. כיוון שהחלום הוא "מכתב ששולח החולם אל עצמו", פירוש החלום צריך להתאים להרגשתו הפנימית. הפירוש הוא אינדיווידואלי וקשור
לחוויות ושאלות שהמפנה המודע כלפי תת המודע, בו הוא נעזר לשם קבלת תשובות ופתרון קונפליקטים ולעיתים לסיפוק חוויות בהן יש חסך.

חלום על מגדל מסמל את הגבר וארנק את האישה

פרויד אמר "החלום הוא דרך המלך ללא מודע", החלום מבטא משאלה שלא באה על סיפוקה, או ניסיון לספק באופן דמיוני מאווים ודחפים בלתי מודעים.
ב- 1900 פרוייד עסק בחקר החלומות דרך האנליזה האישית, שהתבססה בעיקר על חלומותיו. היה לו האומץ לראות שבחלומות מתגלה חלק שונה ממה שהכיר בחיי היום יום. בין היתר חווה פרויד חלומות ארוטיים על אמו וחלומות אגרסיביים כלפי אביו. במחקרו הכיר פרויד בשתי רמות תודעה, התודעה המוכרת היומיומית ותודעה לא מודעת, המופיעה בחלומות.
פרויד עבד בטכניקות של אסוציאציות חופשיות, אותן התבקש המטופל להעלות לגבי כל אלמנט בחלום. לצד פרשנות אישית זו עסק פרויד בפרשנות אובייקטיבית לאלמנטים שהופיעו בחלום תוך שימוש בסמלים אוניברסאליים. לטענתו חרב, מגדל, או כל אובייקט בולט מייצג את איבר המין הגברי וכל כלי קיבול, אפילו ארנק, מסמל את האישה המינית.
מחקרים מהשנים האחרונות מדברים על רצף בין מצב העירות למצב החלימה. כיום סבורים חוקרים רבים שאין עוד צורך במושגים של "מודע" ו"לא מודע" בתחום החלומות. לטענתם, ניתן לראות בחלום ניסיון של האדם לתפוס את המציאות, בעיקר את החלקים שקשה לו לראות במצב ערות, אותם הוא מאפשר לעצמו לראות בחלום, ובכך עוזר לעצמו לפתור את בעיותיו.





התפיסה ההוליסטית והרפואה הסינית רואות את האדם "כשלם", לכן רצף מימדי המציאות השונים מחייב את המטפל לשמור על גמישות מחשבתית בפירוש החלומות. הפירוש שמביא המטופל לחלומותיו יכול להתאים פעם לתפיסתו של פרויד, ובפעם אחרת לתפיסת הרפואה הסינית ותפיסות אחרות, לכן חשוב לשמור על ערנות במגע עם המטופל, במטרה להגיע איתו לפירוש הנכון עבורו.

האם אתה אישיות עם אלמנט עץ, אש, אדמה, מים או מתכת

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית מאפשרים לנו נקודת מבט נוספת על תחום החלומות. אישיות שהיא אלמנט "עץ" מאופיינת ביצירתיות ולכן נהיה עדים אצלה לחלומות יצירתיים ופוריים, משולבים בנטייה אופיינית לכעוס בקלות. לאנשי "עץ" חשוב תחום האסתטיקה ורבים מחלומותיהם יהיו קשורים לתחום היצירה.
אישיות שהיא אלמנט "האש" מאופיינת בפריצת גבולות, בשינויים, ריגושים חדשים, נטייה לדבר הרבה, ותנועה בין עצבות לשמחה.
בחלומותיהם נמצא תנועה רבה, מפגשים שמחים או עצובים, סיטואציות הכוללות שינויים דרמטיים וריגושים.
למשפחה והסובבים את האישיות באלמנט "האדמה" ערך גבוה בעיניה. מאפיינים אותה נטייה לחשיבה מרובה או סטגנציה של החשיבה, אהבת מתוק וחוש טעם דומיננטי. חלומותיהם של אנשי "אדמה" רצופים במחשבות, בעיקר על הסובבים אותם ועל דברים שנאמרו להם, נושאים שמעסיקים אותם רבות הן בערות והן בחלום.
כדי להרגיע את המחשבות והחלומות מומלץ לאכול לפני השינה קוביית שוקולד אחת (לא יותר), חפיסת שוקולד כמובן תעשה פעולה הפוכה.
הסדר, הארגון והיכולת לקבל החלטות טמונים במהותה של אישיות שהיא אלמנט "מתכת". ברמה הרגשית מלווה את "המתכת" צער. בחלומותיהם יופיעו לרוב קונפליקטים הצפויים ביום למחרת, בתחומים הקשורים לעשייה ומחויבויות שלקחו על עצמם.

אישיות ה"מים" במהותה זורמת עם הכאן והעכשוו, אך יחד עם זאת מגלה עקשנות ונחישות להגיע למטרות, תוך התעסקות רגשית בפחד. בחלומות מחפשים "המים" פתרונות לגורמי הפחד ודרכים להתגבר על מכשולים. חוויות סביב הנושא של מים כמו טביעה, מעמקים חוזרים בחלומותיהם.

האמרה "ונבואה שמגשימה את עצמה" מלמדת על תהליך העיבוד והאינטגרציה בין מימד הערות ומימד החלומות. כל חלום המחובר לרצון סופו להתגשם ברמה הקונקרטית. "הטעות הגדולה ביותר היא לא לטעות", אמרו הפילוסופים הסיניים. במרחב החלומות מותר ל"טעות", כיוון שאינו מחויב לחוקי הזמן וההיגיון כמו מימד המציאות הערה.
ביימו לכם חלומות וחיים טובים, לילה טוב וחלומות פז.
יגאל אדר M.A.בחינוך ומנהל, מנחה קבוצות, מורה ומטפל בשיאצו טווינה ויוגה,סדנאות לזוגיות, מגשר.מנהל אקדמי ב"מרכז אלטרנטיבי" במרכז תקוותנו,רח' אחד העם,נהרייה.
yigala62@walla.com
co.il.יגאלאדר.www
0502796868



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב