דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי הם ה אנטי- אוקסידנטים - או פוליטיקה בגרוש? 

מאת    [ 30/11/2008 ]

מילים במאמר: 974   [ נצפה 4920 פעמים ]

מי הם ה אנטי- אוקסידנטים - או פוליטיקה בגרוש?

מכיוון שאנו משתמשים במונח נוגדי חימצון או אנטי-אוקסידנטים לעיתים קרובות, מושג שאינו ברור לכול, מצאתי להרחיב ולהבהיר נושא מורכב זה, בלשון קלה ומובנת. מותר לדלג על מילים קשות.

נוגדי חימצון הם גורמי תזונה הנלחמים בזיהומים חיצוניים החודרים לגוף, וכן בזיהומים פנימיים הנוצרים, כתוצאה משאריות של התהליכים הביו כימים - אלה נקראים הרדיקלים החופשיים. מושג זה נלקח מהפוליטיקה. הרדיקלים החופשיים הם אנשי המפלגות הקטנות הקיצוניות, אשר מסוגלים לעשות הרבה צרות ונזקים למרות שהם מעטים...

הרדיקלים החופשיים מכילים חמצן פעיל התוקף תרכובות ביו כימיות. מולם נמצאים האנטי-אוקסידנטים לנטרול החמצן הפעיל, מגינים על תרכובות הנוטות להתחמצן, פועלים להגברת מערכת החיסון, משפרים תפקודם של הכדוריות הלבנות נגד חיידקים ווירוסים, משפרים תפקודם של תאי T ומקרופגים בהרס תאים סרטניים.

כל הכבוד מגיע לאנטי-אוקסידנטים על פעילותם הרחבה והמגוונת. נחזור אל הפוליטיקה. חבר כנסת יכול להשתתף בכמה ועדות ותפקידים וגם להיות שר בממשלה ועוד לעסוק במקצוע פרטי. כך גם הויטמינים ממלאים כמה תפקידים בעת ובעונה. כך גם כן, חברו יחד לקואליציה רחבה ממפלגות מרכז שונות. זאת "הקואליציה האנטי-אוקסידנטית".

מי שייכים לקואליציה האנטי-אוקסידנטית?

#### הויטמינים - C , E‎ , A. ####

ויטמין C בנוסף להיותו אנטי אלרגי, הוא חבר כבוד ב"אגודה למלחמה בסרטן", מאחר ויחד עם אחרים פועל למניעת חימצון בחלבונים וחומצות גרעין. ויטמין C מונע היווצרותם של חומרים מסרטנים חזקים מסוג ניטרוזמינים. הניטרוזמינים נוצרים כתוצאה מתגובה בין אמינים ואמידים לבין ניטריטים. (חשוב! שים לב: קיים בצבע האדום בנקניקים ונקניקיות).

ויטמין A, (ובטא קרוטן שהוא פרו ויטמין A), פעילים בנוסף גם "באגודה לשמירת הריריות". לדוגמה: אלרגיות פוגעות בריריות:- הריאות, האף, העיניים, והמעיים. לכן כדאי במצב זה להגביר הספקת ויטמינים אלה.

מינרלים שונים: - סלניום, אבץ, נחושת, מנגן.

חומצות אמיניות מכילות גופרית - ציסטאין, מטיונין. גלוטתיון.

לדוגמה: החומצה האמינית ציסטאין חיונית בפרוק והוצאת גודש וליחה סמיכה בריאות,- חשוב לחולי אסתמה. גלוטתיון נוגד חימצון חזק, מסייע בסילוק רעלים מתכות כבדות וחומרים מסרטנים, מגן על הכבד.

תרכובות צמחיות - פיטו-כימיקלים.

פיטו-כימיקלים היא קבוצת חומרים גדולה מאוד, ידועים היום כ 6000 תרכובות, ובהם אנטי אוקסידנטים רבים. הם נמצאים בגזר, בפרי הדר - בקליפות, ובצמחים רבים אחרים. ענף מחקרי מדעי הגדל ומתפתח בהתמדה. מחקרים רבים מאוד מוכיחים לנו שוב ושוב על העושר הבריאותי, הטמון במזון טבעי חי מהצומח. ובהן כמה קבוצות:

- קרוטנואידים.
- לימונואידים.
- ביופלבונואידים.
- אינדול ואיזותיוציאנטים.

#### קרוטנואידים ####

קבוצה גדולה של פיגמנטים שנמצאים בטבע, ובה למעלה מ 600 סוגים, רק ל 30-50 מהם פעולה שדומה לוויטמין A. שהידוע ביותר הוא בטא קרוטן. נמצא בגזר (מכאן נגזר שמם), בטאטה, כרוב. בטא קרוטן מופק מאצות ים אדומות בשם סאלינה דונליאלה. (סוג כזה של אצות נתגלו בימת ברדוויל, הן כנראה אחראיות למכת מצריים הראשונה: "דם") הקרוטנואידים מסיסים בשומן, לכן חשוב לצרף שומן למנת ירקות או פירות, להוסיף לסלט: שמן זית, אבוקדו, טחינה.

ליקופן - הצבע האדום של העגבנייה, מורכב מ 95% ליקופן + 5% בטא-קרוטן. נימצא במחקר כי הוא מפחית סרטן השד והערמונית ב 50%. נמצא גם באבטיח אשכולית אדומה ועוד.

לוטאין - הינו קרוטנואיד צהוב, לועזית: lutein, ומשמש כנוגד חמצון רב עוצמה. הלוטאין מצוי בפירות ובירקות ובעיקר בירקות ירוקי עלים כגון: חסה, כרוב, תרד, ברוקלי, אשכולית אדומה. בתעשייה הוא מופק מצמח ציפורני החתול. לוטאין הוא רכיב התזונה הנחקר ביותר בימים אלה בתחום בריאות העיניים, והחוקרים תולים בו תקוות רבות למניעת מחלות ניווניות של הרשתית, האופייניות אצל סכרתיים. לוטאין הוא הצבען (פיגמנט) הצהוב של הגופיף הצהוב - חשוב לפוריות.

זאקסאנטין ולוטאין - הנמצאים בברוקלי, תרד, אפרסמון, מלון ועוד, מקטינים את הסיכון לקטראקט.

בטא קריפטוקסנטין - פיגמנט צהוב - כתום, התורם להפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן. כן הוא עשוי לסייע בשמירה על בריאות מערכת הנשימה. פלפל אדום, מנגו, מנדרינות, אפרסמון.

#### לימונואידים ####

נמצאים בפרות הדר במיוחד בקליפות: לימונים, תפוזים, אשכוליות, קלמנטינות. בפירות ההדר מצויים כ-400 רכיבים שונים. נכון לעכשיו למדו החוקרים לזהות 40 חומרים שונים ששייכים למשפחה זו.
באחד מהמחקרים: לימונואידים ממיץ תפוזים טובים לילדים עם סרטן.

חוקרים מטקסס מצאו כי לימונואידים מפרי הדר מעכבים צמיחת תאי בלסטומה שהוא סרטן נפוץ בילדים, בערך 10% מכלל מחלות הסרטן בילדות. החוקרים שמו 1-50 מיקרומולרים של התכשיר על תאי נאורובלסטומה והתאים מתו תוך 36 שעות.

מקור: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2004-11/tau--csp113004.php

#### ביופלבונואידים ####

את ה-ביופלבונואידים נמצא בכמה וכמה צורות. לדוגמה: במשפחת הפיגמיים נמצא - רותין, בכוסמת - היספרידין, באורן צרפתי - פיקנוגנול. נמצא שהם משתתפים בביטול הרעילות של חומרים רבים ביניהם חומרים קרצנוגנים (מסרטנים), ע"י קישורם עם גלוטטיון והאנזים גלוטטיון ס טרנספרז. נמצא שהם מסוגלים לעכב התפתחות גידולים סרטניים. מסובך? מה לעשות כאלה הם החיים.
לביופלבונואידים יש פעילות: אנטי-אוקסידנטית, אנטי-אלרגית, אנטי-דלקתית, אנטי-וירלית, אנטי-טרשתית, לחיזוק כלי דם קפילרים - נימיים, אנטי-סרטנית.

אנתוציאנינים, הם תת משפחה של הביופלבונואידים. האנטוציאנינים הם האחראים לצבעים של הפרחים, השיחים ושל פירות היער למיניהם (אוכמניות, דמדמניות), הם נמצאים בגפן אדומה ועוד צמחים. הוכח שהם מקטינים את התחמצנות הכולסטרול - LDL , ע"י כך מונעים טרשת עורקים. מעכבים ובולמים גידולים סרטניים.

קוורציטין, הינו ביופלבונואיד שאינו מלימון (הדרים), מצוי בבצל, ברוקלי. הוא בעל תכונות אנטי אלרגיות - אנטי דלקתיות, בהיותו מעכב פעילות ההיסטמין המשוחרר מתאי מסט. כמו כן מפחית יצירת גורמים דלקתיים הנקראים לאוקוטריאנים. מחזק את דפנות נימי הדם, עוזר נגד קטרקט וסיבוכי סכרת אחרים. בעל תכונות אנטי וירליות (נגד הרפס).

#### אינדול ואיזותיוציאנטים ####

הם תרכובות בירקות ממשפחת המצליבים: - כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון, קולרבי, מכילים: אינדול-3-קרבינול (indole-3-carbinol). במחקר נמצאו כמעכבים או מונעים התפתחות סרטן השד וסרטן הרחם. בהיותם בולמים השפעת האסטרוגן בכיוון זה. נמצא במחקר כי ברוקולי עשוי לצמצם גם את הסיכון לקטרקט.

קו-אנזים 10 - Q.

קו-אנזים 10 - Q , פועל כאנטי אוקסידנט בתוך התא, שלא כמו אנטי- אוקסידנטים אחרים הפועלים מחוץ לתא. ובנוסף הוא חיוני ליצור האנרגיה בתאי הגוף, ובמיוחד נחוץ לשריר הלב.

חומצה אלפא ליפואית

משפרת את רמת הגלוטתיון. בעלת תכונות אנטי אוקסידנטיות, מונעת נזקים בכלי דם, משתתפת בתהליכים של הפיכת הסוכר לאנרגיה.

איך להשיג אנטי אוקסידנטים

אנטי אוקסידנטים וחומרים אלה ניתן לקבל בשילובים וצרופים שונים, בצורת כמוסות בבית הטבע. המינון: 3 - 1 כ' ליום. בכדי להשיג רמה סבירה של נוגדי חמצון במזון, יש לאכול 1200 גרם של ירקות ופירות חיים ליום.

נכתב על ידי ד"ר גדעון לבב Ph.D נטורולוג - drlevav@zahav.net.il
טבע- לי -אתרים לעידוד וקידום הרפואה הטבעית.
ראשון- לציון, רח' סניור 3, טלפון 03-9569449.

Ph.D גדעון לבב - נטורולוג. טבע-לי נטורופתיה - ייעוץ נטורופטי ותוספי תזונה במשלוח עד הבית. חדשות תזונה. טל' 03-9569449.
http://teva-li.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב