דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפ מאדריכל: חדר משחקים-נקודות למחשבה לפני מעשה 

מאת    [ 04/12/2008 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 5916 פעמים ]

כאשר אנחנו מתכננים חדר ייעודי בבית מגורים, הידע המקצועי וניסיונו של האדריכל המתכנן חשובים, אך הרגלי החיים שלכם כמשפחה חשובים לא פחות. קל וחומר כאשר אתם עורכים את השינויים בבית בעצמכם. לכן עבודת חשיבה וסיעור מוחות בנוגע לצרכים שונים שלכם מחדרים ייעודיים שונים בבית יגדילו את מידת ההנאה שלכם מהתוצר הסופי ותוכלו להפיק ממנו את המירב עבורכם. להלן נקודות למחשבה, ונושאים עליהם עליכם לתת את הדעת בעת תכנון חדר משחקים:

 אחסון: עלינו לזכור בכל שלבי התכנון כי החדר מיועד לילדים. אנו רוצים שהאחסון יהיה אפקטיבי ויעיל כך שניתן יהיה למצוא מה יש בתוכו, ושגם יחזירו לתוכו את החפצים. לכן כאשר אנו רוכשים/מתכננים את מתקני האחסון בחדר, כדאי לתכננם בצורה שנשלפת בקלות, ולתכנן את שיטת ואופן האחסון בצורה ידידותית וקלה לאיסוף.

גובה הריהוט: גובה מתקני האחסון צריך להתאים לגובהם של ילדים ולהתחשב בגילאים שלהם.

בטיחות: כאמור, חדר זה מיועד לילדים, אשר משחקים בו (עם או ללא ליווי של מבוגר). עליהם להרגיש בו נינוחים ולנוע בו בחופשיות רבה ובביטחון. לכן, יש להקפיד שבעתיים על בטיחות החדר: להימנע מפינות חדות, להקפיד על כיסויים לשקעים חשמליים, חומרים חסיני אש, מדפי אחסון יציבים, תליית חפצים ומנורות בטוחה ומחוזקת ועוד.

תאורה: כאשר ממקמים את התאורה, יש להתייחס לגובה הילדים. יש לקחת בחשבון גם את נקודת המבט שלהם מבחינת סוג התאורה, וגם את גובהם לצורך כיבוי והדלקה. לכן יהיה נחמד לסדר את המפסקים בגובה מתאים.

אווירה: על מנת להנעים את שהות הילדים בחדר, ניתן להשתמש באמצעים יוצרי אווירה מתאימה. להלן מספר דוגמאות:


    •  ניתן לשלב מערכת שמע וכך ליצור אופציה למוסיקת רקע רלוונטית. 
    •  כמו-כן כדאי לתלות תמונות או ציורי קיר הקשורים בתחומי ההתעניינות של הילדים. מכיוון שנושאי העניין משתנים במהירות בהתאם לגיל ולאופנות, ניתן לתכנן מתקן גנרי לתמונות אשר ניתנות להחלפה בקלות מדי פעם וכך ליצור דינמיקה ועניין מתמשכים. (ניתן לשתף את הילדים בבחירת הפוסטר או האלמנט המתחלף וכך לרתום אותם לנושא).
    • קשר בין אלמנטים יוצרי אווירה כגון שטיח, וילון ועוד יוצר אפקט של ''נושא אחיד'' לחדר.

אופן ישיבה: ניתן לסדר את הישיבה במספר צורות. מכיוון שהחדר מיועד לשמש בדרך כלל יותר מילד אחד (גם חברים , אורחים וכו') יכול להיות יעיל לסדר באותו חדר מספר צורות ישיבה על מנת לתת מענה למספר ילדים להתעסק בו זמנית בפעילויות שונות. לדוגמה: אזור אחד בחדר בו פרושים מזרונים על הרצפה. אזור אחר בו יש ''פינת רביצה'' בה יושבים ב''סתלבט'' ורובצים בנוחיות. אזור נוסף עם שולחן וכסאות לילדים, אשר ישרת את מי שרוצה לצייר או ''לעשות עבודות''. כמובן, הכל בכפוף לגודל החדר, גיל הילדים, מספר הילדים ועוד.

מחשב: השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא האם אנחנו מעוניינים במחשב בחדר המשחקים? והיה וכן – לכמה ילדים הוא מיועד? יש לסדר פינת מחשב שתהיה מרווחת מספיק ליותר מילד אחד לשבת בה. יש לשריין מקום לאחסון עזרים נלווים, כמובן להשאיר מקום למדפסת. יש לשים לב למיקום החלון ביחס למסך (שלא ייצור מצב של סינוור המסך).

גימיקים יוצרי עניין: אם רוצים ליצור "עולם של ילדים" בחדר, אפשר מעבר לאלמנטים עיצוביים לשלב גם אלמנטים שמאפשרים לילדים פעילות אטרקטיבית. למשל:

חלק מהקיר הוא לוח מגנטי- אפשר לצבוע חלק תחום מהקיר בצבע מגנטי מיוחד וכך ליצור לוח מגנטי שהוא חלק מהקיר. הלוח יכול לשמש למשחקי מגנטים, תליית הודעות וציורים ועוד מגוון פעילויות יצירתיות .

מותר לצייר על הקיר- ניתן ליצור מקום מיוחד על הקיר בו מותר לצייר. אפשר לתלות לוח מחיק, לוח גירים, דפים שניתנים להחלפה, או לצבוע את קטע הקיר בצבע שניתן לנקות אותו בקלות ואינו סופג (צבע על בסיס שמן, למשל). במקרה כזה ניתן לילדים לצייר על הקיר עם צבעים שניתנים לניקוי במטלית לחה.

''הבית של יעל''- ניתן ליצור פינות מחבואים לילדים או לייצר הזדמנויות לכך. כך הילדים יכולים ליצור לעצמם ''בית'' משלהם. אפשר להגדיר ביחד איתם את המקומות הנ''ל ולעזור להם להפוך אותם לאטרקטיביים בשבילם. כמובן, ניתן לייצר עוד רעיונות כיד הדמיון הטובה. אפשר לשתף אותם בחלומות/רצונות שלהם.

נקודות כלליות למחשבה: כאשר מתכננים חדר משחקים, ישנן מספר נקודות שאני מציע לעבד אותן עם עצמכם טרם קבלת החלטות לגבי החדר. אין תשובה אחת נכונה, אלא כיוון מחשבה מה נכון בשבילכם לאור הכרות עם אופי הילדים ואופי המשפחה, גילאי הילדים, מערכות היחסים והגומלין בבית, הרגלי חיים ועוד.

מיקום החדר בבית: סעיף זה רלוונטי במידה ויש אפשרות בחירה לגבי מיקום החדר בבית. האם אתם מעדיפים למקם את החדר בקרבת חדר האורחים או האזורים הציבוריים האחרים, או במיקום מבודד? מצד אחד יש לחשוב על אלמנט הרעש, ומצד שני על קרבה פיזית בין אזורי ההתרחשות הציבוריים בבית לבין אזור פעילות הילדים.

ראייה עתידית: זכרו שאתם מקבלים החלטות לפי מצב המשפחה נכון לרגע זה. כדאי לחשוב על מצב שיהיה רצוי ומצוי לדעתכם בעוד שנה / שנתיים / 5 שנים ולבדוק את ההיתכנות שלו. האם אתם יכולים להקים תשתית מתאימה יותר להתפתחות הרצויה?

לסיכום, זכרו שהחדר נועד לילדים. שתפו אותם בהחלטות ובעיצוב. רתמו אותם לסיעור מוחות ולעשייה. עשו זאת בכיף ומתוך כוונה ליצור עולם של דמיון וגירויים!

דרור ברדה, אדריכל
http://www.dror-arch.co.il
drorbar@bezeqint.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב