דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המחזוריות הכלכלית - סקירה מעודכנת 

מאת    [ 08/12/2008 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 2107 פעמים ]

מאקרו כלכלה תמיד יהיה תעלומה מדעית. קשה מאוד למדוד ולקמט אותו לנוסחאות. בכל נוסחא מאקרו כלכלית נמצא פרמטר שמצביע על "רגישות" שמשתנה ללא הרף. הסיבה היא ברורה, אי אפשר לקמט לנוסחאות את המתרחש במוחות של מיליארדי בני אדם אשר משנים את דעתם או את רצונם כל שניה. המאקרו כלכלה תמיד ישאר באזור הדמדומים שבו רבים מאבדים את הכיוון והשאר יודעים בדיוק לאן ללכת. הכיוון הכללי יפנה לחזקים ביותר, אם החזקים הם חסרי הכיוון, המאקרו כלכלה ישבור את שיווי המשקל העדין ויזדעדע. אם החזקים הם היודעים את הכיוון החדש, הרוב יצטרף אליהם ומחזור חדש יתחיל.

במהלך ה- 100 שנים האחרונות השווקים חוו מספר משברים מהותיים ומספר משברים קלים יחסית.
בשנות ה- 30 חל המשבר העמוק בכלכלה האמריקאי בעקבות ניפוח שוק המניות ע"י תרמיות. לאחר ששוק המניות קרס התברר עומק המשבר, האזרחים התמימים איבדו את כל חסכונותיהם והכלכלה נכנסה לקיפאון מיידי.
בשנות ה- 70 חל משבר עמוק בעקבות פשיטת רגל של Penn Central - איחוד של מספר חברות רכבות אשר פשטו את הרגל אחרי שנתיים של פעילות. פשיטת הרגל משכה את הסקטור הפרטי לפשיטות רגל נוספות. הבנק המרכזי האמריקאי הלאים את החברה והפעיל מחדש את הרכבות.
בשנות ה- 70 קרס בנק הלבנת כספי המאפיה הבנק השקיע את הכסף בספקולוציות בשוק המט"ח ואיבד את כל הונו.
המשבר אשר החל בשנות ה- 30 נמשך עד תחילת שנות ה- 50.
המשבר אשר החל בשנות ה- 70 נמשך עד תחילת שנות ה- 80.
לכל אורך הדרך היו "מיני משברים" אשר הכלכלה יצאה מהם בקלות וגם שוק המניות.
יש דמיון רב למשבר הנוכחי ולשני המשברים העמוקים האחרונים. בראשון כספי הציבור נמחקו בשוק המניות. הפעם כספי הציבור נמחקו בשוק המניות והאג"ח הקונצרני. במשבר השני חברה מהותית בכלכלה האמריקאית ובנק גדול פשטו את הרגל וגרמו למשבר אמון והולאמו ע"י הממשל.
נתוני המאקרו זהים מאוד לשני המשברים הללו אם זאת בצמיחה, נתון בלתי המועסקים והשינויים בשוק המניות אשר משמש כאינדיקטור מקדים לכלכלה.

ניתוח מאקרו כלכלה
בשבוע שעבר פורסמו נתוני מאקרו אשר זעזעו את האדישים ביותר לנתוני מאקרו. מספר המשרות בכלכלה האמריקאית צנח מעל חצי מליון משרות לעומת צפי של כ- 335 אלף משרות. הנתון מצביע על אחוזבלתי המועסקים אשר יעלה בחודשים הקרובים. נתון מעניין הוא אשראי צרכני אשר רוב הזמן נמצא בטווח החיובי כל עוד הצרכן האמריקאי קונה מהכל. הפעם הנתון צנח ב- 3.5 מיליארד דולר. כלומר החוב של הצרכנים מול חברות האשראי צונח בעקבות קיפאון בצריכה הפרטית.
בשבוע הנוכחי יפורסמו נתוני מאקרו לגבי שוק הנדל"ן, גרעון בתקציב הממשלה ונתוני אינפלציה אשר מצביעים על הירידה החדה ביותר במדד ה- PPI ב- 30 שנה האחרונות. כמובן שכל תוצאות הנתונים מגולמים במחיר וכאשר השווקים שואבים מעט אופטימיות בעקבות התחזית והפעולות העתידיות של הנשיא הנבחר.

ניתוח שוק המניות
שוק המניות סיים עוד שבוע מטורף. לאחר צניחה של 8% ביום אחד ( יום שני ) ותיקון אלים לכיוון העולה, שוק המניות מנסה לפתח מגמה עולה מהותית עד לסוף השנה. המדדים בונים תבנית טכנית של ראש וכתפיים הפוכים כאשר הכתף האחרונה נוצרה בשבוע שעבר. השבוע יש צפי לפריצת קו הצוואר המשמש איתות כניסה לשוק המניות. מניתוח מדד S&P 500 נמצא כי בפריצה של רמת ההתנגדות ב- 900 נקודות יתקבל אישור נוסף לכיוון העולה שבו נקבע יעד מהיר של 1000 נקודות. מעל 1000 נקודות המדד יכול לטפס עד 1200 נקודות.
ראה נספח



ניתוח שוק האג"ח
אין חדש בשוק האג"ח. כספים עדיין מופנים לשוק האג"ח הקצר הארוך. עובדה שמצביעה על התאששות כלכלית רחוקה מאוד בדומה למשברים בשנות ה- 30 וה- 70. עלייה חזקה במחיר הנפט יאפשרו לתשואות לעלות ולשוק המניות להתאושש. עדיין המגמה הכללית בשוק האג"ח מאוד חזקה ומהותית. שוק האג"ח יעזור לנו להבין האם אנחנו לקראת תקופה בדומה לשנות ה- 30 או ה- 70 או לקראת משבר כלכלי מהיר שיחלוף בשנה הקרובה. בינתיים התחזית לא אופטימית.

ניתוח שוק החוזים העתידיים
שוק החוזים העתידיים בשיווי משקל כל עוד הפקיעה מתקרבת והמבטים מופנים לפקיעה הבאה. הסנטימנט עדיין שלילי במקצת כאשר החוזה על מדד S&P 500 ועל מדד הדאו גונס משתפר ובעוד סקטור הטכנולוגיה ממשיך להציג תחזיות שליליות ומשפיע על חוזה נאסד"ק 100 לפקיעה בחודש דצמבר. מדד ה- VIX מדשדש בעצבנות ותנועה במדד תאשר את הכיוון הנכון לשבוע הנוכחי.
שוק האופציות עדיין שלילי כאשר הסטיות ממשיכות להצביע על הכיוון היורד. בבחינה של האינדיקטור Ratio Put / Call נמצא כי רכישות מאסיביות של אופציות PUT נרכשו ב- 03.12.08 עובדה שלרוב הסוחרים מצביעה על המשך ירידות. אך אין זה כך. הנתון מצביע על פאניקה בשוק האופציות ואצל הסוחרים, עובדה אשר מחזקת את ההיפוך במדדים לכיוון העולה.

ניתוח שוק הסחורות והמט"ח
הדולר לא מצליח לפרוץ רמת ההתנגדות ונראה שהמומנטום נחלש. יתכן והדולר סיים את תפקידו כאשר הנפט נמצא בשפל. אל הדולר נחזור עם תהליך האינפלציה בכלכלת ארה"ב אשר אמורה להתפרץ בעוד חצי שנה ועד 9 חודשים. אז כדאי יהיה להחזיק דולרים.

סיכום
שוק המניות בשל למהלך עולה משמעותי. בסקירה האחרונה ציינתי את מספר ה- FALSE אשר גרמו לסוחרים ולמשקיעים ולבחון כל מגמה כמה פעמיים. הפעם זה נראה אמיתי לא פחות מהפעמים הקודמות. לכן, למקם סטופים, לקחת כסף לכיס ולממש רווחים מדיי פעם.
שוק האג"ח הוא הברומטר של המשבר. השינויים בשוק האג"ח הם שיקבעו את גורל הכלכלה ושוק המניות. המגמה בשוק האג"ח מאוד חזקה יש צורך באירוע מהותי שינער את המשקיעים בשוק האג"ח ויחזיר אותם לשוק המניות. בינתיים זה לא קורה. איתות לשינוי בשוק האג"ח הוא שינויי מגמה במחיר הנפט הנסחר במגמה יורדת ובמומנטום חזק.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב