דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מזונות ילדים - מה כוללים מזונות ילדים 

מאת    [ 17/11/2008 ]

מילים במאמר: 764   [ נצפה 8763 פעמים ]

מזונות ילדים - מה כוללים מזונות ילדים

מאת עו"ד אלי פז, שותף במשרדי עורכי דין פז משולם, מנהל במשותף של המכון לגישור ובוררות - מכון יסוד ומנהל פורום משפטי באינטרנט, בתחום דיני המשפחה והירושה.
עוסק בדיני משפחה, גירושין, מזונות אשה, מזונות ילדים, אפוטרופסות, משמורת,הסכם ממון, הסכם גירושין, שלום בית, אבהות, ירושה, צוואה.
פורטל העזרה והסיוע המשפטי לאזרח - http://www.gethelp.co.il/Family_portal.html get help

נהוג, כי בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני מחייבים אבות בסכום חדשי קבוע למזונות ילדים, מבלי לפרט מהן ההוצאות ה"מכוסות" בתשלומי המזונות החדשיים ואלו הוצאות, אם בכלל יידרש האב לשלם בנוסף לתשלומי המזונות החדשיים.

מכאן מתבקשת השאלה מה כלול בדמי מזונות ילדים?

תביעת מזונות ילדים נידונה הן בבית משפט לענייני משפחה והן בבית דין רבני ע"פ הדין האישי של הצדדים, שהנו, לגבי יהודים, המשפט העברי, היינו דין תורה.

ע"פ דין תורה, קיימת הבחנה בין מזונות ילדים הנחשבים מזונות הכרחיים אשר תשלומם הנו חובה אבסולוטית על האב, מכח דיני המזונות ובין מזונות ילדים שמעבר למזונות ההכרחיים, אשר החיוב לשלמם אינו נובע מדיני מזונות אלא מדיני צדקה, שמקורם במשפט העברי ובהם מחוייבת אף האם, במידה ויש ביכולתה לעשות כן לאחר סיפוק צרכיה שלה.

כאשר מדובר באב אמיד הנדרש לשלם מזונות ילדים, מעבר למזונות ההכרחיים, יכללו דמי המזונות את כל הרכיבים שימצא לנכון בית המשפט או בית הדין הרבני להכליל בהם, בהתאם לצרכי הילדים ולמידת עושרו של האב, כאשר הרכיבים שייכללו במזונות ישתנו בהתאם לנסיבות כל מקרה.

אולם, כשמדובר באב שאינו אמיד ובפסיקת מזונות ילדים בגדר המזונות ההכרחיים, וזו פסיקת המזונות ברובן המכריע של תביעות המזונות, יש לברר מהם הרכיבים הכלולים במזונות ההכרחיים.

מהותם של המזונות ההכרחיים אלו נקבעה בפסיקת בתי המשפט, ככוללת מזון, ביגוד, הנעלה, סידקית, תרופות ו"שונות".

רכיב ה"שונות" מתייחס להוצאות בלתי צפויות, או להוצאות שקשה להגדירן כחלק מרכיב אחר אך הן נחשבות כחיוניות כמו למשל (דוגמאות שהוזכרו בפסקי דין שונים): משחקים וצעצועים, ספרי קריאה, קלטות ודיסקים, הוצאות תספורת, דמי כיס, בייביסיטר, מתנות לימי הולדת של חברים וכד'.

רכיב ה"שונות" הנו, מטבעו, עמום, כאשר אין הכרעה ברורה בפסיקה מה יש לכלול בו.

החינוך הינו בתחום הצרכים החיוניים, ולפיכך, הוצאות החינוך במובן הרחב, כלולות במזונות ההכרחיים.

אין קביעה חד משמעית בפסיקת בתי המשפט, מה כלול בהוצאות החינוך ההכרחיות ואלו הוצאות אינן נחשבות הכרחיות ולעיתים ההכרעה משתנה משופט לשופט ואף בתיקים שונים אצל אותו שופט.

להלן יובאו רכיבים, שהוכרו, בפסקי דין, ככלולים בהוצאות החינוך ההכרחיות, אם כי, כאמור, העניין אינו חד משמעי :
סל חינוך ותרבות בביה"ס בתחילת שנת הלימודים, שכר לימוד חדשי, ביטוח תלמידים, ספרי לימוד, מכשירי כתיבה וצרכי לימוד, תלבושת אחידה, נסיעות לבית הספר, שיעורי עזר, חוגים, טיולים מטעם בית הספר, פעילויות תרבות מטעם בית הספר, קופת כיתה, אבטחת בית הספר, מנוי לספריה

בתי המשפט דנו בשאלה האם שליחת ילדים למעון יום מהוה הוצאה חיונית, רק כשמדובר באם עובדת, או שגם ילד לאם שאינה עובדת זכאי במסגרת צרכיו החיוניים לשהות במעון יום. נקבע כי מעון יום לא נועד רק כדי להוות פתרון לאשה עובדת, אלא מדובר באמצעי החיוני להתפתחות הילד ולפיכך, יש לכלול גם שכר לימוד במעון יום במסגרת המזונות ההכרחיים.
להרחבה ראה פסקי הדין בעע"מ 95/97 טאקו נ' טאקו, ע"מ 36/96 חסון נ' חסון.

רכיב נוסף הכלול במזונות ההכרחיים הנו הוצאות מדור (שכר דירה) ואחזקת מדור.
אחזקת המדור כוללת את כל ההוצאות השוטפות הנדרשות לצורך המגורים בדירה, כמו ארנונה, מים, חשמל, ועד בית וכד' כאשר מקובל לכלול גם תשלום עבור הוצאות טלפון כחלק מהוצאות אחזקת המדור (שריד לתקופה בה טרם היו טלפונים סלולאריים והטלפון הקוי נחשב לחלק מה "מדור")

במקרים מסויימים ובהתאם לגיל הילדים, כוללים בתי המשפט במסגרת המזונות ההכרחיים של הילדים גם "דמי טיפול", המשולמים לאם עבור טיפולה בילדים, כאשר שיעור התשלום נתון לקביעת בתיהמ"ש ומשתנה בהתאם לגיל הילדים.

להרחבה ראה פסק הדין בע"א 180/80 תמרי נ' תמרי.

הוצאות רפואיות כלולות בצרכים החיוניים של הילדים ומהוות חלק מהמזונות ההכרחיים, עם זאת, היות ומדובר בהוצאות שפעמים רבות אינן הוצאות שוטפות, אלא מהוות הוצאות בלתי צפויות וחד פעמיות, קיימת בעיה בהכללתן במסגרת התשלום החדשי של דמי המזונות.

לפיכך נוטים בתי המשפט להפריד בין ההוצאות השוטפות, כמו הביטוח הרפואי המשלים הנהוג בקופת החולים, הנחשב כחלק מהצרכים החיוניים ועלות שגרתית של רכישת תרופות מקובלות, הכלולים בדמי המזונות החדשיים ובין עלות של טיפולים חד פעמיים או בלתי צפויים, כמו טיפולי שיניים, ניתוחים, טיפולים לאחר תאונות וכד' אשר אינם כלולים בדמי המזונות השוטפים, כאשר מקובל לפסוק כי לגבי הוצאות רפואיות חריגות מסוג זה יחוייב האב להשתתף במחצית ההוצאה, כאשר תתבצע בפועל.

קצבת ילדים, המשולמת ע"י המוסד לביטוח לאומי, אינה מופחתת מסכום המזונות ההכרחיים שמחוייב האב לשלם אלא משולמת בנוסף להם, נקבע בפסיקת בתי המשפט כי רק כאשר סכום המזונות שמשלם האב, מספיק לכיסוי צרכי הילדים במלואם, היינו, כלל הצרכים לרבות כל מה שמעבר לצרכים ההכרחיים, ניתן לקזז מהחיוב במזונות את קצבת הילדים שמשלם המוסד לביטוח לאומי.
להרחבה ראה פסק הדין בע"א 180/80 תמיר נ' תמיר.
עו"ד אלי פז, שותף במשרדי עורכי הדין פז משולם, מנהל במשותף של המכון לגישור ובוררות - מכון יסוד ומנהל פורום משפטי באינטרנט, בתחום דיני המשפחה והירושה.
עוסק בדיני משפחה, גירושין, מזונות אשה, מזונות ילדים, אפוטרופסות, משמורת,הסכם ממון, הסכם גירושין, שלום בית, אבהות, ירושה, צוואה.
פורטל עזרה משפטית וסיוע לאזרח - http://www.gethelp.co.il/Family_portal.html



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב