דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול לייזר חדשני וניתוח השתלת נקז חדש במחלת הגלאוקומה 

מאת    [ 07/12/2008 ]

מילים במאמר: 846   [ נצפה 3646 פעמים ]

נקז גלאוקומה מזהב לחלל הסופרא-ציליארי וטיפול בלייזר חדש מסוג טיטניום-ספיר בחולי גלאוקומה.
Gold Mini Shunt (GMS) & Titanium-Sapphire Laser Trabeculoplasty in Glaucoma
פרופסור שלמה מלמד: ד"ר מודי גולדנפלד
המרכז לגלאוקומה ע"ש סם רוטברג, מכון העיניים ע"ש גולדשלאגר, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

בעקבות ניסוי רפואי שבוצע במרכז לגלאוקומה ע"ש סם רוטברג, במכון העיניים ע"ש גולדשלאגר, שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אשר בדק את בטיחות ויעילות השימוש בלייזר הטיטניום-ספיר בחולי גלאוקומה עם לחץ תוך עיני לא מאוזן, קיבל לפני מספר שבועות הטיפול בלייזר טיטניום-ספיר בחולי גלאוקומה ,את אישור ה FDA האמריקאי.
ניסוי נוסף באותו פרויקט מחקר הוא השימוש ב נקז גלאוקומה מזהב לחלל הסופרא-ציליארי וטיפול בלייזר חדש מסוג טיטניום-ספיר בחולי גלאוקומה.
2 המכשירים , המשלבים זה את זה, נקז ה GMS ומכשיר הלייזר טיטניום-ספיר קיבלו את אישור הרשויות האירופיות (CE MARK) כבר בשנה שעברה.

מחלת הגלאוקומה המכונה גם " הגנב השקט ל הראיה " מתאפיינת בעליה לא כואבת של הלחץ התוך עיני. באם מחלת הגלאוקומה אינה מאובחנת ומטופלת בזמן, הגלאוקומה פוגעת בעצב הראיה, ועלולה לגרום לפגיעה בשדה הראיה ולבסוף גם בראיה עצמה, לעיתים עד לאבדן ראיה מלא.
הטיפול כולל שימוש בתרופות ( טיפות עיניים), טיפולי לייזר ,ובמקרים קשים שאינם מגיבים לטיפול תרופתי או לטיפולי הלייזר הטיפול כרוך בניתוח.
בניתוח הגלאוקומה המקובל - טרבקולקטומיה , יוצר המנתח פתח קטן בדופן העין ויוצר אזור המנקז את נוזלי העין הפנימיים ( מי הלשכה) אל כר סינון ,הממוקם בשכבה החיצונית של לובן העין ומשמש כאזור ספיגה של הנוזל ובכך מוריד את הלחץ התוך עיני. כר הסינון נמצא יעיל בהורדת הלחץ התוך עיני בחולי גלאוקומה אולם במקביל ליעילותו בהורדת הלחץ התוך עיני , מהווה כר הסינון ( או כפי שהוא מכונה ב"סלנג" של רופאי העיניים " BLEB" ) , גורם לבעיות שונות החל מהצטלקות של כר הסינון הגורמת לירידה בתפקוד ועליה חוזרת בלחץ התוך עיני, ועד לדלף וזיהום בכר הסינון . (ממש באותו האופן שבו הנוזל נספג החוצה מן העין, עלולים חיידקים להשתמש באותו הנתיב על מנת לחדור חלילה אל העין ולגרום לזיהומים .) בשנים האחרונות פותחו מספר גישות ניתוחיות על מנת ליצור ניתוח גלאוקומה אשר לא ישתמש בכר סינון לטיפול בגלאוקומה, (BLEBLESS OPERATION ) . המאפיין את כל הגישות הללו הוא שמירה בעיקרון על הגישה המניחה שניקוז הנוזלים מהלשכה הקדמית עובר לאזור הלחמית או הלובן הקדמיים המשמשים מאגר ניקוז וספיגה.

פיתוח ה - GOLD MINI SHUNT "GMS ", מתבסס על היגיון שונה לחלוטין, ומטרתו להסיט את ניקוז הנוזלים המקובל (מהלשכה הקדמית לאזור הלחמית או הלובן הקדמיים ), אל תוך רקמות העין עצמה. הטיפול מבוסס על העובדה כי בתוך דופן העין, (באזור המכונה "חלל סופרא-ציליארי" הממוקם בין גוף העטרה והלובן), קיים תת לחץ בן כ -5mmHg , וכי אם נצליח ליצור פתח בינו ולבין הלשכה הקדמית נוכל לקבל מפל לחצים שינקז את הנוזל מהלשכה הקדמית לחלל הסופרא-ציליארי ויגרום לירידה בלחץ התוך עיני .
מטרת ניתוח השתלת נקז גלאוקומה מזהב היא "לעקוף" את מערכת ניקוז הנוזלים המסוננים מהעין,
( הטרבקולום) כך שהנוזלים המיוצרים בעין יוכלו להתנקז החוצה לחלל הסופרא-ציליארי ועל ידי כך לאפשר ניקוז תקין של הנוזלים וירידה בלחץ תוך עיני, זאת ללא יצירת כר סינון חיצוני ובכך ליישם את עיקרון ה BLEBLESS OPERATION במלואו .
על ידי השתלת נקז גלאוקומה מזהב ניתן "לעקוף" את מערכת ניקוז הנוזלים הטבעית ( הטרבקולום) שאיננו מתפקד ,ולגרום לנוזל להתנקז החוצה לחלל הסופרא-ציליארי ועל ידי כך לאפשר ניקוז תקין של הנוזלים וירידה בלחץ תוך עיני. זאת ללא יצירת כר סינון חיצוני .

לצורך זה פותח ה GMS. נקז העשוי מזהב טהור 24 קראט, ומשמש כמוליך בין הלשכה הקדמית והחלל הסופרא-ציליארי.
הבחירה בזהב איננה מקרית, הזהב הוא מתכת אצילה, אינרטית ואין חשש לתגובה או דחייה שלה מהעין, בנוסף ספקטרום הבליעה של הזהב ( 790nm) זהה לאורך הגל של לייזר הטיטניום-ספיר, המשולב במערכת הטיפול, כפי שיוסבר בהמשך.
ה GMS בנוי מפלטת זהב זעירה, בגודל של 5.5 מ"מ אורך X 2.8 מ"מ רוחב, המכילה צינוריות ניקוז מיקרוסקופיים . בתוך פלטת הזהב. התעלות בקוטר של 60 מיקרון , דרכן זורם נוזל מי הלשכה אל החלל הסופרא - ציליארי. בדור האחרון של נקז ה GMS ,חלק מצינוריות הניקוז ניתן לפתיחה הדרגתית על ידי שימוש בלייזר מסוג טיטניום-ספיר. לייזר הטיטניום-ספיר, פועל באותו אורך גל בו הספיגה של נקז ה GMS היא מכסימלית וכך ניתן לווסת את דרגת הניקוז ורמת הירידה בלחץ התוך עיני על ידי פתיחה של צינוריות ניקוז נוספות על פי הצורך. .
לייזר הטיטניום משמש בנוסף גם לבצוע טיפול לא פולשני-טרבקולופלסטי TRABECULOPLASTY בחולי גלאוקומה פתוחת זווית. הטיפול בגלאוקומה על ידי יריות לייזר אל אזור תעלות הניקוז הפנימיות של העין, (על מנת לשפר את ניקוז הנוזלים מהעין), משמש בגלאוקומה מאז שנות השמונים, אולם סוג הטפול המקובל בלייזר(תמונה 3), מסוג ארגון גורם לכוויות חום באזור הטפול,(תמונה 3א) הלייזר החדש מסוג - טיטניום-ספיר,מטפל באותו האזור בעין אך חודר לעומק רב יותר מהלייזרים הקיימים,ואינו גורם לכוויות או לנזק מבני לתעלות הניקוז.(
כאמור, בעקבות ניסוי רפואי שבוצע במרכז לגלאוקומה ע"ש סם רוטברג, במכון העיניים ע"ש גולדשלאגר, שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לייזר הטיטניום ספיר קיבל לפני מספר שבועות את אישור ה FDA האמריקאי, לטיפול בגלאוקומה פתוחת זווית. נקז ה GMS ומכשיר הלייזר טיטניום-ספיר קיבלו את אישור הרשויות האירופיות (CE MARK) כבר בשנה שעברה.

בטכניקת הניתוח העדכנית, יוצרים חתך מקביל לגובלת כ 3 מ"מ אחורית לגובלת בלובן, דרכו מושתל נקז ה GMS אל מקומו בחלל הסופרא-ציליארי. ( תמונה 4) הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית על בלבד ואורך כ15 דקות בלבד. לאחר הניתוח העין שקטה .


מ.גולדנפלד
מומחה למחלות עיניים
מומחה לגלאוקומה
http://www.goldenfeld.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב