דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתרגלים מחדש 

מאת    [ 17/11/2008 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 2409 פעמים ]


רוב שגרת היומיום שלנו מורכבת מהרגלים שעוזרים לנו לשרוד, אבל איך נוכל להשתחרר מאלו שאיבדנו כל שליטה עליהם?



תזכרו בילדות כשרק התחלתם ללמוד את האלף בית. בהתחלה למדתם כל אות ואות, ולאחר מכן את צירופי האותיות המרכיבות מלים ולבסוף משפט שלם. אם פעם כילדים הייתם קוראים לאט והתייחסתם בערנות לכל אות ולכל מלה, היום אתם קוראים באופן אוטומטי, מכוח ההרגל.

וזוהי ההגדרה המילונית של הרגל: "מנהג שאדם התרגל אליו, פעולה שחוזרים עליה בקביעות". הרגל הוא מנגנון הישרדותי חשוב מהמעלה הראשונה. כבני אדם אנחנו מנהלים את חיינו לפי הרגלים ובלעדיהם קשה לנו מאוד לנהל חיים מסודרים.


אנחנו מקיימים הרגלים כמעט בכל מה שנוגע להתנהגותנו היומיומית. כאמור, רובם הרגלים טובים וחשובים לחיינו. כאשר בזמן אכילה מורם המזלג לכיוון הפה, זוהי פעולה המבוצעת על ידנו באופן אוטומטי לא מודע. אנחנו לא חושבים על כל שלב ושלב בכדי לבצע את הפעולה הזו. האוטומטיות הזו מאפשרת לחשיבה המודעת להיות פנויה בכדי להתרכז בדברים חשובים אחרים, כמו למשל בשיחה קולחת עם הפרטנר לארוחה.


עם זאת, הרגלים רבים אינם חשובים לחיינו ובשלב מסוים נרצה לשחרר אותם, כמו עישון, אכילת יתר, כסיסת ציפורניים, נטייה להתעצבן מהר ועוד. למעשה, ההרגלים "הרעים" שלנו הם אזיקים המונעים מאיתנו את חופש הבחירה. אדם שפיתח הרגל רע מרגיש שאינו יכול לשלוט בהרגל.


לנצח את ההרגל



אריק (שם בדוי), בעל חברת נדל"ן, בן 42, פנה אלי במטרה להפסיק לעשן. מטרתי הייתה לשנות את "האוטומט" בפעולת העישון של אריק.


- "מה אתה רואה רגע לפני שאתה מעשן?".
- "לא יודע. אני לוקח סיגריה ומכניס לפה, כשאני מדליק אני מבין שאני מעשן".
- "תופעה זו מוכרת ברוב ההרגלים. אתה נמצא במצב של טייס אוטומטי ואחרי שכבר הדלקת אתה מעשן וחש תסכול. האם אתה יודע מתי או היכן אתה מעשן בדרך כלל?".
- "בדרך כל זה קורה כשאני בעבודה".
- אני מבקש ממך לדמיין שאתה עכשיו בעבודה ובו זמנית לקרב את ידך לפה כאילו אתה עומד לעשן. שים לב למה שאתה רואה כשאתה מקרב את ידך בידיעה שאתה עומד לעשן".
- "אני רואה סיגריה מוחזקת בין אצבעותיי ומתקרבת לפה".
- "לתמונה הזו נקרא 'תמונת ההפעלה'. אנחנו נשתמש בה עוד מעט. שים אותה בצד כרגע. עכשיו אני מזמין אותך לעצום עיניים ומבקש ממך לדמיין וליצור תמונה של עצמך אחרי שהשגת את המטרה, אתה לא מעשן. אתה נמצא בעתיד הקרוב שלך, בעל משאבים ומגיב לסיטואציות אחרת. זה 'האני הרצוי" שלך".
- "או.קי, אני רואה".


- "עכשיו אני מזמין אותך לעצום עיניים ולראות תמונה גדולה וצבעונית של 'תמונת ההפעלה', שבה ידך אוחזת סיגריה ומתקרבת לפה... ובפינה הימנית התחתונה של תמונה זו תראה בקטן ועמום את 'האני הרצוי'. עכשיו את הפעולה הבאה יש לבצע מהר, ממש מהר. להקטין ולעמעם את תמונת ההפעלה עד שהיא נעלמת ובו זמנית להגדיל ולהוסיף צבעים ל'אני הרצוי' עד שהדמות ממלאת את כל התמונה. עכשיו תדמיין מסך לבן כמו בקולנוע. יש לחזור על כך חמש פעמים. עכשיו בוא נבחן את התהליך: אריק תראה את תמונת ההפעלה וספר לי מה קורה עכשיו?".
- "קשה לי לראות שוב בבירור את התמונה. היא נעלמת וישר עולה ה'אני הרצוי'".
- "בוא תתאמץ ותרים את היד עם הסיגריה לכיוון הפה. מה קורה עכשיו אחרת?".
- "כרגע לא בא לי לעשן ועולה 'האני הרצוי' שלי".


הליך זה מכוון את המוח למקום הרצוי ומתרחק מהבעיה. בתחילת ההליך המטרה היא ליצור תמונה שמעוררת את התחושות הלא טובות - זוהי "תמונת ההפעלה". במקום להטיף לאריק שהעישון לא בריא, ביקשתי ממנו ליצור תמונה של ה"אני הרצוי" שלו - המקום שאליו הוא רוצה להגיע - זהו גורם המעורר מוטיבציה. המחשבה נעה מהבעיה לתמונה העתידית הרצויה, מתוך חיבור למשאבים ולא התמקדות בבעיה עצמה. אחת מהנחות היסוד ב-nlp היא, כי האנרגיה זורמת למקום אשר אליו מופנית תשומת הלב. חשוב לציין, שהליך זה נתמך בהליכים נוספים על פי מידת הצורך.




אמיר איימצ'ט הוא master practitioner nlp, בוגר NLP PLUS, בעל קליניקה פרטית להנחיה אישית בתחום ה-nlp ועוסק באימון אישי ועסקי. במסגרת עבודתו אימן חברות ציבוריות, פרטיות וממשלתיות רבות.

ליצירת קשר עם אמיר amirnlp@gmail.com
אמיר איימצ'ט הוא master practitioner nlp, בוגר NLP PLUS, בעל קליניקה פרטית להנחיה אישית בתחום ה-nlp ועוסק באימון אישי ועסקי. במסגרת עבודתו אימן חברות ציבוריות, פרטיות וממשלתיות רבות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב