דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניקויים באיורוודה - לטפל בבעיה מהשורש 

מאת    [ 01/12/2008 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 3574 פעמים ]

איורוודה - מדע החיים, התורה שמלמדת אותנו כיצד להישאר בריאים ומרפאה אותנו כשאנו חולים. איורוודה מטפלת בכל האספקטים של החיים - תזונה, שינה, מצב נפשי ועוד כאשר ההתמקדות בטיפול האיורוודי במערב הוא בתזונה, צמחים, אורח חיים וניקויים.

הניקויים באיורוודה מהווים חלק חשוב בטיפול, בעזרתם ניתן לזרוק פסולת המצטברת בגוף במשך שנים ובכך לטפל בשורש של הבעיה - הניקוי אוסף את הרעלים ברמה התאית ומעביר אותם לאזור ממנו אפשר "לזרוק" אותם. הניקוי מאפשר התחדשות של הגוף (rejuvenation) בתוך זמן קצר יחסית וביעילות מקסימלית.

יש חמישה סוגי ניקויים באיורוודה (פאנצ'ה קארמה):


    • Vamana - ניקוי ליחה מהגוף, טוב לבעיות נשימה, סכרת, בעיות עור, אלרגיה
    •  Virechana - ניקוי של הכבד, טוב לבעיות עור, מגרנות, קוליטיס, עודף חום בגוף
    •  Nasya - ניקוי של אזור הראש, טוב לסינוסיטיס, אלרגיות, כאבי ראש, מגרנות, בעיות אוזניים
    •  Rakta mokshana - הקזת דם, טוב לבעיות עור קשות, גאוט, לחץ דם גבוה
    •  Basti - חוקנים, הטיפול המשמעותי ביותר, יש סוגים רבים של חוקנים וההתאמה האישית שלהם מאפשרת לפתור מגוון רחב של בעיות כמו בעיות מחזור, בעיות עיכול ועוד

חוקנים באיורוודה - זה לא מה שאתם חושבים

כששומעים את המילה חוקן מיד עולה הקונטציה המלחיצה של החדרת נוזלים דרך פי הטבעת ואחריה איבוד שליטה מוחלט שמחייב אותנו "לרוץ לשירותים" ואכן ישנם גם חוקנים כאלה, אך באיורוודה החוקנים נעשים באופן שונה לגמרי.

 המשמעות של המילה Basti בסנסקריט היא "זה אשר נשאר בפנים" המחשבה באיורוודה היא שלמרות שאנחנו מחדירים חומר לאיזור המעי גס, העבודה היא הרבה יותר נרחבת והחומרים יעברו לשאר הגוף וישפיעו באופן מהותי על התיפקוד שלו. בכתבים האיורוודיים - משווים את התהליך לטיפול בעץ גדול, אנחנו משקים רק את השורשים אבל כל חלקי העץ מקבלים את ההזנה, למרות שאנחנו לא משקים אותם ישירות. המעי הגס הוא "השורשים" שלנו באיורוודה ואותו צריך להזין.

החוקנים מאזנים את יסוד האוויר בגוף (ואטה), זהו היסוד האחראי לכל התזוזות המתרחשות בגוף, במערכת העיכול, ובשאר המערכות בגוף שבהן יש תזוזה. ומכאן שבאמצעות איזון האוויר נאזן את כל הגוף - שהרי כולו בתזוזה.

באיורוודה מכינים את הגוף לקראת החוקן כדי שתהיה השפעה ברמת הרקמות, ההכנה נעשית באמצעות מסז' עם שמן בכל הגוף, שפותח את כל העורקים (ערוצים) בגוף ומאפשר לרעלים לזוז בחופשיות בגוף. לאחר המסז' מתבצעת סאונה בצמחים שגם היא מסייעת להזזת הרעלים בגוף לכיוון המעי הגס. לאחר ההכנה כשהגוף רגוע ופתוח מתבצע החוקן. בחוקנים האיורוודים מחדירים תמציות צמחים, שמן או חלב עם צמחי מרפא דרך פי הטבעת.

הייחוד בחוקנים האיורוודיים הוא בהתאמה האישית למטופל - כל מטופל מקבל את החוקן שמתאים לו לפי הבעיה שלו, הטיפוס שלו ומצב הגוף הנוכחי שלו, אין טיפול המתאים לכולם ומכאן גם היכולת של החוקן לטפל בבעיות שונות - בעיות פוריות, בעיות מחזור, עצירות כרונית, מיגרנות, סכיאטיקה, שיגדון, , בעיות בדרכי השתן, דלקת מפרקים, שיתוק, אלצהיימר, פרקינסון, אוסתיאופורוזיס, ועוד מגוון בעיות.

 החוקן יכול להתבצע גם כרפואה מניעתית, פעם בשנה, לניקוי והזנת הגוף, חוקן כזה יטפל במצב הקיים ויזין את הגוף במידת הצורך.

החוקנים באיורוודה מתבצעים כתהליך שאורך מינימום שבעה ימים ברצף - במהלך הימים האלה יש צורך להגיע לקליניקה מדי יום ולקבל שם מסז', סאונה ואחר כך חוקן. החוקן משתנה בד"כ מיום ליום ויכול לכלול שמן בחלק מהימים ותמציות צמחים בימים אחרים, כמו כן כמות הנוזלים בחוקן משתנה. במהלך הניקוי יש לעקוב אחרי תזונה פשוטה ובסיסית, גם התזונה במהלך הניקוי תותאם על ידי המטפל באופן אישי.

 ישנם שני סוגים מרכזיים של חוקנים:


    • חוקן מנקה - זהו חוקן מתמציות צמחים שונות, מטרתו בהרבה מהמקרים היא להוציא ולנקות את המעי הגס ולאחר מכן מערכות שונות בגוף, תלוי בצמחים שנבחרו.
    • חוקן מזין - זהו חוקן המורכב משמן או מחלב מעורב עם צמחי מרפא. החוקן הזה נשאר בגוף ומזין את המעי הגס ועוזר לתנועת המעי. החוקן הזה מאוד יעיל גם לבעיות שקשורות לעצמות ולשרירים כמו - אוסתיאופורוזיס, שיתוק ועוד

הניקוי הוא תהליך נפשי עמוק והרבה פעמים עולים ומציפים רגשות בזמן הניקוי, גם הנפש מתנקה ביחד עם הגוף ומדגישה לנו שגוף ונפש הם אחד. יש צורך לאפשר לרגשות לעלות ולהתבונן בהם.

במסגרת עבודתי בקליניקה בהודו, ליוויתי הרבה טיפולי חוקנים רבים ונוכחתי בתוצאות מדהימות כאשר בעיות קשות וכרוניות כמו בעיות עיכול או מחזור שנפסק, טופלו ונפתרו במהירות וביעילות ומשום כך אני ממליצה על הטיפול במידת הצורך.

חשוב להדגיש שאת החוקנים יש לעבור אצל מטפל המוסמך לכך, זהו תהליך עמוק וצריך לקחת בחשבון את ההתאמה האישית למטופל, לטיפוס שלו, למזג האוויר, לאורח החיים שלו וכמובן להתאים את קומבינצית הצמחים הנכונה.

ליטל סימון, מטפלת ברפואה הודית, מתמחה בהריון ובניקויים איורוודיים. בעלת דיפלומה באיורוודה מאוניברסיטת פונה. הקימה קליניקה בפונה, הודו ועבדה שם שנתיים עם ד"ר סאליל ג'וגלקאר. מלמדת בארץ בקורסי מורים ליוגה של ווינגייט ופראנה יוגה. מטפלת בקליניקה ברמת גן.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב